22. November 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL LAJOSA BRUCKA NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 35 020,- Predavač ovocia. Olej na plátne. 92 x 75 cm. Budapešť 2002
€ 34 935,- Zábavní husári. Olej na plátne. 65 cm x 90.5 cm. Budapešť 2008
€ 19 850,- Soap-Bubble. Olej na plátne. 117 x 81 cm. Budapešť 2006
€ 18 660,- Gratulanti. Olej na plátne. 80 x 100 cm. Viedeň 1995
€ 16 818,- Alegória. Olej na plátne. 124 x 164 cm. New York 2000
€ 9 723,- Dve sestry. Olej na plátne, 116 x 85 cm. Zurich 2005
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL LAJOSA BRUCKA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 1 400,- Sklenár. Okolo 1900. Olej na dreve. 60 x 44 cm. (124. jesenná aukcial, 22.09.2015)
€ 500,- Portrét dievčatka v ružových šatách. 1904. Olej na plátne. 45 x 35 cm. (114. zimná aukcia, 03.12.2013)
Biografia: Narodil sa 3. 11. 1846 v Pápe, zomrel 3. 12. 1910 v Budapešti. Napriek tomu, že otec Lajosa Brucka bol presvedčený, že je predurčený na inú kariéru, išiel po krátkom štúdiu v Budapešti študovať na viedenskú Akadémiu výtvarných umení maľbu. Vďaka mnohým objednávkam prekonal finančné problémy a bolo mu udelené štipendium. 1869 sa zapísal na benátskej Akadémii výtvarných umení (Accademia di Belle Arti), kde sa stal žiakom Pompea Molmentiho. Od 1874 pokračoval v štúdiu v Paríži pod vedením Mihályho Munkácsyho a absolvoval študijnú cestu do Ríma a Neapola. Prostredníctvom fotografií z domácich výstav sa stal známym autorom za hranicami Maďarska. Po viacerých študijných cestách sa v roku 1885 presťahoval do Londýna, kde realizoval mnoho objednávok, portrétoval anglickú aristokraciu a pravidelne vystavoval na Royal Academy (od 1885) a pôsobil ako predseda maďarskej asociácie v Londýne. Do Budapešti sa vrátil v roku 1895 a od tej doby až do svojej smrti tam žil, pracoval a aktívne sa podieľal na umeleckom dianí v hlavnom meste. V roku 1894 bol zakladajúcim členom Národného salónu a v roku 1899 bol poverený maďarskou vládou usporiadať výstavu v Petrohrade, ktorá bola otvorená cárom Mikulášom II. Počas svojho pobytu v Taliansku maľoval hlavne naturalistické obrazy zo života v duchu žánrovej maľby. Na Svetovej výstave roku 1873 vo Viedni bol predstavený fotografiami viacerých významných diel. Počas pobytu v Paríži si osvojil Munkácsyho štýl a mnoho diel pôvodne atribuovaných Munkácsymu boli dielom práve Lajosa Ludwiga Brucka. Medzi obrazy maľované v tomto štýle patrí napr. obraz Dobrá rada, ktorý sa v Paríži stretol s veľkým úspechom. Bruck pravidelne vystavoval na parížskom salóne a v roku 1879 získal aj čestné uznanie a ocenenie. Väčšina obrazov z tohto obdobia je v majetku amerických zberateľov. V Budapešť tvoril pre Národný salón, kde v roku 1876 vystavoval obraz s názvom Na okraji lesa, ktorým sa mu podarilo pritiahnuť pozornosť a v roku 1877 dielo s názvom Cesta do mesta, ktorá z neho spravila všeobecne známeho autora. Lajos Bruck bol veľmi aktívnym maliarom. Pri cestách vlakom vznikali celé knihy skíc a drobných kresieb autora, ktoré cestou zaznamenával.Pre jeho tvorbu v Londýne sú typické hlavne portréty, napr. portrét Františka Jozefa I. z roku 1896, portréty Josefa Augusta Rakúskeho s jeho manželkou princeznou Augustou, kniežací pár Orleans, Thurn-Taxis s kniežacou rodinou, srbský patriarcha Bogdanovics a mnoho ďalších portrétov významných osobností. Neskôr sa autor vrátil k maďarskej ľudovej krajine a zachytáva obraz tohto života. V roku 1902 namaľoval niekoľko obrazov zobrazujúcich častí mesta Budapešti.
Literatúra: Aradi, N.: Művészeti lexikon. Akadémiai Kiadó. 1983; Aradi, N.: A magyarországi művészet története, 6. kötet: Magyar művészet 1890–1919; Markó, L.: Új magyar életrajzi lexikon I. (A–Cs). Főszerk. Budapest: Magyar Könyvklub. 2001 ; Németh, Lajos: Akadémiai Kiadó, Budapest. 1985; Seregélyi, G.: Magyar festők és grafikusok adattára, Szeged 1988;
Tarsoly, I.: Révai új lexikona III. (Bib–Bül). Főszerk Szekszárd: Babits. 1998; Ujvári, P.: Magyar zsidó lexikon. Budapest: Magyar Zsidó Lexikon. 1929
Poradové číslo: | 21 |
Odhadovaná cena: | 9 000 – 10 000 € |
Konečná cena: | 9 000 € |
Rok: 1869
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 80 x 61 cm
Značené: Značené vpravo dole "Ludwig Bruck 1869"
Popis:
„Apoštol“
je vynikajúcim raným dielom autora. Bruck patrí medzi tých autorov, ktorých kariéra bola úzko spätá s dopytom na umeleckom trhu. Jeho tvorba je odrazom súdobého vkusu meštianstva a bohatnúcej vrstvy statkárov a továrnikov. Výtvarné vzdelanie umelca súvisí s viedenskou akadémiou, z ktorej v roku 1869 odišiel do Talianska, kde svoj dovtedajší repertoir námetov vychádzajúci predovšetkým zo štúdia starých majstrov rozšíril o páčivé žánrové scény mestského a vidieckeho života. Predkladané dielo dokladá tú časť tvorby nielen Brucka, ale akademických maliarov vo všeobecnosti, ktorá odkazuje na výučbové metódy akademického prostredia – kopírovanie diel starých majstrov. Diela ako Apoštol čerpajú z poznania italského, no predovšetkým nizozemského barokového umenia, ktoré vďaka svojej expresívnosti poskytovalo priestor jednako na tréning maliarskych zručností a jednako ponechávalo dostatok možností na sebarealizáciu. Apoštol Lajosa Brucka je však viac ako len obrazom s jasnými východiskami v dejinách umenia. Je skvelou portrétnou štúdiou starého muža, ktorého môžeme v tomto prípade chápať aj ako študijný materiál ľudskej duše a človeka celkovo pre začínajúceho umelca. Psychologizujúca hĺbka, zračia sa v hĺbavosti starca a temnejší kolorit kompozície sú nezanedbateľným príspevkom stredoeurópskeho maliarstva k tomuto typu obrazu. V plejáde barokových nizozemských starcov Rembrandta, Halsa, slúžiacich ako prostriedok maliarskeho výrazu, cez Gericaultových opustených a vystrašených mužov až po Schylockov Ladislava Mednyánszkeho je Bruckov Apoštol dokladom snahy nielen formálne zvládnuť maľbu, ale aj klásť otázky o človeku a jeho živote.
Zoznam diel autora: