Poradové číslo: | 99 |
Odhadovaná cena: | 20 000 – 30 000 € |
Konečná cena: | 12 000 € |
Rok: 1965
Proveniencia: pozostalosť autora
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 64 x 78 cm
Značené: Značené vpravo dole „J.Koller“
Popis:
Reprodukované: Hanáková, P. – Hrabušický, A.: Július Koller. Vedecko-fantastická retrospektíva. Bratislava: Slovenská národná galéria, 2010, s. 95.Olejomaľba Zastávka električky (1965) je raritným príkladom ranej tvorby nášho významného a vo svete všeobecne akceptovaného vizuálneho umelca Júliusa Kollera (1939 – 2007). V rokoch 1959 – 1965 študoval na VŠVU v Bratislave maľbu u profesora Jána Želibského, takže dielo pochádza ešte z čias jeho vysokoškolského štúdia, možno priamo z diplomovej práce. Už v študentských prácach máme možnosť detegovať kontúry ideových východísk umelcovho neskoršieho uvažovania o vizuálnom umení (maľbe) či konštruovaní priestoru.Sám Koller o svojich dielach z tohto obdobia povedal, že boli namaľované s „úmyselnou, naivistickou, detskou primitívnosťou, hravosťou a dadaistickou iróniou“. Umelcov monografista Aurel Hrabušický hovorí v tejto súvislosti o „zvláštnom insitnom pôvabe“. My môžeme zdôrazniť farebnosť – ešte takpovediac typicky „slovenskú“, blízku skôr tvorbe Miloša Alexandra Bazovského než neskoršej umelcovej „konceptuálnej“ tvorbe. Oveľa podstatnejšie ako farebnosť sú však poznatky, ku ktorým umelec dospel práve v tomto období. Zásadným momentom je dekompozícia obrazu cestou plošnej maľby – jeho rozdelenie do farebných pásov – dôležitý krok k ďalšej výstavbe, resp. skôr k jeho dekonštrukcii. Súbor raných Kollerových malieb je však zaujímavý aj z motivickej stránky. Novinkou je – tak ako na to upozorňuje Aurel Hrabušický – zobrazenie mesta, jeho koloritu, života, industrializácie. Kollerov civilizmus, to sú charakteristické prvky priemyselnej krajiny a budovania – záujem o technické a konštrukčné elementy (električky, vlaky, mosty, vedenie, stĺpy, dopravné značky, mechanizmy). Autor dôsledne zaznamenáva život okolo seba – život polovice šesťdesiatych rokov minulého storočia. Jeho maľba je zásadne vzdialená premotivovanému vizuálu budovania socialistickej republiky, ale aj nekonfliktnému či idylickému zobrazeniu krajiny a prírodného rámca.Zastávka električky a ďalšie študentské maľby sú dôležitým medzistupňom na ceste od klasického závesného obrazu k antiobrazu či k rôznym ťažko uchopiteľným kultúrnym situáciám. Charakteristicky dokladajú autorove smerovanie – pozorovaním maliarskeho média a pozvoľným opúšťaním tradičného zobrazovania na ceste k – pre jeho tvorbu takému podstatnému – skúmaniu vzťahu medzi pojmom a obrazom.NG
Zoznam diel autora: