Biografia: Herman Kern sa narodil 14.3. 1838 v Liptovskom Hrádku, zomrel 18.1. 1912 v Mariaenzerdorfe v Rakúsku (jeho synovec bol známy maliar Peter Július Kern). 1952 študoval súkromne u T. Boemma v Levoči, 1854 u J.B. Klemensa v Prahe, potom na Akadémii výtvarných umení vo Viedni (prof. Rahl), 1967 na AVU v Düsseldorfe, 1870 na AVU v Mníchove. Pôsobil v Budapešti, od 1877 vo Viedni ako oficiálny portrétista, neskôr autor žánrových obrazov (najmä kuchynské scény). 1885 vytvoril fresky pre divadlo v Szegede.
Literatúra: Saučin, L.: Slovenské maliarstvo, sochárstvo a grafika 1850-1900. Bratislava 1973, s. 40.
Poradové číslo: | 9 |
Odhadovaná cena: | 4 000 - 6 000,- € |
Konečná cena: | 3 900 € |
Rok: Okolo 1900
Technika: Olej na dreve
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 49 x 31 cm
Značené: Značené vľavo dole "Kern H."
Popis:
Herman Armin Kern patrí medzi tých málo umelcov, pochádzajúcich z dnešného Slovenska, ktorí sa svojou tvorbou priblížili k dobovo žiadaným námetom i formálnym riešeniam obrazov. Jeho maľby, podobne ako diela jeho súčasníka Dominika Skutezkého, operovali s predvídateľným záujmom meštianstva. Starý vinár je ukážkou zrelého umenia Hermana Armina Kerna. Odkazuje k žiadanému anekdotickému žánru, ktorý popri ľúbivých romantických scénkach a politickom žánri patril k stálemu repertoáru prelomu 19. a 20. storočia. Ako jeden z mála našich predprevratových maliarov má európske obchodné renomé: jeho diela sú pravidelne ponúkané v najvýznamnejších stredoeurópskych aukčných sieňach. Jeho dielo je zároveň dokladom dlhého vyznievania biedermaieru v stredoeurópskom kultúrnom priestore. Maliarsky biedermeier - to nebol len tichý, intímny pôvab meštiackych interiérov, sentimentálnych žánrových obrázkov všedného života, poživačných gurmánskych zátiší. Odmietnutie heroizmu, patetiky, monumentality európskeho klasicizmu a empíru od počiatku zvestovalo oveľa viac - individualistický, chcelo by sa napísať, že až prízemný vzťah Stredoeurópana k životu, politike, vlastnej histórii i umeniu. Najmä zo súdobej literatúry známe pocity chýbajúcej zjednocujúcej myšlienky, nedejinnosti, absencie veľkých príbehov historickej tradície, ale i mŕtvosti, nemennosti každodenného života monarchie, neboli extravagantným plodom frustrovaných duší kaviarenských intelektuálov. Boli zrkadlovým obrazom duchovnej neistoty rakúsko-uhorskej štátnej ideológie. Biedermeier vrcholiaci počas nacionalistických revolúcií polovice storočia bol len jedným z jej umeleckých prejavov, určite však najpríznačnejším. Filozofia života uctievajúca nadovšetko hodnoty a predstavy malého človeka však vo výtvarnom umení prežívala i naďalej, ibaže nadobúdala iné umelecké spôsoby vyjadrenia.
Zoznam diel autora: