01. December 2009
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL I. WEINERA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
650 000,- Sk Torzo. 1938. Olej na plátne. 68 x 54 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
450 000,- Sk Trnava. Okolo 1930-32. Olej na plátne. 49 x 69 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
376 000,- Sk Pltník. Okolo 1935. Olej na plátne. 67 x 53 cm. (5. jarná aukcia, 17. 3. 1998)
12 000,00- € Hincovské pleso. 1961. Olej na plátne. 41 x 33 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
11 200,00,- € Ležiaci akt s kyticou. Okolo 1955. Olej na plátne. 40 x 32 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
Biografia: Imrich Weiner-Kráľ sa narodil 26. 10. 1901 v Považskej Bystrici, zomrel 11. 8. 1978 v Bratislave. V rokoch 1919-22 študoval na Českom vysokom učení technickom a na Umelecko-priemyslovej škole v Prahe architektúru a maliarstvo, od 1922 na Akadémii výtvarných umení v Düsseldorfe (prof. Döhring, Heupl-Siegen), od 1923 na Akadémii výtvarných umení v Berlíne, od 1924 na École des Beaux-Arts v Paríži. Tam tiež krátko pôsobil v ateliéroch Colarossi a Grande Chaumiére. 1924 návrat na Slovensko, žil v Považskej Bystrici. 1926-27 vojenská služba, potom kreslič, lyžiarsky tréner, úradník. V roku 1930 niekoľkomesačný pobyt v Paríži, 1930-32 cesty po západnej Európe, v Nemecku pobyt v Bauhase v Dessau. V rokoch 1932-39 pôsobil v Bratislave, 1939-50 žil vo Francúzsku. Po roku 1945 pracoval ako pracovník a neskôr vedúci Československej informačnej kancelárie v Paríži. V roku 1950 vyhostený z Francúzska, potom až do konca života žil v Bratislave. Z literatúry: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918 -1945. Bratislava 1960, s.141-144; Váross, M.: Imro Weiner-Kráľ. Bratislava 1963; Peterajová, Ľ.: Kapitola z dejín slovenskej výtvarnej moderny (K 70. narodeninám I.Weinera - Kráľa). Výtvarný život, 15, l970, l0, s. ll-14; Ilečková, S.: Imro Weiner-Kráľ (1901-1978). Katalóg Slovenskej národnej galérie. Bratislava 1991; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 112 |
Vyvolávacia cena: | 70 000 € |
Konečná cena: | 78 000 € |
Rok: okolo 1935-36
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 68 x 53 cm
Značené: vzadu "I. Weiner"
Popis: “Pltník” Imra Weinera-Kráľa bol vystavený na najdôležitejších výstavných retrospektívach našej moderny po roku 1989: 20. storočie (SNG, 2000), Slovenský mýtus (SNG, 2006), 20. storočie v slovenskom výtvarnom umení – Slovenský obraz (anti-obraz), Praha (SNG, 2008). Bol jedným z najdôležitejších exponátov doteraz najrozsiahlejšej monografickej výstavy Weinera – Kráľa (SNG, 2001). Zo zreteľa jeho výstavnej exponovanosti sa tedá dá tvrdiť, že “Pltník” je nielen kľúčovým dielom celkovej tvorby Imra Weinera-Kráľa, ale aj maliarskej moderny Slovenska vo všeobecnosti.
Z hľadiska umelecko – historického je olejomaľba „Pltník“ vynikajúcou, galerijnou ukážkou zvláštneho poňatia surrealistickej poetiky v tvorbe Imra Weinera–Kráľa. Prvé kontakty s týmto smerovaním nadviazal Weiner v rokoch 1930-1932. Tu treba poznamenať, že kontakty so surrealizmom v tom istom čase podmieňujú i parížsku tvorbu Ester Šimerovej, ale predovšetkým maľbu Weinerových kolegov z bratislavskej Školy umeleckých remesiel Mikuláša Galandu a Františka Malého, ktorí mali bezprostrednú zásluhu na Weinerovom postupnom príklone k asociatívnemu obrazovému prehovoru. S brnenským Františkom Malým Weiner nakoniec aj usporiadal roku 1936 v Bratislave spoločnú výstavu, otvorene vyhlasovanú za "prvú výstavu surrealizmu u nás". Weinerova surrealistická perióda je naproti tomu dodnes predmetom nedorozumení, názvoslovne nejasných definícií od "surrealizmu weinerovského vidu", až po "slovenský poetizmus", uprednostňovaný samotným autorom. To signalizuje, že Weinerovo nadrealistické maľovanie bolo vnútorne protirečivé, s princípmi surrealizmu len vonkajškovo súvisiace. O bezvýhradnej oddanosti k tomuto smerovaniu svedčí len pomerne malá skupina Weinerových diel (Žena, 1932; Oko dediny, 1934; Odpoludnie, 1935; Romantika, 1934; Básnik, 1935; Návšteva, 1935; Dievča, 1935; Ja s mačkou, 1930; Zátišie s maskou, 1931; Abstraktná jar, 1932; Trnava, 1933; Žena -- Tvary, 1932; Tatry, 1933). Prevažujúca časť jeho nadrealistickej maľby sledovala zásadne iné ciele. Podriaďovala sa úsiliu o preľnutie surrealistického štýlu s prapôvodnými duchovnými predstavami slovenského mýtu. Weinerovo kompromisné váhanie medzi rurálnym a urbánnym, nacionálnym a kozmopolitným sa definitívne vyriešilo v rokoch 1935--1936, v ktorých vytvoril niekoľko najvýraznejších žánrových diel svojej tvorivej dráhy (Okno, 1935; Čepčenie na Rachovsku, 1935; Žena, 1935; Rachovo -- Sen pltníka, 1935; Mariková, 1936; Búrka -- Pred vojnou, 1937; Predjarie, 1938).
Zoznam diel autora: