26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 23 000,- Za drevom II. . Okolo 1924 - 28. Olej na plátne. 121 x 100 cm. (117. letná aukcia, 10.06.2014)
€ 10 290,- Za drevom II. Okolo 1924-28. Olej na plátne. 121 x 100 cm. (26. letná aukcia, 5. 6. 2001)
€ 7 634,- Počúvadlo. 1924-25. Olej na plátne. 105 x 135 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
€ 7 000,- Opekanie slaniny v Štiavnických vrchoch. Okolo 1925. Olej na lepenke. 63 x 74 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 6 000,- Búrlivá krajina . 1924. Olej na kartóne. 60 x 50 cm. (117. letná aukcia, 10.06.2014)
€ 4 000,- Súmrak. 1924. Olej na lepenke. 50 x 60 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
€ 3 253,- Krajina s cestou. 1927. Olej na lepenke. 37 x 30 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
Biografia: Narodil sa 15. 2. 1895 v Banskej Štiavnici, zomrel 4. 12. 1956 v Bratislave. 1914-19 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo, Réti). 1920 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Hynais). 1938-42 študoval dejiny umenia na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. 1932-38 žil a tvoril v Bratislave, od 1938 v Banskej Štavnici. Člen komunistickej strany od 1932. Samostatne vystavoval v Banskej Štiavnici (1917, 1920-1921), Košiciach (1923), Banskej Bystrici (1926), Nových Zámkoch (1928, 1936), Rimavskej Sobote (1928), Žiline (1931, s Bazovským, Alexym a Palugyayom). Súborné výstavy mal v Banskej Bystrici (1975, 1979, 1982, Stredoslovenská galéria), Banskej Štiavnici (1956, Banské múzeum), Martine (1956) a Nitre (1980, Krajská galéria).
Literatúra: Brogyányi, K.: Festőművészet Szlovenszkón. Košice 1931, str. 89-91; Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960, str. 14; Bakoš, O.: Edmund Gwerk. Bratislava 1961; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 43 |
Odhadovaná cena: | 3 000 - 4 000 € |
Konečná cena: | 2 500 € |
Rok: Okolo 1925-28
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 75 x 75 cm
Značené: Značené vpravo dole "Gwerk Ödön"
Popis:
„Píla“
je datovateľná do nástupného obdobia tvorby Edmunda Gwerka. Jeho budapeštianske akademické vzdelávanie prerušili len dva dlhšie pobyty bezprostredne pred a po vojne v Nagybányi. Podstatnejšie poučenie znamenal študijný pobyt v Mníchove, kde sa zblížil s maliarskou poetikou rakúskeho secesionistu Eggera-Lienza, jedného z inšpirátorov Benkových prvých maliarskych rozbehov. Skutočný prelomom v Gwerkovej maľbe však bola už spomínaná bratislavská výstava Jasuscha roku 1924: "... dávno hľadám toho maliara, v umení ktorého by som našiel to, čo je skutočne veľké, nové, čisté a hodnotné: nové vidiny, vízie El Greca, nové výrazové farby, zjemnelú noblesnosť, oslobodenú od hmotnosti a konvenčnosti... Keď mi ukázal nové krajiny, mal som taký pocit, akoby sa v nich príroda znovu prerodila, stala sa krajšou, vznešenejšou a dokonalejšou. On však motívy prírody používa len ako prostriedok pre vyjadrenie svojej vnútornej prírody". Zdá sa, že Gwerk vyčítal z Jasuschových krajinomalieb aj také významy, ktoré objektívne nemali. Je tiež známe, že sám Jasusch si v súvislosti s vtedajšími symbolickými figurálnymi kompozíciami vlastné krajinárstvo príliš necenil. Podľa svedectiev pamätníkov, na spomínanej výstave nechal tieto obrazy len voľne odložené pri vchode a vôbec ich neinštaloval. V každom prípade, stačí porovnať Gwerkove luministické plenéry ešte z roku 1923 (Sitno, Počúvadlo, Z okolia Banskej Štiavnice) s dynamickými štylizovanými panorámami krajín z časovo nasledujúceho obdobia, aby sme pochopili revolučný dosah Jasuschovho príkladu na ďaľšie Gwerkove umelecké smerovanie. Jeho zrelá krajinomaľba sa už celkom zriekla krotkej, secesným impresionizmom podporenej štylizácie optických predností námetu. Vyjadrila programovú predstavu o nadzmyslovej povahe sveta. Krajina bola každým obrazom akoby znova stvorená v zápase živlov a síl, ktoré jej vtláčali jedinečnú, vzrušujúcu podobu (Po daždi, 1924; Horská symfónia, 1924; Zrodenia svetla, 1924; Jar -- Fantázia štiavnického kraja, 1926; Veternô -- Cesta vetrom, 1928; Víchrica 1928; Oravské polia, 1931; Hory a východ slnka, 1934; Oráčiny, 1935; Zasľúbená zem, 1937; Cesta na Piarg, 1939).
Zoznam diel autora: