02. Október 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. SZABA NA AUKCIÁCH SOGY:
48 000,- Sk Atény. 1965. Kombinácia techník (tempera, olej) na kartóne. 57 x 84 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
33 000,- Sk Bratislavský prístav v noci. 1946. Olej na kartóne. 20 x 28 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
27 000,- Sk Pred búrkou. Okolo 1937. Olej na lepenke. 35 x 47 cm. (4. zimná aukcia, 16. 12. 1997)
22 000,- Sk Vnútro lesa. Okolo 1940. Olej na lepenke. 31 x 31 cm. (5. jarná aukcia, 17. 3. 1998)
Biografia: Július Szabó sa narodil 8. 6. 1907 v Budapešti, zomrel 25. 5. 1972 v Prahe. Základy maliarstva získal u F. Gyurkovitsa v Lučenci. 1932-33 súkromné kurzy pozlacovania, návrhárstva plagátov a písmomaliarstva v Martine a Prahe. 1937-38 študoval v Paríži na Académie Julien. 1936-38 študijné cesty v Rakúsku, Švajčiarsku, Švédsku, Francúzsku. 1939-42 výtvarník v slobodnom povolaní v Lučenci, 1942-44 návrhár v továrni na výrobu hračiek v Šahách, 1947-48 v Nových Zámkoch. Člen Maďarskej vedeckej, literárnej a umeleckej spoločnosti. Po 1945 sa okrem maľby rovnocenne venoval aj grafike. Samostatne vystavoval v Bratislave (1937, 1949). Súborné výstavy mal v galériách a múzeách v Bratislave (1957, 1966, 1971, 1984, 1986), Martine (1955), Budapešti (1971), Lučenci (1971, 1982-83, 1985-88), Banskej Bystrici (1972), Prešove (1972), Nitre (1974-75, 1986), Konmárne (1984), Rimavskej Sobote (1974-75, 1983), Nových Zámkoch (1983), Dunajskej Strede (1984), Košiciach (1985), Poprade (1986). Z literatúry: Kubičková, K.: Július Szabó. Bratislava 1972; Kubičková, K.: Július Szabó, zaslúžilý umelec (1907-1972). Výtvarný život, 17, 1972, č. 6, s. 20-26; Kubičková, K.: Július Szabó - Maľba 1930-1945. Zápas I. Kat. výst. Lučenec, Novohradská galéria 1982.
Poradové číslo: | 111 |
Vyvolávacia cena: | 830 € |
Konečná cena: | 830 € |
Rok: 1930
Technika: akvarel, beloba, ceruza na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 37 x 44 cm
Značené: vpravo dole „Szabó Gyula 1930“
Popis: „Prameň smútku“ je galerijné dielo ranej tvorby Júliusa Szabóa. Szabóove diela spred roku 1935 sú zberateľskou exkluzivitou - jeho otec bol predsedom revolučného Direktória v Lučenci počas Maďarskej republiky rád. Následkom toho on a ani jeho rodina nedostali štátne občianstvo v novej republike. Mladý maliar sa tak ocitol v bezvýchodiskovej občianskej i umeleckej situácii. Pod tlakom týchto okolností sa Szabó roku 1935 psychicky zrútil a zničil dovtedajšie výtvarné i literárne dielo. Ale onedlho potom, roku 1937 sa predstavil neobyčajne vyspelými maľbami na svojej prvej samostatnej výstave v Bratislave. Szabóove východiská boli podobné o čosi skoršej tvorbe Weinera a Reichentála, jeho kolegov a umeleckých tútorov z bratislavského Kunstvereinu a Masarykovej akadémie. Dravý, optimistický vitalizmus, pritakávanie prostým krásam života ovládlo i duchovné vyznenie jeho maľby. Možno preto sú najvýraznejším dokladom vtedajších maliarových úsilí autoportréty (Autoportrét v kuchyni, 1936; Vlastná podobizeň s rozhalenkou, 1935; Autoportrét, 1936). Maliarova vyrovnanosť však čoskoro dostala ďalšiu osudovú ranu: "odtrhnutie" Lučenca znamenajúce stratu životodarného kontaktu s modernistickým dianím na Slovensku. Umelcova osihotenosť sa pretavila do existenciálneho maľovania, ktoré však nebolo bezozvyšku uzavreté pred všedným životom: v podtextoch stále pretrváva pôvodná sociálna sentimentalita. Len maliarova štylistika je vytríbenejšia. Čerpá z monumentality lapidárneho tvaru a zjednocujúcej farebnosti, ktorá dodáva prostému figurálnemu žánru nadčasové značenie. To sa týka i Szabóových odkazov k vojnovej dobe - citová bezprostrednosť osobného zážitku je konfrontovaná s prízračným zovšebecnením, nadreálnymi víziami na pomedzí sna a skutočnosti (Traja, 1937; Benátky chudobných, 1938; Popoludňajší odopočinok, 1942; Starý rybár a jeho žena, 1942; Pieta maliara, 1942; Matka zem, 1943; Podobizeň mladého básnika, 1944; Don Quijote, 1944).
Zoznam diel autora: