04. Október 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. JAKOBYHO NA AUKCIÁCH SOGY:
875 000,- Sk V meste. Okolo 1955-58 cm. Olej na plátne. 110 x 90 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
350 000,- Sk V parku. Okolo 1962. Olej na plátne. 51 x 57 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003)
305 000,- Sk Záhrada pri ateliéri. Okolo 1958-60. Olej na plátne. 91 x 100 cm. (22. jesenná aukcia, 26. 9. 2000)
285 000,- Sk Ráno – Akt. Okolo 1962. Olej na kartóne. 32 x 25 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
260 000,- Sk Svadba v Káne Galilejskej. Okolo 1960. Olej na plátne. 66 x 90 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
260 000,- Sk Práčka. Okolo 1948. Olej na kartóne. 46 x 40 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
Biografia: Július Jakoby sa narodil 28. 3. 1903 v Košiciach, zomrel 15. 4. 1985 tamže. 1922 sa zapísal na Vysokú školu ekonomickú v Budapešti. V tom istom roku prešiel na súkromnú Slobodnú výtvarnú, kresliarsku a maliarsku školu A. Podolínyiho v Budapešti. Vzápätí sa vrátil do Košíc, kde sa zamestnal ako úradník poisťovne. Od jesene 1922 navštevoval večerné kurzy kresliarskej školy E. Króna pri Východoslovenskom múzeu v Košiciach, kde 1924 s úspechom vystavoval na výročnej výstave poslucháčov. 1926--1928 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti). Štúdiá v druhom ročníku prerušil a vrátil sa do Košíc, kde žil až do konce života ako výtvarník v slobodnom povolaní. Z literatúry: Saučin, L.: Július Jakoby. Bratislava 1960; Marenčin, A.: Košický pustovník. Bratislava 1988; Abelovský, J.: Július Jakoby. Bratislava 1994.
Poradové číslo: | 75 |
Vyvolávacia cena: | 4 647 € |
Konečná cena: | 9 128 € |
Rok: okolo 1934 - 1939
Technika: olej na dreve
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 33 x 41 cm
Značené: Značené vpravo dole „Jakoby Gy.“
Popis: Olejomaľba „Na dvore“ je galerijnou ukážkou zrelej tvorby Júliusa Jakobyho zo záveru 30. rokov. Kľúčovým okamihom Jakobyho maliarstva bol rok 1929. V niekoľkých významných dielach z tohoto a nasledujúcich rokov (V bare, 1929; Štrkári, 1930; Podomový brusič, 1930; Verklikár, 1930; Kubikári, 1931; Čistič stôk, 1934) prebral príklad Cézanna. Bolo to však len kompromisné prijatie princípov neiluzívnej, protokubistickej výstavby obrazovej kompozície. Nebudovalo na stavebnej funkcii farebnej škvrny, ale na "valérovaní", prejemnelom rozmývaní olejovej farby, s ktorou maliar zaobchádzal akvarelovým spôsobom. Táto zvláštna úprava Cézanna vyvrcholila v niekoľkých dielach z rokov štyridsiatych, najčastejšie s námetom rybárov a člnkárov, v obrazoch plných uvoľnenej farebnej škály a slohovo nejasnej noblesy kontrastu odstupňovaných modrých a zelených tónov, vzdialene odkazujúcich na Bonnardovu "plávajúcu škvrnu" (Zbieranie piesku, okolo 1940; Rybári, okolo 1940). Druhý smer Jakobyho inšpirácie umením košickej moderny bol orientovaný na poetiku sociálnej maľby, ktorú tu reprezentovala najmä maľba Františka Foltýna. Jakoby však nerešpektoval obvyklý novoklasistický pietizmus, sociálny sentiment výjavov zo života predmestskej chudoby (okrem viacerých autoportrétov, najčastejšie z prostredia vlastného rodinného života -- Autoportrét s matkou, okolo 1937). Naopak, povahu najlepších diel Jakobyho sociálnej grotesky určovala zosmiešňujúca karikatúrna kresba, úmyselný primitivizmus, skicovitá nezámernosť a chaotickosť maliarskej traktácie figúr a priestoru, absurdné skreslenia nadhľadovej perspektívy (Na trhu v Košiciach, 1934; Umývanie fliaš, 1935; Čistenie lampy, 1935; Otváranie brány 1939).
Zoznam diel autora: