04. Jún 2024, 19:00
Poradové číslo: | 110 |
Odhadovaná cena: | 6 000 – 7 000 € |
Konečná cena: | 6 200 € |
Rok: 1992
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 80 cm
Značené: Značené na podráme „Marko Blažo“
Popis:
Reprodukované: Gažovičová, N.: Portfólio 1991 – 2001 (katalóg výstavy). Bratislava: Aukčná spoločnosť SOGA, 2014.
Vystavované: Marko Blažo – Pamäť a potom, 2014, Aukčná spoločnosť SOGA.
Marko Blažo, ktorý sa aktuálne prezentuje monografickou výstavou Celý človek v Slovenskej národnej galérii, je predstaviteľom silnej generácie, autorom, ktorého nástup na výtvarnú scénu zostane zviazaný s deväťdesiatymi rokmi minulého storočia. Predkladané dielo pochádza práve z „nástupnej“ dekády, fundamentu umelcovej tvorby. Už v tomto období predviedol Blažo v širokom mediálnom rozptyle neobyčajné sústredenie. Individuálna mytológia, zdôrazňovaná opakovanými návratmi do detstva (vláčiky, žuvačky, maľovanky, plastové zvieratká, papierové modely), sa spätne javí ako najprirodzenejší prejav sebaidentifikácie a uchovávania vlastnej integrity. S odstupom času však funguje aj ako nadčasový dokument doby, správa o tranzitnom období v stredoeurópskom priestore, v tomto špecifickom „regióne melanchólie“ (Irena Brežná). Aj keď je svedectvo v Blažových dielach kumulované skôr mimovoľne, bez pôvodného programového zámeru, predstavuje cenný a autentický príklad toho, čo Boris Groys špecifikoval ako tovar, s ktorým Západ ochotne obchoduje – „kultúrna identita“.Pútanie pozornosti na „vlastné kultúrne okolie“ je rozhodujúce u všetkých umelcov z nášho regiónu, ktorých tvorba sa stala všeobecne akceptovanou aj v medzinárodnom kontexte. Špecifickú, aj keď nie príliš zdôrazňovanú estetiku totality či posttotality vníma medzinárodná kritika predovšetkým ako odkaz na náš (východný) systém a zároveň aj ako dôležitý príspevok k téme straty identity. V Blažových dielach ostal tento moment zafixovaný vlastne bez konkrétnych historických referenčných odkazov. Len náznakovo nám jeho diela pripomínajú príznačnú stredoeurópsku melanchóliu (zlomený meč, vojenská letka z motýľov), manifestovanú aj istou formou pasivity a repetície, nemožnosťou úniku či pohybom v operačnom rádiuse uzavretého, nekonečného okruhu. Práve umelcove (neraz márne) pokusy o uchovanie nezachovateľného (tiene, žuvačkové bubliny, papierové modely, zbierka motýľov) – často efemérne samé osebe, paradoxným spôsobom materializujú našu nedávnu minulosť.Pozoruhodná expanzia autorovej tvorby v priebehu záverečnej dekády minulého storočia je s odstupom zároveň významným dokumentom transformácie mechanizmov umeleckej prevádzky a procesu postupného konštituovania slovenského variantu artworld. Vzorové curriculum vitae Marka Blaža obsahuje rozhodujúce kultúrne medzníky tohto desaťročia – štúdium na porevolučnej VŠVU (1991 – 1998), zahraničné stáže – rezidencie (1993, 1994), titulka časopisu Profil súčasného výtvarného umenia (č. 1 – 2, 1996), účasť na výročnej výstave SCCA (1996), zastúpenie na bienále v Benátkach (1999), zaradenie do výberovej sumarizujúcej publikácie 20. storočie, (SNG, 2000), ale aj prvá cena Oskára Čepana (2001).NG
Zoznam diel autora: