15. November 2011, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 37 714,- EUR Deti zbierajúce kvety na úbočí. Olej na plátne. 64,5 x 90,5 cm. Budapešť 2007
20 400,- EUR Deti pri Balatone. Olej na plátne. 181 x 121 cm. Budapešť 2004
18 084,- EUR Deti zbierajúce kvety. 90 x 64 cm. Olej na plátne. Budapešť 2007
9 624.- EUR Súrodenci. Olej na plátne. 80 x 62 cm. Budapešť 2007
Biografia: Narodil sa v Budapešti roku 1872, zomrel tamtiež roku 1958. Vzťah k výtvarnému umeniu determinoval predovšetkým jeho záujem o umeleckú históriu a teóriu. Už počas štúdia dejín umenia v Mníchove však začína kresliť a neskôr sa aj vzdelávať v súkromnej škole Simona Hollósyho. Výtvarné vzdelanie ďalej získaval na mníchovskej akadémii (od roku 1890) a v roku 1893 študoval aj na Akadémii Julian v Paríži. Vystavoval na súborných výstavách Nagybányskych maliarov, samostatne vystavoval v rokoch 1921, 1923 v Bdapešti. Bol pedagógom Vysokej šloly výtvarných umení v Budapesti.
Literatúra: Magyar Tudomános Akadémia Müvészettöténeti Kutató Csoport Adattára (É.G. jelzésel Éber László és Gombos-féle lexikon); Seregélyi, G.: Magyar Festök és grafikusok adattára. Szeged 1988; Thieme, U., Becker, F., Volmer, H.: Allgemeines lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart. Leipzig 1907-1950; Vollmer, H.: Allgemeines Lexikonder bildenden Künstler des XX. Jahrhunderts. Leipzig 1956; Zádor. A., Genton, I.: Müvészeti Lexikon I-IV. Budapest 1965-1968.
Poradové číslo: | 14 |
Odhadovaná cena: | 7 000 – 8 000,- € |
Konečná cena: | 7 000 € |
Rok: 1930
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 71 x 53 cm
Značené: Značené vpravo dole "Glatz 1930"
Popis: Olejomaľba Oszkára Glatza “Na lúke” dokazuje jeho obdiv ku krajine. Prejavil sa jednako v plenérových kompozíciách, no rovnako aj vo figurálnej tvorbe, ktorú s krajinou prepájal. Jeho raná tvorba - viac ako neskoršia - inklinovala k experimentovaniu a formálne sa prikláňala k domácim variáciám impresionizmu. Dielami Oszkára Glatza však prechádza silná etnografizujúca línia, prítomná v dekorativizme ľudových odevov, nie však v dokumentačnej rovine. Obrazy sedliackych detí, krojovaných dievčat a pastierikov vypovedajú o jednej veľmi silnej vetve maďarského maliarstva prvej polovice 20. storočia, ktorá i keď uspokojovala potreby širších diváckych kruhov, neopúšťala hranice modernizmu. Oszkár Glatz odchádza roku 1896 maľovať do Nagybánye, spolu so zakladateľmi tamojšej umeleckej kolónie. Jeho veľkorozmerná kompozícia “Večer na stráni”, maľovaná v prvých rokoch existencie kolónie patrí medzi jej emblematické diela. Všetko teda začalo v okázalo slávenom miléniovom roku 1896. Dvaja maďarskí žiaci Hollósyho školy Réti a Thorma upozornili svojho učiteľa na mestečko Nagybányiu (Baia Mare) na okraji Sedmohradska. Ich zásluhou zaslalo mesto oficiálnu pozvánku Hollósymu a ešte v máji toho istého roku sem prvý raz vycestoval uctievaný majster a tridsaťjeden jeho žiakov -- Maďarov, Nemcov, Rusov, Poliakov a dokonca aj jeden Američan. Vedenie letnej školy tvorilo od počiatku päť výrazných maliarskych osobností. Okrem už spomínaných to boli ešte Ferenczy a Iványi-Grünwald. Hollósy bol na čele školy šesť rokov. Po jeho odchode sa letná maliarska kolónia zmenila na oficiálnu, celoročne fungujúcu "Nagybánsku slobodnú školu" s približne dvojnásobným ročným počtom frekventantov oproti jej začiatkom. Do čela školy sa dostávajú jej mladší, modernisticky naladení zakladatelia -- Ferenczy, Iványi, Réti a Thorma. Tým vlastne prestal existovať medzi Budapešťou a nagybánskou kolóniou Mníchov, dovtedy obmedzujúci korektor radikálneho rozletu tvorby učiteľov a žiakov školy
Zoznam diel autora: