23. Apríl 2013, 19:00
Poradové číslo: | 63 |
Odhadovaná cena: | 8 000 – 10 000 EUR |
Konečná cena: | 7 000 € |
Rok: 1966
Technika: Sprej na mape
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 87 x 55 cm
Značené: Značené vpravo dole:“ Filko 1966“
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane popisok “Slovak Šeherezáda. 3. dimenzia = Biologia – Empíria - Epikurey – Eros – Gnozeológia. – Červená čakra – Transcendencia. Filko 1958-59-60.3, realizácia 1966“. Dielo bolo vystavené na výstave Obraz?!... Obraz a koncept Z dejín nového vizuálneho myslenia v Zoya Museum (október 2012 - marec 2013)
„HAPOSOC 3“ je galerijným dielom Stana Filka. Podľa Kataríny Bajcurovej je tento umelec „...od druhej polovice 60. rokov 20. storočia až po dnešok azda najvšestrannejším a najradikálnejším tvorcom slovenskej výtvarnej scény, označovaný aj za „avantgardistu z povolania“. Počas temer piatich desaťročí tvorby zasiahol prakticky do všetkých dôležitých vývojových tendencií v súčasnom výtvarnom umení, využíval vari všetky klasické i novo vznikajúce vizuálne médiá: umenie objektu, environmentu, happeningu a akcie, nového maliarstva i multimediálnej inštalácie. Jeho tvorba spája niekoľko filozoficky zdôvodnených a zo seba vyplývajúcich polôh, vychádzajúcich z rudimentárneho konceptuálneho myslenia, opretého o silne rozvinutú individuálnu mytológiu. Filko rozčlenil svoju tvorbu podľa triádového systému synchrónnej povahy. Celoživotné tvorivé zacielenie – „ego“ – projektoval a definoval v systéme (do dnešných dní neustále zdokonaľovanom do podoby akejsi fiktívnej „mimo“ historickej skrumáže), v ktorom základ tvorilo prepojenie troch zložiek, súbežných tvorivých dráh: dráhy empirickej (biologickej) symbolizovanou červenou farbou (3. dimenzia), dráhy kozmologickej symbolizovanou modrou farbou (4. dimenzia) a dráhy transcendentna či ontológie symbolizovanou bielou farbou (5. dimenzia). Výber z jeho mimoriadne členitej tvorby predstavený na výstave je vari najviac fragmentárny, pretože od 60. rokov prijímal a plnými dúškami nasával všetko nové, čo sa okolo neho dialo. Obraz tak v široko rozvetvenom koncepte jeho tvorby tvoril skôr podružnú, čiastkovú zložku, raz tu zaznievali pop-artové reminiscencie, extrovertnosť, biologická živelnosť, inokedy v ňom nachádzame stíšenie, objektovú artikuláciu, neosobnosť, intelektuálny odstup a dematerializáciu. Kým v kolektívnom projekte Bieleho priestoru v bielom priestore sa pomocou čistej senzibility chceli jej autori (SF spolu s Milošom Lakym a Jánom Zavarským) vyhnúť všetkému, čo by pripomínalo tradičné i súčasné maliarstvo, začiatkom 80. rokov už Filka ako u jedného z prvých na Slovensku postupne prevážila gesticky a farebne „divoká“ tvaroslovná výbava...“.
Zoznam diel autora: