Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny diel Janka Alexyho dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 18 000 Kaštieľ v Liptovskom sv. Jáne. 1943. Olej na kartóne. 68 x 97 cm. (116. večerná aukcia, 08.04.2014)
€ 10 300 Zamyslený bača. Okolo 1921-28. Rudka, pastel na hrubom papieri. 50 x 57 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 8 800 Na priedomí (Liptovská Osada). Okolo 1929 – 31. Pastel na papieri. 60 x 40 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 8 298 Stará Bratislava. 1960. Olej na sololite. 120 x 125 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
€ 8 298 Vatra (Kriváň). Okolo 1938. Olej na lepenke. 120 x 100 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
€ 7 966 Tekovské leto. 1968-69. Olej na sololite. 120 x 140 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
Biografia: Narodil sa 25. 1. 1894 v Liptovskom Mikuláši, zomrel 22. 9. 1970 v Bratislave. 1912 kominársky pomocník v Liptovskom Mikuláši, 1913-15 lekárnicky praktikant v Prievidzi. 1916-17 študoval na Filozofickej fakulte univerzity v Budapešti, 1917-18 vojak rakúsko-uhorskej armády na ruskom a talianskom fronte, 1919-25 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner, Švabinský). Ako študent sa 1919 zúčastnil vedeckej výpravy na Slovensko. Vytvorené kresby zostavil do albumu reprodukcií "Obrázky zo Slovenska (1920). Od augusta do decembra 1919 študijný pobyt v Paríži. 1922 založil s G. Vámosom študentský literárny časopis Svojeť. 1923 absolvoval pedagogické skúšky na Českom vysokom učení technickom a na Karlovej univerzite v Prahe. 1924-28 suplujúci profesor slovenčiny a kreslenia v Bratislave, od r 1929 výtvarník v slobodnom povolaní v Turanoch, od 1930 v Martine. 1929-33 spolupráca s Bazovským a Palugyayom. 1931 s Bazovským v Krakove a Drážďanoch. Od 1932 organizoval v Piešťanoch maliarsku kolóniu. Kmeňoví členovia - Kollár, J. Ilečko, Palugyay, Čemický, Žambor, dochádzali aj Bazovský, Benka, Želibský a Kajlich. 1936 na študijnom pobyte v Paríži. Po 1937 žil a tvoril v Bratislave. V 1940, 1942 pobyty na Sliači a v Tatrách, 1942 spoluzakladal Vlastivedné múzeum v Liptovskom Mikuláši, 1945-46 žil v Čáčove pri Senici. Okrem výtvarného umenia sa venoval aj literárnej tvorbe: romány, novely, poviedky - Jarmilka (1924), Grétka (1928), Hurá! (1935), Už je chlap na nohách (1936), Zlaté dno (1940), Dom horí (1942), Profesor Klopačka (1949) a ďalšie. Umelecko-historické a autobiografické práce - Na voľnej vôľuške (1932), Osudy slovenských výtvarníkov (1948), Život nie je majáles (1956), Ovocie dozrieva (1957), Tam ožila sláva (1970). Od 1921 sa systematicky venoval aj výtvarnej kritike (Národné noviny, Slovenské pohľady, Elán, Slovenská politika a inde).
Literatúra: Hronský, J. C.: Janko Alexy. Bratislava 1934; Váross, M.: Alexy. Bratislava 1944; Güntherová-Mayerová, A.: Janko Alexy. Bratislava 1949; Veselý, M.: Janko Alexy. Bratislava 1967; Halaša, P.: Janko Alexy (personálna bibliografia). Martin 1974; Abelovský, J.: Janko Alexy -- súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1984; Abelovský, J.: Alexy. Trenčín 2008.
Poradové číslo: | 24 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1920
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 85 x 65 cm
Značené: Značené vľavo dole "Alexy 920"
Popis:
„Horí, ohník horí“
je galerijné dielo Janka Alexy (jeden z viacerých variantov sujetu sa nachádza v zbierkach SNG a je datovaný autorom do roku 1921). Mladý Alexy našiel miesto tam, kde sa riešili (po koľký raz odznova!) večné spory o podstate povahy národa, o jeho "pravom" obraze v patriarchálnej minulosti i utopickej budúcnosti. Prítomnosť života národa - nech už bola rámcovaná akokoľvek novými, nadejnými, vskutku modernými podmienkami -- musela ostať nepovšimnutá: znovuoživenú utópiu nebolo možné podať súčasnými maliarskymi prostriedkami. Toto minulostné chápanie umenia, ešte vystupňované zdôrazňovaním obrazových významov naivity, detinskosti v duchu baladického, rozprávkovo podfarbeného romantizmu, zvlášť vyniklo v prvom, počiatočnom období tvorby rokov 1921--1928 (Hôrni chlapci, 1921; Vatra, 1923; Hôrni chlapci, 1927; Napred, 1928 a ďalšie). Prítomnosť akéhosi adolescentného podtextu, naznačujúceho jestvovanie skrytého, „mimo- historického“, nadčasového (teda vlastne – aj súčasného) zmyslu legendy (víťazný Jánošík - pomstiteľ, ochranca, záchranca trpiaceho národa), odkazuje tieto Alexyho kompozície k nášmu literárneho romantizmu 19. storočia.
Zoznam diel autora: