Tu už nehovoríme teda o nejakom základe, na ktorom sa dá budovať, ale o hotovej veci, ktorú môžeme buď obohatiť, prípadne ešte formovať alebo posúvať viac na medzinárodnú scénu. SOGA si za svoju takmer dvadsaťpäťročnú históriu vyskúšala množstvo formátov predaja, neustále trvala na profesionalizácii vlastnej činnosti – od vnútornej (pre klienta neviditeľnej) organizácie až po prezentáciu, nastavovala trendy v zberateľstve, určila charakter znalectva vo výtvarnom umení – jednoducho získala výsadné postavenie. Všetci robíme chyby, ani SOGA nie je neomylná, no tím pracujúci pod vedením Dr. Abelovského vždy našiel cestu k obnoveniu svojich síl, a to predovšetkým vďaka neoblomnej odbornosti vo všetkých oblastiach, s ktorými umelecký trh pracuje. A práve odbornosť a serióznosť sú veličiny, s ktorými pracuje aj nové vedenie a takmer úplne vynovený kolektív pracovníkov.
Na začiatku som spomenul, že je dôležité mať stanovené ciele – tie naše firemné boli v hrubých obrysoch naznačené v predchádzajúcich riadkoch. Ale mimoriadne dôležité sú aj ciele stanovené a nasledované zberateľmi – našimi klientami. Slovensko je síce stále považované za mladú krajinu, čo je tak trochu nedostatkom pri formulovaní hlbších tradícií obchodu s výtvarným umením, no je dosť “staré” na to, aby sme mohli hodnotiť prvú generáciu slovenských zberateľov. A nielen hodnotiť, ale sa jej aj poďakovať. Z pomyselného pohľadu z budúcnosti, ale aj súčasnosti, je viac dôležité poznať zbierku Bohumila Hanzela, Galériu Linea rodiny Zubaľovcov, Zoya Museum a Zoya Gallery manželov Ledeckých, Galériu Nedbalku, zbierku v hoteli Lomnica či čerstvú aktivitu ArtHáz Milana Háza v Košiciach. Samozrejme, mien zberateľov, ktorých by sme mohli spomenúť je viac, ale vybrané príklady sú významné práve pre nasledovanie a konzekvetné napĺňanie istých cieľov.
Čo teda SOGA potrebuje je váš záujem, vašu prítomnosť na trhu a jasne formulované ciele alebo aspoň snahu o ich vytýčenie – my vám zasa ponúkame odbornú podporu ukotvenú v rešpektovaných zbierkotvorných inštitúciách doma i v zahraničí a serióznosť a férový obchod.
Peter Seckar 30.03.2019 15:03