10. December 2019, 18:00
Biografia: Narodil sa 3. 3. 1898 v Ujscie (Poľsko), zahynul 1945 v koncentračnom tábore, pravdepodobne v Sachsenhausene. 1913-1917 študoval na Umeleckopriemyslovej škole v Budapešti (prof. Mátrai, Simai). 1917 prerušil štúdium, vojak na balkánskom a talianskom fronte. Od 1918 pokračoval v štúdiách na Akadémii výtvarných umení v Berlíne. 1923 sa usadil v Dolnom Kubíne. Od 1934 žil v Martine. Samostatne vystavoval v Martine (1935), Banskej Bystrici (1936), Ružomberku (1936), Turčianskych Tepliciach (1936), Zvolene (1936), Žiline (1937). Súborné výstavy mal v Bratislave (1954, 1957, 1957, 1981, 1989, Slovenská národná galéria), Banskej Bystrici (1977, 1984), Dolnom Kubíne (1970, 1984) a v Moskve (1975).
Literatúra: Vaculík, K.: Slovenské výtvarné umenie v boji o dnešok. Bratislava 1959; s. 12. Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960, s. 394; Ilečková, S.: Expresionizmus a moderné slovenské umenie (K dielu Arnolda Weisza-Kubínčana). ARS, Pramene moderného slovenského výtvarného umenia, 1990, s. 83-88; Kiss-Szémán, Z.: Arnold Peter Wesz-Kubínčan. Bratislava 2016.
Poradové číslo: | 109 |
Odhadovaná cena: | 15 000 - 20 000,- € |
Konečná cena: | 10 000 € |
Rok: Okolo 1940 - 1944
Proveniencia: Publikované: monografia Arnold Wesiz Peter Kubínčan, str. 58 Vystavené: Arnold Wesiz Peter Kubínčan, GMB v roku 2016; Arnold Peter Weisz – Kubínčan Hľadanie identity, Dolný Kubín v roku 2016
Technika: Olej na sololite
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 48 x 33 cm
Popis:
„Poľovník“
je dokladom vrcholu tvorby Petra Weisza-Kubínčana. Neznesiteľnú hmotnú situáciu v Dolnom Kubíne celkom osamelého oravského expresionistu sa snažili riešiť jeho slovenskí tútori Alexy a Bazovský a aj spisovateľ Ľudo Ondrejov. Na ich odporúčanie sa mohol presťahovať do Martina (1934). Nové umelecké priateľstvá, ale aj lepšie tvorivé podmienky podporili radikálnu zmenu Weiszovej maľby, črtajúcu sa už od začiatku tridsiatych rokov: "Mne život a rytmus našej Oravy učaroval. Vrchy aj ľudia.. Mnohí nechápu, ako som mohol zakotviť v tejto oravskej tematike a chcú mi nahovoriť, že len podľa príkladu Benkovho, Bazovského a Alexyho maľujem slovenské motívy. Ale v inom som vyšiel vo svojej zrastenosti s rodným krajom ..Nechcem popisove prenášať vonkajší svet na svoje plátna, usilujem sa ho dramatizovať, vyjadrovať jeho hĺbku a vnútorný rytmus". Spôsob, akým Weisz obohatil expresionizmus o ľudový námet bol skutočne v mnohom podobný Alexyho a Bazovského alternatíve benkovskej romantickej patetiky zo začiatku tridsiatych rokov. Bol rovnako antifolklórny, neliterárny, modernisticky špekulatívny (Do poľa, 1930; Odchod, 1936; Kôň, 1937).
Zoznam diel autora: