Blogy | Milan Vároš a iní diletanti

Dnes píše hocikto, o hocičom, v akejkoľvek podobe a v neobmedzenom množstve. Keďže tak trochu „robím do umenia“, zoberiem si na mušku neprofesionálnu umelecko-historickú spisbu, ktorá zaplavuje náš knižný trh obsažnými encyklopédiami najkrajších obrazov, „hrubými“ monografiami o doteraz neprebádaných témach či publikáciami riešiacimi závažné udalosti, pojmy i životy osobností z dejín. I keď staré príslovie ma upozorňuje, „nehovor hop, kým si nepreskočil“, napriek tomu si „zahopkám“ na účet autorov, ktorí mnohokrát nemajú ani tušenia o čom píšu, ale píšu...

Hlavnou postavou môjho krátkeho článku je pán doktor Milan Vároš, novinár, ktorého bibliografia je skutočne pozoruhodná (ak nie hneď závideniahodná a to aj vzhľadom na rôznorodosť tém, o ktorých pojednáva). Medzi jeho posledné knihy patria dva „hrubé“ zväzky Stratené poklady Slovenska I. – II., z ktorých druhý zväzok má zaujímavý aj podtitul „Osudy našich umeleckých diel a pamiatok (najmä v maďarských múzeách a galériách).“ No po skúsenostiach s jednotkou som si radšej odoprel „radosť“ z čítania druhého dielu.
Za normálnych okolností by sme vydanie podobnej publikácie mohli považovať za radostnú udalosť, ale v tomto prípade je to katastrofa a tragédia. I keď sa autor v úvode vymedzuje voči režimu spred roku 1989, mnohé jeho formulácie pripomínajú úvody publikácií z 50tych rokov od komunistu Jozefa Bradobura. Keď píše o šľachte s obľubou používa slovo „rozkázal“ – teda že nejaký aristokrat rozkázal postaviť galériu, kostol atď. Vároš nie je historik, ani kunsthostorik a tak dejiny chápe (skôr ich však vôbec nechápe) nacionalisticky, v nesprávnych súvislostiach. Dozvieme sa tak, že šľachtici prichádzali v 16. storočí na Slovensko, no mali majetky aj v zahraničí - v Maďarsku... Nezmysel!!! Rovnako veľký, ako okrádanie Slovenska Maďarmi pred rokom 1918! Podľa autora bol jedným z najväčších zloduchov a zlodejov arcibiskup Arnold Ipolyi, ktorý „všemožne pomáhal gniaviť Slovensko a jeho umelecké zbierky“. Takéto vyhlásenie možno hodnotiť jedine ako nehoráznosť. Na margo témy a pre poučenie pána Vároša dodávam, že koncom 19. storočia módna puristická regotizácia chrámových interiérov, priniesla hromadné nahrádzanie pôvodného – starého kostolného mobiliáru novým. Ipolyi a jeho súčasníci preto mnohokrát zachránili cenné oltáre a tabuľové maľby, ktoré následne prezentovali v múzeách. A že o krádeži, či ochudobňovaní Slovenska nemohla byť v tej dobe reč, svedčí skutočnosť, že žiadne neexistovalo – existovali Slováci žijúci na území Horného Uhorska, z ktorého sa neskôr stalo Slovensko. A nakoniec, dnes nie je problém vycestovať do Ostrihomu či Budapešti a obdivovať tam, v elegantných výstavných priestoroch artefakty z nášho územia.
Slovensko – maďarskú otázku Vároš vyhraňuje vo svojej knihe ďalším nezmyselným vyčítavým konštatovaním: „V Mníchove si dal Dionýz Andrássy vytlačiť parádny dvojzväzkový katalóg s reprodukciami všetkých diel (po tom čo „rozkázal“ postaviť v Krásnohorskom Podhradí galériu. pozn. J.B.:-). Zbytočne by sme v ňom hľadali výtvarníka slovenského pôvodu, niet ho ani pod podobizňou grófky Františky Andrássyovej.“ Aby však úplne naplnil svoj program traktovania hlúpostí, dodáva: „Po horthyovskej okupácii južného Slovenska značnú časť vystavených diel odviezli do Budapešti“. Dovolím si Várošov omyl uviesť na správnu mieru. Dionýz Andrássy svoju zbierku výtvarných diel odkázal vo svojom testamente Múzeu krásnych umení v Budapešti a keďže zomrel v roku 1913 (ešte za Rakúsko-Uhorska), diela boli ešte v tom roku z galérie odvezené – úplne legálne, no predovšetkým v súlade s poslednou vôľou ich majiteľa.
Bohužiaľ pán Vároš nie je jediným autorom píšucim bez rozmyslu a sebareflexie. Pred niekoľkými rokmi vyšla kniha Krásna Hôrka a Betliar od Tibora Györgya, dlhoročného riaditeľa Múzea Betliar. Jeho texty, vychádzajúce pod hlavičkou Slovenského národného múzea, postrádajú, rovnako ako Várošove, odbornosť a obaja akoby odmietali citovať literatúru, ktorú opisujú (mnohokrát mylne interpretujú) a neuvádzajú ani pôvod reprodukovaných fotografií. Györgyove texty zaujmú aj nešťastnými pokusmi autora o umelecko-historické súdy, ktoré bez poznania kultúrno-historického kontextu a literatúry nie sú možné.
Na pultoch kníhkupectiev sa nedávno objavila kniha Mariána Krčíka Testament grófa Pálffyho, čo je na laika – nadšenca pomerne náročná téma, čakajúca na komplexné a objektívne spracovanie historikmi a kunsthistorikmi.

V mnohých prípadoch nie je možné oceniť ani len autorovu snahu a je nám samozrejme ľúto aj obrovských finančných nákladov, ktoré takéto projekty pohltia. Várošove knihy vydala Matica slovenská, ktorá by mohla peniaze využívať efektívnejšie! Na koniec si neodpustím otázku: Zaslúži si Milan Vároš za publikácie Stratené poklady Slovenska I.-II. Cenu ministra kultúry SR, ktorá mu bola udelená vo februári toho roku?


foto: http://www.martinus.sk/?uItem=31630

Diskusia

Ján Abelovský10.08.2008 08:13

Ad: Noir orion... niekomu to trvá dlhšie, niekom kratšie, ale treba si zvyknúť. Anonymita (nielen) slovenských internetových diskusií ich odsudzuje do polohy nezáväznosti (v lepšom prípade), alebo úplnej zbytočnosti (väčšinou). Možno aj preto sa stávajú útočisťom podivuhodných indivíduí... nacionalistov, antisemitov, maďarobijcov, antiamerikáncov a tak podobne. Čo je však na tom najčarovnejšie: diskutujúcim spravidla nejde o podstatu veci, ale o terapiu osobných komplexov. Domnieval som sa - možno naivne - že tento psychiatrický fenomén sa našim blogom vyhne. Predsa len – blogy na www.soga.sk vznikli ako úzko špecializovaná záležitosť. Cestovatelia diskutujú o cestovaní, motoristi o autách a my sme chceli tak trochu o umení... Takže, milý pán „Noir orion“, neviem či Vás nechcú dievčatá, alebo Vás trápi niečo onakvejšie... v každom prípade však: vypadnite z našej stránky ! Pre poľutovaniahodných hlupákov Vášho rangu sú oveľa vhodnejšie iné fóra na nete. Veď nakoniec veľmi dobre viete, ktoré...

Czicza Micza 09.08.2008 12:09

Milý NoirOrion, síce neviem, akého pôvodu je Vaše meno, ale je jasné, že Vy ste zase evidentne nepochopili podstatu príspevku. Čítali ste ho vôbec??? Reagujete iba na meno autora a na z kontextu vyňaté fakty, ktoré vo Vašej obmedzenosti nesprávne chápete a interpretujete. Veľmi rada by som Vám napísala "zopár slov", ale nechcem svojou kritikou prispieť k tomu, aby zanikol hlavný zámer autora a zmysel tohto blogu. Je to totižto diskusia o umení, histórii, a nie o maďarsko-slovenských vzťahoch! A Váš príspevok nemá v tejto diskusii čo robiť...

NoirOrioN Noirorion 08.08.2008 15:32

Barczi, meno máš maďarské, je jasné, že si nepochopil podstatu úctyhodnej práce Dr. Vároša a že si ako človek s maďarskými koreňmi presiaknutý génmi Maďara. V diele sa ako červená niť, ktorú nik okrem Teba nemá problém pochopiť, vinie hlavné obvinenie, že Maďari (ale aj maďaróni) KRADLI tieto predmety zo Slovenska. Oni ich neukoristili vo vojne s nami, nedostali ich zmenou hraníc). A ak tu niekto nechápavý píše o rímskych a gréckych artefaktoch (božemôj!!), treba si uvedomiť, že tie ríše boli kedysi obrovské a mnohé mestá, cennosti zostali po páde ríše naveky pod správou iných národov - to by práveže malo platiť aj na mŕtve Uhorsko, ale tu sa udial opak - pobrali nám čo sa len dalo a vystavujú to u seba. Ale zas raz platí - najväčším nepriateľom Slováka je Slovák... Samozrejme, v prípade Barcziho to neplatí, Slovákom zrejme nie je. A nakoniec: prečo by sme sa mali zmierovať? Človeku je prirodzený aj hnev, vlastnosti ako nenávisť, nepriateľstvo - je to tak napokon aj v každej (druhej) rodine. Neučte nás nasilu padať si do objatia s Maďarmi, keď je to jeden odporný národ, ktorý nám príšerne ubližoval a dodnes nenašiel špetku slušnosti povedať aspoň "prepáčte, odpusťte". S takýmito mám hľadať nejakú spoločnú reč? Prečo...načo?

Július B.05.06.2008 11:36

pre zuzanu S: dobry den, vdaka za reakciu, v podstate ste so mnou suhlasili a vo velkej miere zdielam Vas nazor...

Július :-)05.06.2008 11:24

Pre Alfa Beta: Dobry den, priznavam, ze trochu ma zarazili Vase silne slova, ale zrejme ste mimo problematiky, o ktorej pojednava blog a tak ste sa zamerali (a zbytocne rozculili) na slovensko-madarske vztahy... Akyze konzervativizmus... Nemali by ste sudit bez toho, aby ste poznali... Ja to nerobim... PS: este som studentom :-)

zuzana S04.06.2008 12:18

Vážení, kniha p. Vároša aj reakcia p. Barcziho poukazujú na malosť slovenských pomerov.Čo za spisba proti \"umeleckým\" a \"archeologickým\" veľmociam by mala vzniknúť napr. v Grécku, Taliansku, v krajinách Blízkeho Východu, v Egypte a pod.? Podľa našich kritérií obdivujeme \"ukradnuté\" alebo aspoň \"nejasne získaným spôsobom\" antické poklady napr. v Louvri, Vatikánskych múzeách, egyptské obelisky priamo na námestiach Paríža a Ríma, vykradnutý Pergamonský chrám vystavovaný v Berlíne, poklady rudolfínskej zbierky odvezené z Prahy do Švédska, ..... Je to prosto realita, akým spôsobom sa získavali a premiestňovali umelecké diela v minulosti (nielen predajom, dedením, ale najmä ako vojnová korisť a odvozy do krajín pôvodu archeológov, vynútené predaje umeleckých diel v cudzine židovskými utečencami, najmä v USA). Umelecké diela na cudzích územiach si prisvojovali už rímske légie, Cézar, ale aj dobyvatelia Ameriky, Napoleon, Hitler a na našom maličkom Slovensku aj arizátori počas Slovenského štátu, neskôr komunistickí funckionári po roku 1948 a tiež po roku 1989. Keď som sa raz, asi pred 5 rokmi, naivne spýtala jedného môjho priateľa z Talianska, významného znalca výtvarného umenia, ako prežíva to, že (v konkrétnom) múzeu v USA vidí stovky diel rímskej antiky, talianskej renesancie, maniérizmu a iné, či to nepokladá za stratu pre svoju krajinu, odzbrojil ma svojou odpoveďou: Nevidím problém v tom, že umelecké diela, vytvorené na našom území sú roztrúsené po múzeách a galériách mnohých krajín. Špičkové umenie nepozná hranice. Prečo bu mal byť Giotto alebo Michelangelo len doma? Veľké diela patria všetkým ľuďom. Ak by nestáli za to, nikdy Taliansko neopustia. Povedal mi aj ďalší osobný postreh - Dokonca je to dobre, veď ak by všetky diela zostali v Taliansku, tak ten nápor turistov by sme možno ani nezvládli. Mnohí Američania sa do Európy ani nedostanú, nech teda majú možnosť zážitku stretnutia s veľkým umením. Ja s ním v mnohom súhlasím, najmä čo sa týka osudov umeleckých solitérov. Vybrakovanie komplexov (chrámov, kostolov napr. Pergamon, Acropolis, ale aj viacerých kostolov na Slovensku a vystavovanie izolovane a bez súvislostí) - s tým nemožno súhlasiť. K pôvodnému problému: Slovensko ako štátny útvar neexistovalo pred rokom 1918, je to historický fakt. Na území Slovenska pred rokom 1918 sa k slovenskej národnosti žiadna významná šľachtická rodina nehlásila. Presuny diel v rámci Uhorska pred vznikom ČSR, počas 2.svet.vojny a následkom politického prevratu 1948 a presuny v rámci dedičstva - s tým dnes nemôžeme nič spraviť a následné politicko-nacionalistické prehodnocovanie je neproduktívne a neprofesionálne. Tu vidím správne zhodnotenie, že sa jedná o diletantizmus kritizovaného textu.

Alfa Beta04.06.2008 10:05

Vážený pán Barczi, keď som si čítal vaše príspevky a diskusie k nim, tak sa mi skutočne dvíhala žlč aj žalúdok a musel som dlho odolávať pokušeniu odpísať vám niečo štipľavé. Prekvapuje ma len, kde sa v tak mladom človeku berie toľko nespútanej egoistickej sebestrednosti a pripravenosti kedykoľvek agresívne obhajovať svoju jedinú pravdu, toľko konzervativizmu a sebaobmedzovania, neschopnosti prijať akýkoľvek iný názor,... Prekvapuje ma dokonca i to, že inštitúcia ako SOGA zamestnáva človeka ako vy (z čoho vlastne pramení tá vaša osobná i odborná sebaistota, keď - ako som pochopil - ste školu vlastne nakoniec ani neabsolvovali)... V podstate ste ako Mojsejovci - potrebujete k svojim exhibíciám diváka, čitateľa, poslucháča,... a na to existuje (rovnako ako na Mojsejovcov) jediné riešenie: IGNOROVAŤ VÁS A VAŠE NÁZORY!

RATAPLAN RATAPLAN 21.04.2008 12:38

Ad Diablov advokát Pán advokát s trpkosťou spomína aukčný rozpredaj pálffyovskej umeleckej pozostalosti za prvej ČSR. Nie je sám, mnohí Slováci nariekajú kvôli „strateným“ pálffyovským cennostiam. Pritom vždy zabúdajú na jeden fakt: celý aukčný rozpredaj bol vynútený. Je viac ako pravdepodobné, že by bolo k nemu nedošlo, keby niet pozemkovej reformy . Tá majiteľom ponechala 150 ha pôdy (v niektorých prípadoch 250, maximálne 500 ha/ a Pálffyovci tým jednoducho stratili obrovské príjmy. V rámci reformy sa skonfiškovalo bez akejkoľvek kompenzácie, navyše tento skvostný masarykovský ostrov demokracie zdaňoval Nemcov a Maďarov nepomerne vyššie ako Čechov a Slovákov, takže Pálffyovci boli nútení predávať svoje cennosti. Celá pozemková reforma prebiehala v duchu „napraviť historické krivdy spáchané na Čechoch a Slovákoch“ a jej cieľom bolo zbaviť /v Čechách nemeckú, na Slovensku maďarskú/ šľachtu majetku. Takže rečičky pána Vároša o tom, že Pálffyovci zanechali svoj majetok Slovensku ani zďaleka nezodpovedajú skutočnosti. Zbavili ich majetku práve preto, lebo boli pokladaní za „cudzích“ – t.j. maďarských – aristokratov, ale Vároš sa v I. diele svojej knihy rozplýva, že Pálffyovci boli „slovenskí šľachtici, ktorí darovali toľko Slovensku“. Asi sa príliš nemýlim, ak sa domnievam, že československý štát pred odvozom na aukcie ešte si niekoľko umeleckých skvostov vynútil od Pálffyovcov ako dar za svoju veľkorysosť, že blahosklonne ráčil povoliť ich vývoz. Samozrejme aj zisk z aukcie bol zdanený. A bola by chyba zvaliť vinu za toto okrádanie iba na Čechov. Išlo o súkromný majetok Pálffyovcov, s ktorým za normálnych okolností mohli naložiť, ako sa im zachcelo. Ale opísané okolnosti normálne neboli. Pán advokát, skutočne veríte tomu, že Pálffyovci po toľkých príkoriach a finančnom znemožnení darovali niečo z vlastnej vôle Slovensku? Byť na ich mieste – Vy by ste boli darovali? “A nehráte sa pojmami? Nebolo Horné Uhorsko Slovenskom i pred rokom 1914? A neboli vtedajšie odvozy slovacík do Budapešti vlastne len legálnymi krádežami?” Pán Advokát, skúste nakresliť mapu Slovenska pred rokom 1914. Kde budú hranice? Kto ich stanovil, ktoré štáty ich uznali ako slovenské hranice a podľa akých kritérií? Ak podľa etnických, jazykových, nemal by tam byť – jeden príklad za všetky – vtedy ešte čisto maďarský Žitný ostrov. Samozrejme podľa Vás by tam mal byť, to však znamená, že kreslíte mapu s trianonskými hranicami. Ale trianonská zmluva bola podpísaná až v roku 1920. Chudáci Rudnay, Ipolyi a Černoch neboli obdarení schopnosťou vidieť do budúcnosti, nemohli vedieť, že ak v 19. storočí odvážajú skvosty sakrálneho umenia do centrálneho múzea svojej vlasti – ako sa to robilo aj robí všade vo svete –, obohacujú cudzí štát. Ak ste advokát, musíte vedieť, že právo nepozná pojem „legálna krádež“. Pozná však pojem bona fide. „Odvozy slovacík“ – mimochodom Vároš zabúda na spišských Nemcov, ako by boli nikdy neexistovali. Pritom boli to práve oni – najzámožnejšia vrstva spišského obyvateľstva –, ktorí zamestnávali vynikajúcich – hlavne nemeckých – majstrov a objednávali si u nich skvostné diela. “Vaša ľahostajnosť k týmto zreteľom umeleckej pamiatky má u nás dlhú a „dobrú“ tradíciu. Jej pričinením sa napríklad – celkom bez odporu nielen občanov, ale aj kultúrnych elít - zbúralo Bratislavské podhradie. No a čo? Likvidovala sa predsa „nie naša“, ale maďarská, židovská či nemecká história...” Áno, máte pravdu, dlhé desaťročia sa ničilo, likvidovalo všetko, čo bolo maďarské, židovské či nemecké. Tieto pamiatky sú nenávratne preč, ale predsa dajaké potrebujeme aj my, Slováci, však sme kultúrny národ, tak hor sa do Budapešti a do Ostrihomu vyprázdniť múzeá! Vároš opísal, akým barbarským spôsobom ničili komunisti na Slovensku všetko čo sa našlo v knižniciach kláštorov a dodal: v Čechách sa to nerobilo, Česi sú kultúrny národ. Tendenčne protimaďarský Vároš samozrejme nemohol napísať, že sa to nerobilo ani v Maďarsku.

Ďusi Pamfletista10.03.2008 01:57

Milý D. Advokát, čo si len počať s Vašimi výčitkami? Moje bezhraničné európanstvo nepresiahlo v mojom článku a ani v diskusných príspevkoch užší, stredoeurópsky etatistický rámec... Je mylné sa domnievať, že gotická skulptúra Madony, pochádzajúca z územia Slovenska je v Maďarskej národnej galérii len „krásnou sochou.“ Ba naopak, v MNG je možné ju vnímať v širších súvislostiach popri sedmohradských, podkarpatských či budínkych stredovekých dielach (v inom kontexte, neašpirujúcim na koncepciu expozícií národných galérií, ukazuje z nášho územia pochádzajúce stredoveké pamiatky Kresťanské múzeum v Ostrihome). Pri diskusiách takéhoto charakteru netreba zabúdať na skutočnosť, že dnešné maďarské vrcholné muzeálne inštitúcie sa stali priamymi nástupcami štátnych (i súkromných) uhorských zbierok, sústredených pochopiteľne do hlavného mesta kráľovstva. V žiadnom inom štáte sa teda nestretneme s tak početnou kolekciou „umenia na Slovensku“, ktoré vznikalo väčšinou v uhorských pomeroch, preto mi naozaj neprekáža, že spomínaná gotická Madona je v Budapešti (nie je tam sama, na rozdiel od moravianskej Venuše, do roku 1967 vystavovanej v Paríži). Umelecké - výtvarné a architektonické diela u nás majú samozrejme charakter dokladu kultúrnosti národa – teoreticky, no ktoré z nich sa dostali aj do povedomia samotného národa? Pán advokát, domnievam sa, že zbúranie bratislavského podhradia nemá na svedomí ľahostajnosť, ktorou trpím ja... Kiež by boli všetci len tak ľahostajní ako som ja...

Historik ***09.03.2008 07:14

Škoda že ste vo Vašom pamflete opomenul jednu pasáž z Várošovej „knihy“. Týkala sa slávneho, celým národom sledovaného „prinavrátenia“ Bojnického oltára (ktorý nám Češi zradne odcudzili). Pri tejto príležitosti sa náš pisálek veľmi urážlivým, odporným spôsobom obul do Jána Bakoša. Ten totiž, ako jediný našiel vo vtedajšej eufórii odvahu a nazval veci pravým menom: jednalo sa v konečných dôsledkoch o krajne nevýhodný výmenný obchod pre Slovensko. Pokiaľ viem, profesor Bakoš na výpad nijako verejne nereagoval. Asi mu to pripadalo „pod úroveň“, alebo nenašiel primeranú platformu. Svojím spôsobom tak pomenoval šance profesionálov voči diletantom v našich, slovenských pomeroch. Sú mizivé. Len počítajte – v akom náklade vyšiel Várošov paškvil? A v koľkých knižniciach sa ocitol? A koľko ľudí si prečíta Váš blog?

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.