23. Apríl 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 170 000,- € Utečenci. Okolo 1939-41. Olej na plátne. 6 x 54 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
53 110,27,- € Masky. 1939. Olej na plátne. 61 x 75 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
30 000,- € Hliadka. 1942. Tempera, gvaš na kartóne. 47 x 35 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
27 000,- € Hliadka. Okolo 1941-42. Gvaš na papieri. 42 x 50 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
26 721,10,- € Don Quijote a Sancho Panza. Okolo 1940. Olej na plátne. 65 x 77 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
Poradové číslo: | 54 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1936
Technika: Gvaš na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 45 x 32 cm
Značené: Značené vpravo dole "Majerník 36"
Popis:
Súkromná zbierka v Čechách. Pôvodne v pozostalosti známeho pražského antikvárnika Josefa Černého.
„KATASTROFA“ je charakteristickým dielom metafyzického obdobia Cypriána Majerníka. Prvá podoba generačnej, existenciálnej sujetovej situácie "osamelý, opustený človek verzus nepriateľský, neprijateľný svet" sa v Majerníkovom umení vynorila v rokoch 1935—1936. Vyznačuje sa zvláštnym prestupovaním ikonografických a štýlových vplyvov maľby de Chirica a Picassovho surrealistického obdobia. Najmä viaceré gvaše z roku 1936 -- Objatie, Biely kôň, V aréne, Vdova, Mladucha, Bartolomejská noc, Vraždenie neviniatok, ale aj olej Zvádzanie a tempera Jazdci na brehu mora, sú priam inštruktívnym príkladom už spomínanej citačnej mánie, otvoreného preberania celých ikonografických celkov, kompozičných schém, symbolických atribútov. Picassov motív opusteného bieleho koňa, zvieraťa, ale i spôsoby jeho tvarovej skratky, Chiricove exotické krajiny, antické ruiny, v znepokojujúcej perspektíve ubiehajúce dlažby tajomných architektúr, vyprázdnené hrozivé priestory, však v Majerníkovej interpretácii získavajú nový, bezpochyby originálny zmysel. Neobvyklou, vzájomne sa vlastne vylučujúcou dispozíciou priestorovej iluzívnosti metafyzickej maľby a tvarovej, obrazovej svojprávnosti neskorého kubizmu, zdôraznením magických, ikonických znakov a ich plošným, kompozičným zvecnením, dosahuje Majerník vzrušujúci kompromis medzi umelým a skutočným, alegorickým a reálnym. Jeho obrazy nie sú dokonale uzavretým svetom prchavých poetických tajomstiev, ale ani otvorenou exhibíciou maliarovho posolstva. Sú tým aj oným a jedno vlastne relativizuje druhé. Scény vyjadrujúce potrebu a zároveň nemožnosť úniku pred rozličnými podobami ľudskej beštiality, násilia, vraždenia, znásilňovania sa preto nemusia vykladať len ako priame narážky na politické dianie, ako "akceptácia, hoci nie ospravedlnenie, nezmyselnosti smrti v mene nesmrteľných kultúrnych hodnôt". Gesto unášanej ženy v Objatí, obracajúcej sa v zúfalstve k akejsi soche na pozadí obrazovej scény, či antické ruiny v Bielom koňovi môžu byť aj bolestným priznaním bezmocnosti intelektuála, ktorý vie o neužitočnosti umenia v skutočnom živote. Rovnako ako perfekcionizmus, vyvážená vyumelkovanosť diagonálnej kompozície Bartolomejskej noci, Vraždenia neviniatok a ďalších diel tejto línie môžu byť otvoreným poukazom na zvrátenú normalitu absurdného sveta cynizmu, zmaru a ničoty. Majerníkove metafyzické obrazy teda najviac zo všetkého odkazujú k svojmu tvorcovi, navýsosť osobne preciťujúcemu nadbytočnosť tradičných hodnôt života i umenia vo svetle osudovej nevyhnutnosti smrti a zániku.
Zoznam diel autora: