13. Marec 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 237 800,- EUR Sarga zongaroszba II. Olej na katróne. 71 x 103,5 cm. Budapešť 2003
189 980,- EUR Žena na brehu Arna. Olej na kartóne. 62,3 x 97 cm. Budapešť 2002
178 080,- EUR Piknik v záhrade rímskej vily. Olej na kartóne. 70 x 100 cm. Budapesť 2002
Biografia: Narodil sa roku 1867 v Kaposvári, zomrel roku 1927 tamtiež. Po troch rokoch štúdií na mníchovskej akadémii získal 1887 štipendium na pobyt v Paríži. 1894 bol prijatý za člena legendárnej parížskej skupiny NABIS (proroci). Toto umelecké združenie syntetitistov (symbolistov) bolo založené 1890 (M. Denis, P. Sérusier, P. Bonnard, G. Ibels, P. Ranson, K. X. Roussel, E. Vuillard). Rippl -Rónai bol prijatý do skupiny spoločne s D. Rosetim, J. Verkadom a G. Lacombom. S nabistami spolupracovali aj sochár A. Maillol a maliar F. Vallaton.
Literatúra: Genthon, I.: Rippl-Rónai József. 1958; Genthon, I.: Rippl-Rónai József. Budapešť, 1971; Bernáth. M.: Rippl-Rónai József. Budapešť, 1976.
Poradové číslo: | 133 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 27 000 € |
Rok: Okolo 1893-95
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 59 x 43 cm. Z
Značené: načené vpravo hore "Rónai"
Popis:
K dielu je priložená dokumentácia a posudok Márie Csernitzky, ktorá sa spolupodielala na katalógu
monografickej výstavy Rippl Rónaia v Maďarskej národnej galérii v roku 1998.
„Žena v smútočných šatách“ je príznačným dielom Jószefa Rippl-Rónaia. Tvorbu Józsefa Rippl-Rónaia možno rozdeliť na dve skupiny – na pastely elegantných dám, z ktorých najdominantnejší je cyklus Zorka, v rámci ktorého zobrazoval svoju obľúbenú modelku (Zorka Bányai) a na portréty spisovateľov, s ktorými udržiaval dobré, kaviarensky pestované vzťahy. Predkladaný portrét patrí do pomerne rozsiahleho portfólia podobizní žien z vyššej spoločnosti a modeliek, ktoré odzrkadľujú Rónaiov obdiv k “harmonickej kráse”. Hlboký pohľad a akási preduchovnelosť, možno neprítomnosť, ako keby odkazovali na Rónaiove “nabisové” roky strávené v Paríži. Okrem samotnej ženskosti a z nej vyžarujúceho pôvabu, však Rónaia fascinovali aj ženské ruky, ktoré predovšetkým na kompozíciách z tohto obdobia zohrávajú dôležitú úlohu a dodávajú zobrazeným dámam gracióznosť. Nie je to však len póza, možno mierne afektovaná, v akej zobrazuje svoje modelky, ale aj kožušiny, rukavice, klobúky s perami a šperky, ktoré dotvárajú atmosféru pokojných rokov po Prvej svetovej vojne. Jeho priateľ a kolega János Vaszary po jeho smrti povedal: “… radosťou ho napĺňala ženská sugestívna krása: trochu nervózne ruky v rukavičkách, napäté mäkké prsty, voňavé telá v jemnom opare – to rád videl a obdivoval…”. Bol ústrednou postavou maďarského neoimpresionizmu. Keď sa roku 1902 vrátil z Paríža a usadil sa v rodnom Káposváre, jeho zmyslová a zmyselná, dekoratívne škvrnovitá maľba vyslala rozhodujúci signál pre frontálny obrat maďarskej moderny k západoeurópskemu postimpresionizmu. Dôležitosť umeleckého odkazu J. Rippl-Rónaia bola potvrdená aj jehoveľkoryso koncipovanou výstavou v Maďarskej národnej galérii (1998).
Zoznam diel autora: