10. Marec 2009
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL V. BROŽÍKA NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
38 292,- EUR Klebeta. Olej na dreve. 94 x 130 cm. New York 2000
34 786,- EUR Klebetnice. Olej na plátne. 119 x 169,5 cm. New York 1997
28 608,- EUR Polyxénia Lobkowitz. Olej na plátne. 87 x 146 cm. Praha 2006
25 719,- EUR Rozhovor. Olej na plátne. 65 x 81 cm. New York 2003
23 933,- EUR Vidiecky dom so zeleninovou záhradou. Olej na plátne. 107 x 147 cm. Praha 2003
21 018,- EUR Dvaja umelci. Olej na plátne. 64,5 x 85 cm. New York 2006
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL V. BROŽÍKA NA AUKCIÁCH SOGY:
800 000,- Sk Dáma s papagájom. 1895. Olej. 220 x 103 cm. (1. jarná aukcia. 13. 3. 1997)
231 000,- Sk Historický výjav. Pred 1900. Olej na plátne. 110 x 150 cm. (26. letná aukcia, 5. 6. 2001)
Biografia: Václav Brožík sa narodil 5. 3. 1851 Železný Hamr pri Třemošné, zomrel 15. 4. 1901 v Paríži. Záujem o kresbu ho priviedol najprv do litografickej dielne a k práci v porcelánke. 1968-1870 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. E. Rom, A. Lhota, E. Lauffer), 1871 na Akadémii výtvarných umení v Drážďanoch, 1873 na Akadémii výtvarných umení v Mníchove a opäť v Prahe (prof. Sweerts). Žil vo Francúzsku, odkiaľ chodil do vlasti. Bol nositeľom kríža Čestnej légie, členom parížskej Akadémie umenia, profesorom Akadémie výtvarných umení v Prahe (1893) a členom Čs. akadémie vied a umení. Z literatúry: Mádl, K.B.: Album V. Brožíka. Praha 1903; Tyršová, Z: Úvahy a pojednáni o umění výtvarném. Praha 1912; V. Brožík. Kat. výst. Praha 1928; Štech, V.V.: Umění? Proč a k čemu? Praha 1960; Urbanová, A.S.: Větrné zámky. Plzeň 1964.
Poradové číslo: | 272 |
Vyvolávacia cena: | 13 000 € |
Konečná cena: | 15 700 € |
Rok: okolo 1880
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 73 x 60 cm
Značené: vľavo dole „Brožík“
Popis: Václav Brožík patril k maliarskej generácii Národného divadla, v ktorej figurálnej tvorbe vyvrcholili obrodenecké a národné myšlienky. Jeho maliarsky názor bol utváraný predovšetkým akademickou výukou (akademizmus), meštianskym poňatím realizmu a štúdiom holandských majstrov. Dosiahol vysokej technickej úrovne, ktotú využíval predovšetkým pri maľbe historických výjavov, okrem iného z dejín husiststva (Odsúdenie majstra Jána Husa, Zvolenie krála Jiřího Podebradského). Po požiari Národného divadla vytvoril pre královskú lóžu kompozíciu "Tři doby země české".Venoval sa aj portrétu (P. Brožíková, M. Riegrová - Palacká, J.V. Myslbek, Maliar K. Javůrek). V malej miere maľoval aj zátišia. Pobyt vo Francúzsku u neho podnietil záujem o krajinárstvo a najmä vidiecky žáner z Normandie a Bretónska. Maľoval však aj pražské okolie. Vidiecky žánrom sa dostal do blízkosti barbizonského maliarstva a vo svojej tvorbe vytváral umiernený variant svetelného realizmu. Jeho celkové dielo možno situovať na rozhranie historizujúceho akademizmu a novších dobových podnetov francúzskeho umenia.
Zoznam diel autora: