10. Marec 2009
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL D. SKUTECKÉHO NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
18 905,- EUR Obed kotlárov. 1899. Olej na plátne, 105 x 153 cm. Christies, New York 1999
14 035,- EUR Putujúci Žid. 1899. Olej na plátne, 130 x 90 cm. Kieslebach, Budapest 2001
13 528,- EUR He who Sleeps catches no Fish. Olej na plátne, 82x 112 cm. Sotheby, Londýn 2004
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL D. SKUTECKÉHO NA AUKCIÁCH SOGY:
455 000,- Sk Pri modlitbe. Okolo 1885-1903. Olej na plátne. 70 x 50 cm. (61. zimná aukcia, 29. 11. 2005)
405 000,- Sk Vyšívajúca dáma. 1898. Olej na plátne. 66 x 53 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
285 000,- Sk Portrét Ferdinanda Skuteckého. 1909. Olej na plátne. 71 x 35 cm (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
280 000,- Sk Spisovateľ Kálmán Miksáth s manželkou. Okolo 1885. Olej na plátne. 95 x 125 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
250 000,- Sk Hámor. 1895-1896. Olej na plátne. 55 x 75 cm. (65. letná aukcia, 6. 6. 2006)
Biografia: Dominik Skutecký (Skutezký, Skutetzký) sa narodil 14. 2. 1849 v Gajaroch, zomrel 13. 3. 1921 v Banskej Bystrici. Od 1853 žil vo Viedni, učil sa u sochára J. Meixnera. 1865-66 v prípravnej maliarskej škole v triede historického maliarstva a 1866-67 v škole historického maliarstva Akadémie výtvarných umení vo Viedni (prof. Wurzinger, Engherth, Blaas, Geiger). 1867-70 študijný pobyt na škole historického maliarstva v Benátkach (prof. Molmenti). 1870-71 žil v Mníchove, 1871-75 pravdepodobne vo Viedni, 1876-84 v Benátkach, 1884 vo Viedni, 1884-86 v Banskej Bystrici, 1886-1889 v Benátkach, 1889-1921 v Banskej Bystrici. Benátky navštívil ešte aj v rokoch 1894 a 1903. Po vzniku Československej republiky sa zúčastnil prvej výstavy slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši (1919). Bol garantom založenia menšinového výtvarného spolku so sídlom v Banskej Bystrici- Jednoty výtvarných umelcov Slovenska (1921). Samostatne vystavoval v Budapešti (1923), v Bratislave (1925) a v Lučenci (1925). Súborné výstavy diela mal v Bratislave 1971, 1976) a v Banskej Bystrici (1971, 1989). 1995 bola v Oblastnej galérii v Banskej Bystrici sprístupnená stála expozícia umelcovho diela. Z literatúry: Tilkovský, V.: Dominik Skutecký. Život a dielo. Bratislava 1954; Keleti, M.: Dominik Skutecký. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1976.
Poradové číslo: | 62 |
Vyvolávacia cena: | 6 000 € |
Konečná cena: | 15 400 € |
Rok: 1897
Technika: olej na dreve
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 28 x 21 cm
Značené: vpravo dole „Skutezky D. 1897“
Ďalšie vlastnosti: Dielo bolo reštaurované a preverené v ateliéroch SNG.
Popis: Komorná olekomaľba “V hámri” je špičkovou ukážkou záveru tvorby Dominika Skuteckého. Podobne ako Mednyánszkeho cigáni, kočiši, postavy a postavičky dedinskej chudoby, boli i Skuteckého obrazy práce výrazom akéhosi ľudomilného stotožnenia sa so životným údelom prostého človeka. Od roku 1887 až takmer do záveru života namaľoval približne pol stovky plátien, v ktorých -- štýlovo podobne ako o tri desaťročia starší, nemecký Adolf Menzel -- spájal realisticko-romantickú luministiku s niektorými efektmi impresionizmu. Sprvoti tak robil určite v jedinom záujme: sprostredkovať fascinujúcu, dramatickú hru svetla a tieňa v preňho celkom novom priemyslovom žánri. Väčšina týchto obrazov zostala rozhodne viac prízvukovaním esteticky pôsobivých stránok "divadla práce", než jej realistickým obrazom (i keď ako pomôcku pri ich dokončovaní používal niekedy i dokumentárne fotografie). Odpočiatku sa preto vedie i tichý spor o mimovýtvarných významoch Skuteckého záverečného diela (Obed kotlárov, okolo 1899; Príprava obeda, okolo 1900; Pri vyhni, okolo 1904; Chvíľa oddychu -- Prestávka, okolo 1915; Pred obedom, pred 1915; Odpočívajúci kotlár, 1918 a viaceré ďaľšíe). Kým ešte v roku 1923, na prvej posmrtnej výstave Skuteckého v Budapešti dobová kritika o obrazoch z hámrov súdila, že "ich realizmus je zastretý dnes už nepochopiteľným pátosom", téma pracujúcich valciarov predurčila tieto diela do záhlavia všetkých novodobých dejinných prehľadov sociálno-kritickej línie našej maľby. Už prvý maliarov monografista Vojtech Tilkovský tvrdil, že "(Skutecký) nemohol pochopiť podstatu spoločenskej situácie, jej triednu podmienenosť a vnútorné rozpory. No jeho umelecká vnímavosť a citový vzťah k robotníkom, ktorých spoznal v dlhom spolužití, ako aj zásadná umelecká poctivosť v znázorňovaní skutočnosti viedli k tomu, že jeho obrazy z hámrov prestali byť iba prejavom maliarskeho záujmu o prostredie, prerástli medze žánrovej maľby a stali sa rozhodným svedectvom, priam kritikou spoločenského poriadku". Ako však priliehavo poznamenal Ladislav Saučin: "predsa nemožno povedať, že by Skutecký spájal svoj realizmus s akoukoľvek socialistickou tendenciou. To preto, že nepozná ani len svätý hnev , zostáva iba v rovine ľudského dotyku s problematikou života robotníkov".
Zoznam diel autora: