26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 80 000,- V zadumaní. 1905. Olej na dreve, 51, 5 x 42, 5 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 68 000,- Plenér. 1911. Olej na plátne. 72,5 x 54,5 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 52 000,- Domček z karát. Okolo 1895-98. Olej na plátne. 35 x 51 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 32 000,- Predavačka. 1895. Olej na plátne. 55 x 45 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 15 400,- V hámri. 1897. Olej na dreve. 28 x 21 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
€ 15 103,23,- Pri modlitbe. Okolo 1885-1903. Olej na plátne. 70 x 50 cm. (61. zimná aukcia, 29. 11. 2005)
€ 13 443,54,- Vyšívajúca dáma. 1898. Olej na plátne. 66 x 53 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
€ 10 000,- Benátčanka. Okolo 1880. Olej na dreve. 27 x 21 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
Biografia: Narodil sa 14. 2. 1849 v Gajaroch, zomrel 13. 3. 1921 v Banskej Bystrici. Od 1853 žil vo Viedni, učil sa u sochára J. Meixnera. 1865--1866 v prípravnej maliarskej škole v triede historického maliarstva a 1866--1867 v škole historického maliarstva Akadémie výtvarných umení vo Viedni (prof. Wurzinger, Engherth, Blaas, Geiger). 1867--1870 študijný pobyt na škole historického maliarstva v Benátkach (prof. Molmenti). 1870--1871 žil v Mníchove, 1871--1875 pravdepodobne vo Viedni, 1876--1884 v Benátkach, 1884 vo Viedni, 1884--1886 v Banskej Bystrici, 1886--1889 v Benátkach. 1889--1921 v Banskej Bystrici. Benátky navštívil ešte aj v rokoch 1894 a 1903. Od 1887 až takmer do záveru života namaľoval približne pol stovky plátien z bystrických medených hámrov, v ktorých -- štýlovo podobne ako o tri desaťročia starší, nemecký Adolf Menzel -- spájal realisticko-romantickú luministiku s niektorými efektmi impresionizmu. Po vzniku Československej republiky sa zúčastnil prvej výstavy slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši (1919). Bol garantom založenia menšinového výtvarného spolku so sídlom v Banskej Bystrici -- Jednoty výtvarných umelcov Slovenska (1921). 1995 bola v Štátnej galérii v Banskej Bystrici sprístupnená stála expozícia umelcovho diela.
Literatúra: Tilkovský, V.: Dominik Skutecký. Život a dielo. Bratislava 1954; Keleti, M.: Dominik Skutecký. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1976; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 12 |
Odhadovaná cena: | 14 000 – 18 000 € |
Konečná cena: | 14 000 € |
Rok: 1902
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane obrazu maďarská pečiatka. Získané na 16. letnej aukcii SOGY (1999).
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 66 x 53 cm
Značené: Značené vpravo dole "Skutezky 1902".
Popis:
„Portrét mladého muža“
je dokladom zrelého portrétneho naturalizmu Dominika Skutetzkeho. Aj on – ako mnohí iní maliari z Horného Uhorska - sa vo svojich začiatkoch ocitol celkom nakrátko v Mníchove - tamojší pobyt však znamenal rozhodujúci zlom v jeho tvorivom smerovaní. Prišiel sem z Benátok pokračovať v štúdiu historického maliarstva. Práve začiatkom sedemdesiatych rokov však v Mníchove doznievali prevratné podnety výstavy novej hviezdy na európskom maliarskom nebi - Gustava Courbeta. Jeho "Siesta" a ďalšie diela ohlasujúce impresionizmus tu - oproti Parížu - získali neobyčajné uznanie. To zrejme aj Skuteckého nadobro obrátilo od historizujúceho akademizmu a upriamilo jeho pozornosť k žánru maliarsky interpretovaného v duchu nového mníchovského naturalizmu a luminizmu. Európsku slávu a pozornosť zberateľov a mecénov však získal Skutecký až počas nasledujúceho, druhého pobytu v Benátkach. Celkom sa oddal miestnemu, obchodne celoeurópsky úspešnému sentimentálnemu, anekdotickému, slnkom prežiarenému mestskému žánru, v ktorom sa suverénne vyrovnal miestnym maliarskym veličinám (Favreto, Bianchi, Cremona). Skuteckého "morbidezza" náladových chrámových interiérov s osamelo sa modliacimi ženami, ale najmä efektné výjavy života v lodeniciach (Víťaz regaty, okolo 1885; Stavba lodi, 1903; Lodenica v Capo D Istria, 1903) spájali munkácsyovský epický realizmus so žiarivým dekoratívnym kolorizmom, vyjadrujúcim "sladkú taliansku rojčivosť". Ale až približne desať rokov po definitívnom usadení sa v Banskej Bystrici (1889) Skuteckého luminizmus vrcholil v maľbách plenérov i žánrových výjavov v plnom dennom osvetlení (Na letnom byte, okolo 1895; Trh v Banskej Bystrici, 1899; Aleja, 1899; V zadumaní, 1905; Zeleninový trh v Banskej Bystrici, 1905). Skutecký sa v mnohom zdá umeleckým protipólom Mednyánszkeho, i keď obaja -- z rozličných zdrojov -- v rozhodujúcom okamihu vlastného vývinu prijali dobovú estetiku oslavy svetla a farebnej škvrny. Pre Mednyánszkeho malo prírodné svetlo a štylizovaný kolorizmus mystický, stajomňujúci význam. Využívaním jeho efektov poukazoval na čosi hlbšie, často len tušené, skryté pod banalitou žánrového výjavu. Oproti takýmto dušespytným ambíciám sa Skuteckého maliarska poetika zdá oveľa bezproblémovejšia a priamočiarejšia. Skutecký bol ukážkový maliarsky extrovert. Jeho zdôrazňovanie nadsadeného obrazového svetla si nenárokovalo väčšiu platnosť, než ambíciu zachytiť, či lepšie -- maliarsky prerozprávať videné, v štylizovanej, efektnej forme zvýrazniť, pointovať optické prednosti námetu. Záľuba v detaile, epickosť, žoviálna rozvravenosť, priam poživačná príchylnosť k všednostiam života, ktorú preniesol z benátskeho obdobia i do slovenského ľudového a mestského žánru, je len málokedy spochybnená ponorom pod povrch javov, ktorý sme vypozorovali u Mednyánszkeho. Skuteckého maliarska filozofia však nie je celkom z iného sveta než Mednyánszkeho. Je len jeho alternatívou, druhou stránkou sporu moralizmu a anekdoty, zdanlivo nelogického stretu osudovej vážnosti a hedonistickej povrchnosti, charakterizujúceho prístup stredoeurópskeho umelca k životnej skutočnost. Táto zvláštna ambivalencia, súčasná odlišnosť a podobnosť Skuteckého a Mednyánszke maliarstva sa dá azda najlepšie osvetliť na Skuteckého obrazoch z medených hámrov pri Banskej Bystrici. Podobne ako Mednyánszkeho cigáni, kočiši, postavy a postavičky dedinskej chudoby, boli i tieto Skuteckého obrazy práce výrazom akéhosi ľudomilného stotožnenia sa so životným údelom prostého človeka.
Zoznam diel autora: