Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 3 200 Skalná brána.Okolo 2010. Kombinácia techník na plátne. 90 x 70 cm. (134. večerná aukcia, 25.04.2017)
€ 3 000 Pokračovanie Karpát. 2009 - 2017. Kombinácia techník na hobre. 56 x 87 cm. (133. jarná aukcia výtvarných diel, 07.03.2017)
€ 1 858 Štvorročné putovanie. 2004-2007. Kombinovaná technika na plátne. 100 x 70 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
€ 1 750 Pri Dunaji. Okolo 1975. Olej na plátne. 80 x 100 cm. (88. aukcia súčasného umenia, 27. 10. 2009)
€ 1 500 Keby. 2013. Kresba perom na plátne. Objekt. 95 x 140 cm. (133. jarná aukcia výtvarných diel, 07.03.2017)
Biografia: Narodil sa 29. 4. 1938 v Prahe. 1955–60 študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. Chovan, Fikari), 1960–66 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Želibský, Mudroch, Matejka). Na VŠVU absolvoval aj štúdium architektúry u prof. Kuzmu. S jeho poslucháčmi sa spolupodielal na návrhoch architektonických prostredí pre bratislavskú ZOO. Samostatný projektant konceptov s projektov prostredí v Stavoprojekte. Od 1972 realizoval parky a jazierka aj mimo ZOO - ekologický park Podháj. Manifestačne sa rozlúčil s tradičnou maľbou akciou „Rozdávanie“, ktorú zorganizoval v škole na Gorazdovej ulici v Bratislave (1965). 1967 spoluusporiadal s Júliusom Kollerom, Michalom Studeným a i. v Galérii Saloonik – Medzivýstavný polemický priestor, prezentuje tu okrem iného akciu. Paralelne s týmito aktivitami sa zaujíma o koncentrácie hmoty (1966), ich osamostatnenie alebo zabalenie (1967), od týchto prác prechádza ku konceptuálnym textovým oznamom a náčrtom.Neskoršie sa vracia aj k maľbe, aj ku konceptu.
Literatúra: 20. storočie, kat. výstavy, SNG Bratislava, str. 77; Matuštík, R.: ... Predtým. 1964 – 1971. Prekročenie hraníc. Považská galéria umenia. Žilina 1994.
Poradové číslo: | 73 |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Konečná cena: | 4 000 € |
Rok: 2016 - 17
Proveniencia: Z ateliéru autora. Na zadnej strane popis diela autorovou rukou.
Technika: Olej na hobre
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 76 x 116 cm
Značené: Značené vpravo dole "Bartoš 2017"
Popis:
„Už nad zahlmenou pravdou o Slovensku“
je zberateľsky vzácne, pretože maliarske dielo Petra Bartoša. Už dávnejšie je považovaný za kultovú osobnosť slovenského konceptuálneho umenia. Podľa Richarda Gregora je Bartoš"... učebnicovým príkladom prekračovateľa zaužívaných hraníc výtvarného umenia - má klasické maliarske vzdelanie a ako maliar vyniká mimoriadnym talentom. Na druhej strane nové trendy umenia uzatvárajú konvenčné ponímanie klasických výtvarných techník a Bartoš v tomto duchu, krátko po skončení štúdií opúšťa maľbu radikálnym spôsobom - jej redukciou, alebo redukciou jej podstaty a povahy na „prvodotyk" umelca s plátnom. Neskorší presun ťažiska z hmotného diela na nehmotnú myšlienku je v tomto procese logickým posunom, rovnako ako jeho ďalšie radikalizovanie, o ktoré sa autor bezpochyby až do súčasnosti usiluje... . Kresba - ako náčrt všeobecne predstavuje primárne výrazivo konceptuálnej tvorby, záznam fiktívnej alebo reálnej (zreálnenej) skutočnosti, víziu, projekt, návod, komentár, odkaz, situáciu, akciu a ďalšie odtiene. Jej samostatná formálna hodnota nie je v tomto kontexte podstatná. Neodmysliteľne s ňou súvisí (a je jej nadradený) text, ktorý je nositeľom rovnakých principiálnych stratégií ako kresba samotná. Stáva sa jej súčasťou a dotvorením (dopovedaním) vice versa aj v tom zmysle, že kresba preberá rolu textu, a naopak v iných prípadoch text vnímame ako kresbu (napríklad v nemnohých ukážkach Bartošovej vizuálnej poézie). Kresbu autor zámerne používa v náznakoch (zástupných formách) až detského vyznenia, aby aj týmto spôsobom potláčal jej výtvarnosť, podobne ako sa vo všetkých ostatných polohách svojej tvorby snaží eliminovať akýkoľvek estetický, či estetizujúci odkaz...“.
Zoznam diel autora: