Biografia: Narodil sa 6. 7. 1932 v Košiciach, zomrel 24. 8. 1992 tamže. 1950-51 študoval na Základnej škole grafickej, 1951–52 na Grafickej priemyslovke v Prahe, 1952–58 na VŠVU v Bratislave (prof. Čemický, Matejka, Hložník). 1961-65 - člen skupiny Roveň. Venoval sa maliarskej i grafickej tvorbe. Vystavoval v Bratislave (1963, 1970, 1980, 1992), Košiciach (1962, 1964, 1973, 1983, 1993), Brne, Prahe.
Literatúra: Šesťdesiate roky, SNG. 1995; Belohradská, Ľ.: Sochárska prehliadka Socha piešťanských parkov, Piešťany, 1967; Svěráková, J.: Niekoľko poznámok k tvorbe A. Eckerdta, VŽ 7, 1962.
Poradové číslo: | 196 |
Vyvolávacia cena: | 5 000 € |
Konečná cena: | 5 200 € |
Rok: 1970
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 100 x 70 cm
Značené: Značené vľavo dole "Eckerdt 1970"
Popis:
„Nemý rytier“
je príznačným dielom zrelej tvorby Alexandra Eckerdta. Okolo tohoto košického, dodnes plne nedoceneného a umelecko-historicky nezhodnoteného maliara sa behom času vytvoril akýsi kult. Je maliarom pre zasvätencov, má svoj úzky, ale neobyčajne verný okruh obdivovateľov a zberateľov. Objektívne vzaté však – najmä v šesťdesiatych rokoch určite patril k progresívnemu jadru súdobého výtvarného diania. Podľa Zsófie Kiss-Szemán: “… na umeleckú scénu vstupuje koncom 50. rokov a snaží sa o programovo moderný prejav a výraz s novou formou. V prvej polovici 60. rokov maľuje obrazy so zredukovanou, temnejšou farebnosťou, voľnou skladbou a snahou vyrovnať sa s odkazom syntetického kubizmu. V jeho dielach prevláda poetickosť s reminiscenciami na M. Chagalla, ale aj na F. Tichého. Tieto snahy sú sprevádzané zrieknutím sa perspektívy, kompozičnou neviazanosťou a jasnou naratívnosťou, ktorej sa maliar napriek zdaniu nikdy nevzdal. Od 70. rokov v jeho maľbe sledujeme istú ustálenosť, a to nielen v kvalite, ale aj v tematických okruhoch: motívy lásky, rodiny, ženy, od konca 70. rokov najmä krajiny. Obidva tieto tematické okruhy dostávajú lyrický a meditatívny charakter. Eckerdt nachádza svoj štýl v hranatých figúrach umiestnených do civilného prostredia, ktoré ozvláštňuje svojskými poetickými metaforami. Vďaka týmto prvkom jeho tvorba dospieva na prah zvláštnej imaginatívnej maľby. Výrazná, až exaltovaná farebnosť diel sa postupne stupňuje, dôraz je kladený na jej priamu opticko-zmyslovú funkciu a jej intenzita sa pohybuje na hranici znesiteľnosti. Intuitívny prístup a výraz, sklony k poetizácii a záujem o automatizmus tvorivého procesu sa prejavujú najmä v kresbe a grafike, ktoré v umelcovej tvorbe predstavujú spolu s maľbou plnohodnotný umelecký druh…”.
Zoznam diel autora: