Blogy | O investovaní do umenia v čase krízy

Andy Warhol (1928 – 1987): Mildred Scheel (F/S; II. 238). 1980. Farebná sieťotlač s diamantovým prachom na papieri, 77,5 x 54, 5 cm. Konečná cena: 11 949,81 Eur (360 000,00 Sk). 81. jesenná aukcia SOGY, 7. 10. 2008

Neviem čím to je, ale v posledných mesiacoch, týždňoch sme vo firme priam bombardovaní otázkami novinárov, týkajúcimi sa výhodnosti investovania do výtvarného umenia. Naposledy dokonca v súvislosti so sporením na dôchodok. Vyzerá to tak, že naši ekonomickí novinári sa „slamky chytajú“ a zúfalo hľadajú komoditu s pokiaľ možno okamžitou finančnou návratnosťou, respektíve s možnosťou jej výrazného ekonomického zhodnotenia aspoň v dohľadnej dobe. V čase keď akcie, úroky podielových fondov, dlhodobých vkladov klesajú k pomyselnému dnu a keď to dokonca aj s tým naším „vymodleným“ eurom bohvieako nevyzerá, naši geniálni analytici nachádzajú práve v umení takmer jedinú investičnú spásu.
Ťažko nám môže niekto vyčítať, že si v takejto situácii prihrievame našu marketingovú polievočku. Radi a donekonečna omieľame už dávnejšie nacvičenú mantru o tom, že investícia do umenia je tou najlepšou možnosťou, ako si prilepšiť trebárs na „jeseň života“. Dokonca možnosťou veľmi lukratívnou. Ťažko totiž nájsť komoditu (donedávna v tomto konkurovali len nehnuteľnosti), pri ktorej by zhodnotenie bolo také rýchle a vysoké. A dokladáme to príkladmi z reálneho obchodného života. O tom ako sme kvalitnejších Benkov, Fullov, Galandov, Weinerov koncom deväťdesiatych rokov predávali v priemere za 10 tisíc eur, kým dnes porovnateľné veci odchádzajú v pohode za dvadsať - tridsať tisíc a viac.

Zamlčujeme však pritom jednu dôležitú vec. Totiž, že aj pri investíciách do umenia jestvuje to povestné „ale“. Výtvarné zberateľstvo je totiž dosť špecifickou záležitosťou vyžadujúcou si špeciálne vedomosti, orientáciu v okamžitej trhovej ponuke, schopnosť odhadu perspektívneho nárastu cien. A toto všetko má málokto. Čiže: investícia do umenia môže byť zároveň veľmi výhodná i dosť zradná.

V podstate sú dve stratégie nákupu umenia na našom, domácom trhu s umením. Prvá je konzervatívna, uprednostňujúca „overené istoty“. V rámcoch terajšej ponuky trhu sú to predovšetkým maliarske diela moderny Slovenska, od autorov Mednyánszkeho, Skuteckého, Benku, Bazovského, Fullu, Galandu, Jakobyho, Jasuscha, Weinera, Majerníka ... . A potom ešte naše 60. roky – Paštéka, Laluha, Krivoš, Kompánek, Filko, Koller... . Potenciál zhodnotenia vložených peňazí je pri týchto autoroch veľmi vysoký a jeho horný limit je takpovediac „v nekonečne“.

Predovšetkým, je dosť ťažké zhodnotiť kedy je predajná cena tzv. kóšer. Špičkové veci spomínaných autorov sa predávajú bežne za „milión“ a viac. Lenže, je podstatný, rádový finančný rozdiel medzi galerijným a bežným Benkom. Navyše, veci od autorov moderny Slovenska prežívajú práve v týchto časoch cenovú kulmináciu. Je teda dosť vylúčené získať takýto obraz za takú cenu, aby bolo dielo v krátkom čase predajné s podstatnejším ziskom.

Takáto investícia je však pomerne bezpečná, možným rizikám sa pri dostatočnom expertnom zázemí dá vyhnúť. Chce to samozrejme (ako napokon pri každom inom obchode) istý vrodený zmysel „pre vec“, ktorý každý do vienka nedostane. Najmä pre takýchto adeptov zberateľstva mám jednu radu „nad zlato“: nenakupujte „z rúčky do rúčky“, ale len na takých adresách, kde Vám vystavia riadne doklady. Prípadné storno chybného investičného kroku nie je potom problém. A potom: snažte sa to brať racionálne, povedal by som až cynicky a nedovoľte, aby vo Vás prepukla zberateľská vášeň. Lebo v takomto duševnom stave sú peniaze a ich zhodnocovanie dôležité „až v poslednom rade“. Na druhej strane – tí najlepší, skutočne úspešní zberatelia, sú práve tí „s vášňou“. Takže si vyberte.

No a potom je tu stratégia riziková. Znamená to investovať do diel mladých, začínajúcich umelcov. Tí sú práve „teraz a tu“ dostupní mnoho razy za dumbingové ceny a majú teda perspektívu okamžitého a strmého finančného rastu. Riziko takýchto nákupov spočíva v tom, že fungujú na princípe ruskej rulety. Trafíte sa tak v jednom prípade zo šiestich.

Existuje však – zatiaľ len v podstate latentne – aj tretia možnosť. Prekročiť obmedzenia domácej trhovej ponuky a obrátiť sa k autorom so svetovým obchodným renomé. Jedna výhoda takéhoto rozhodnutia je do očí bijúca: trebárs pri Warholovi sa vám nestane to, čo pri dajme tomu Fullovi. Že totiž „magnus parens“ našej moderny stratí hneď za našimi hranicami s Rakúskom finančnú (nie teda umeleckú) hodnotu.

Oproti tomu argumentoval jeden diskutér na našich blogoch. Nevedel si predstaviť niekoho, kto by vymenil Fullu za Warhola. Isteže, je to nezmyselná otázka. Fulla a Warhol sú z diametrálne odlišných „kultúrnych“ i „obchodných“ svetov. Iba ak by sme obraz, či grafiku považovali len za akúsi inú podobu bankovky. A to málokto dokáže. Ja teda nie. Poznám však zberateľa, ktorý cez nás predával Mednyánszkeho, Alexyho, Benku len aby získal prostriedky práve na kúpu Warhola. Takže?

A že Fulla za Bergom stratí obchodnú hodnotu? To je asi pravda. Ale zároveň v tom nevidím nič zlého, teda niečo čo by malo zberateľov odradzovať. Existuje svetový trh s umením a popri ňom, či v rámci neho regionálne trhy. Trebárs stredoeurópsky, nemecko-rakúsky, škandinávsky, severoamerický, francúzsko-anglický.... . Tieto trhy sa s tým “globálnym” navzájom nevylučujú. A v zásade si ani nekonkurujú.

Čo je teda viac – menej isté, je pre niektorých neveľmi povzbudzujúca skutočnosť, že obchod s moderným umením Slovenska je a ostane obchodom regionálnym (slovensko – česko – maďarským). Už preto, že sama moderna Slovenska je typickým príkladom umenia kultúrnej provincie. Navyše – nemali sme niečo také ako český kubizmus, alebo maďarský symbolizmus. S tým sa treba jednoducho zmieriť. Ale nemusíme to brať ako „slabosť“. V tej našej provinčnosti totiž spočíva aj naša originalita, nazameniteľnosť. A z obchodného zreteľa – potencionálna dynamika rastu. Takí Filla, či Špála sú rovnako ak nie viac „odvodené“ zjavy ako trebárs Fulla, či Galanda. Češi sa však predávajú za státisíce, tí naši sa točia najviac tak okolo už spomínaných, obligátnych tridsať tisíc. Tento nezmyselný rozdiel sa určite bude v blízkej budúcnosti vyrovnávať.

Text bol publikovaný v katalógu 92. letnej aukcie výtvarných diel a starožitností SOGY, 8. 6. 2010

Diskusia

M. Bycko31.05.2010 13:47

TA PATCE JA ŠE TO PRODAVA! http://www.youtube.com/watch?v=XhIyUC4P-zQ

Michal Bycko, Ph.D.31.05.2010 13:41

TO: "Vaša predstava Warhola je naozaj spredmetnená iba výškou ceny. Neodrazil ste sa ani jedným príspevkom od toho aby ste tú cenu nespomenul. A naozaj všetkým, ktorí to na Slovensku majú ste to asi zabezpečil Vy osobne? Ten autoportrét mal 274,3 x 274,3 cm skoro 3 x 3 metre plátna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! " PRAVE SA DOBRE BAVIME NA TYCH TO "GENIALNYCH" SLOVACH ( hore napisanych) A KOLEGA GRAFIK HOVORI" " Kurnik! Tak ked to precita Warhol, ten musi byt nasraty, ze neurobil to platno este raz tak velke!". iba tak ( nie v azbuke) : http://www.youtube.com/watch?v=kxecHVQFqhM http://www.youtube.com/watch?v=s2hy87g3caQ http://www.youtube.com/watch?v=wSmwXF0_Ot0&feature=channel TU TO "ZBABRALI " S ROZMEROM!!! http://www.youtube.com/watch?v=uFHLmETA798 http://www.youtube.com/watch?v=ZY2qVA0tFiI http://www.youtube.com/watch?v=17E8iGiwIS8 http://www.youtube.com/watch?v=d_qKjLJYTn0 http://www.youtube.com/watch?v=gpZxfm_ZxDI&feature=related

Michal Bycko, Ph.D.31.05.2010 13:16

Pan Abelovsky, akosi tie blogy mlcali a len co som napisal o AW uz je tu \"protisluzba\" BEZIMENNYCH. Juj! Ako sa to len mi tu, na tom "pupku sveta mame "radi!"! Este k jednemu z nich: \"Bolo by zaujímavé ak sa nájde niekto kto to kúpil na Slovensku a odnesie to do Sothebys. Potom...\" STE SI ISTY, ZE ZO SLOVENSKA NA SOTHEBYS ESTE NIK NEKUPIL, ALEBO NEPRADAL WARHOLA ? A STE SI ISTY, ZE DOBRE PREDAT JE MOZNE IBA CEZ TIE AUKCNE DOMY? Ja si msylim, ze drviva cast obchodu s umenim ide mimo nich... P.S. Rozmer predaneho diela AW v suvislosti s cenou nezohrava dolezitu ulohu! Pozrite si rozmery inych diel a ich ceny.

Michal Bycko, PhD.31.05.2010 13:06

TO:Ja Osobne, 23.05.2010 14:40 Ak som dobre precital nazov casti blogu ( O investovani do umenia v čase krízy), ide tu o peniaze! Preto som nespomenul nic ine. Ale az by ste mali skutocny zaujem o mojich slovach o inom v suvislosti s Warholom, precitajte si moje knihy . V 3 z nich pisem prevazne o hodnote diela umelca ako takej a nie o financiach. Pokial ide o majiteloch diel Andyho Warhola na Slovensku , ano minimalne 90% som pre nich zabezpecoval ja. A garantujem im , ze kupili skutocne dielo Warhola aj nadalej. Velmi by som bol rad, keby som tieto diela im mohol predat zo svojej zbierky, ale aby som bol presny, ja vo svojej zbierke Warhola nemam. Preco? Este stale na neho nemam! Financne!!! Tie Vase sifry v "azbuke" neviem precitat. Ale pozrite si w-domeny Rusov a Ukrajincov o umeleckom obchode... Mame sa co ucit!!! A pokial nemate meno poziadajte o statnu prislusnost Madarska mozno Vam ho aj daju . P.S. Az by ste mali zaujem o dielo Warhola, alebo poznate niekoho, kto ten zaujem ma, napiste. Zozeniem Vam ho. Za nulovu proviziu!!! Inak Mihal Gallery Warhola predava, staci ist do Kosic a vyhladat ju. Maju skutocne unikatne kusy a ja som im zohnal iba cast z ich expozicie!!! Aby to nebola samochvala! Tiez sa opytajte majitela aky ekonomicky prinos pre neho mala kupa diel nie len Warhola... P.S./2 Este o Zoya Gallery. To, ze maju taku unikatnu zbierku Warhola nie je iba moja zasluha. Pokial viem pracovali na nej spickovi galeristi a kuratori Europy v spolupraci s Dr.Jasanom. Tiez je potrebne povedat, ze Zoya Gallery ma aj ine unikatne diela inych vyznamnych umelcov. Ich strategia a planovanie je mi iba z casti znama, ale viem, ze je to subjekt, ktory sa pomaly stava velmi bohatym umeleckym galerijnym "objektom" Europy.

ja Osobne23.05.2010 14:43

ospravedlňujem sa ale tie znaky to je azbuka

Ja Osobne23.05.2010 14:40

Bycko, Bycko Vaša predstava Warhola je naozaj spredmetnená iba výškou ceny. Neodrazil ste sa ani jedným príspevkom od toho aby ste tú cenu nespomenul. A naozaj všetkým, ktorí to na Slovensku majú ste to asi zabezpečil Vy osobne? Ten autoportrét mal 274,3 x 274,3 cm skoro 3 x 3 metre plátna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bolo by zaujímavé ak sa nájde niekto kto to kúpil na Slovensku a odnesie to do Sothebys. Potom... FINIS CORONAT OPUS. За право купить монументальную работу Уорхола (размер 274,3 х 274,3 см) боролись шесть участников торгов, и в результате эстимейт, составлявший $10—15 млн, был превышен более чем в два раза. Автопортрет был создан художником за год до смерти и входит в последнюю серию автопортретов, которую считают главной в его творчестве. Уорхол остается одним из самых дорогих художников XX века: Plagáty toľko nestoja.

Ján Abelovský23.05.2010 11:53

Galéria Zoya je v rámcoch slovenského zberateľstva výnimočný prípad. Predovšetkým množstvom vložených financií. Ale aj koncepčnosťou, premysleným dlhodobým akvizičným programom. Čo je bezpochyby zásluhou nášho spoločného priateľa dr. Jasaňa. Práve pri tejto zbierke je viditeľný postupný presun dôrazov z domáceho na svetové (a netýka sa to len exelentnej kolekcie Warhola). Práve pre toto všetko však môže byť ZOYA len ťažko dôkazom nejakej prevratnej zmeny doterajších trendov v domácom zberateľstve.

Michal Bycko, PHD.23.05.2010 10:32

Casopis " Ukrajinske mystectvo" zverejnil pozoruhodnu analyzu o dovode investovania do umenia. Pise sa tam o vsetkom, ale zaujala ma iba jedna vedat: " Kto nerizkuje kupou Warhola, Picassa..., nema Warhola ani Picassa a nema ani "in" zbierku. Nehovorim o investicii !". Posledna aukcia Christies ukazala, ze AW je investiciou velmi dobrou. "Autoportret" predany za skoro 32.000.000,-USD poznam. Pred 7 rokov spat bol "Autoportret " z tejto serie u nas v ponuke za 3.000.000,-USD. Co bude o 10 rokov? Zeby tak, ako som povedal? : " Skor v USA padne ekonomicky system ako cena diel Andyho Warhola!" . Uz sa to aj deje a povedal som to pred 5 rokmi. Staci obycajny gadzovsky rozum a sledovanie obchodu s umenim! Myslim, ze v tejto situacii sa najlepsie orientovala Gallery Zoya v Blave. Nakupila printy a platna , ktore dnes uz sa nedaju kupit a ich cena je ..., neviem ani odhadnut. Velmi vysoka!!!

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.