Blogy | O koncepčnosti v obchodovaní

Už tradične Vám SOGA na záver roka predkladá spoločný katalóg pre voľné výtvarné umenie a starožitné predmety. I keď – pamätníci si akisto spomenú – nebolo to vždy tak. Boli časy, keď sme „k vianociam“ pripravovali samostatnú dražbu starožitností. Nahustený termínovník aukcií, výstav, prezentácií a ďalších podujatí v našich vlastných priestoroch na Panskej nás však už dávnejšie (od roku 2003), donútil takúto prax zmeniť. Hlavne ale skúsenosť, že nie je príliš šťastné poriadať aukcie hlbšie v decembri. Finančné vysporiadanie takmer štyristo položkovej aukcie si žiada zodpovedajúci čas, minimálne tri týždne. Možno bude teda práve teraz, takáto „megadražba“ aj v niečom výhodná. „Sviatky lásky a pohody“ sú v našich zemepisných šírkach skôr hektickým obdobím nákupov, a s nimi spojenej časovej tiesne a stresu. Teda, keď už nič iné, tak Vám v rámci všeobecného koncoročného nestíhania, ušetríme nejaký ten priestor pre iné predvianočné povinnosti.

Aby som však tento „otvárak“ nepísal len v zmierlivom, sviatočnom duchu: prítomný katalóg je aj vecným dôkazom jedného nášho nenaplneného zámeru. Naša minuloročná , jubilejná aukcia (ale aj aukcia Mednyánszkeho diel z Ringwaldovej zbierky) v nás totiž vyprovokovala viaceré koncepčné otázky. V eufórii z úspešnosti našich exkluzívnych večerných dražieb sa nám začalo zdať, že má čoraz menší zmysel naďalej poriadať až štyrikrát do roka veľké, svojím záberom “širokospektrálne” aukcie.

 

Tým sme mysleli najmä na kvantitu, ktorá je za istou hranicou unavujúca a kontraproduktívna. Ak sa príliš veľa položiek objemného katalógu len predáva a nedraží, celé vložené menežérske úsilie stráca význam a organizácia aukcie je vlastne nadbytočná. Je tu ale aj problém kvality. Naše „veľké“ aukcie  finančne  “robia” tri kapitoly katalógu: moderna Slovenska, hornouhorské umenie 19. storočia a naša maľba a sochárstvo po roku 1945. Čiže asi  stopäťdesiat – dvesto vecí z celkového počtu 350 - 400. Racionálne teda vzaté – správne by bolo minimalizovať predkladanie “lacných” a zároveň “okrajových” diel a sústrediť sa viacej, či dokonca výhradne len na prvotriednu  ponuku.

 

Asi takéto boli naše predbežné úvahy. Utvrdzovali nás v ich aj Vaše bezprostredné reakcie. Nadovšetko ste odporúčali  „nesendvičovať“ výtvarné diela so starožitnosťami. Poukazovali ste tiež na diskvalifikáciu v poradí neskorších, často veľmi kvalitných katalógových ponúk, ktoré v atmosfére „unavenej sály“ nedostanú primeranú pozornosť.

 

Napokon,  aj bez tohto všetkého, je nám v SOGE čoraz zrejmejšie, že potenciál „veľkých“ aukcií sa v ich tradičnej podobe pomaly vyčerpáva. Vidieť to aj na takej banalite, ako je návštevnosť aukcií. Už len spomíname na časy, keď bol problém zaistiť - aspoň pre VIP dražiteľov - miesta na sedenie v sále. Teraz býva naša sieň spravidla zaplnená „len tak - tak“.  Niežeby bolo menej dražiteľov. Je ich rádovo viac ako v minulosti. Ibaže dávajú prednosť telefonickej dražbe, alebo písomným limitom.

 

„Adrenalín“ osobnej účasti na dražbe akosi  stratil svoje čaro (s výnimkou večerných aukcií – ale to je celkom „iné kafé“). Poviete si – veď je to jedno, či sa dielo predá zo sály, alebo trebárs na písomný limit. Nie je to tak. Často to spomínam pri moderovaní aukcií: nič nemôže byť nudnejšie, než dražba dvoch, či troch telefonistov proti sebe, za nemej účasti sály. Práve aktivita „živých“ dražiteľov, ktorí „si vidia na čísla“ utvára to, čo sa dá nazvať psychológiou aukcie. Čo je (takmer bez ohľadu na dosiahnutý finančný obrat)  kritériom, podľa ktorého zainteresovaná „verejnosť“ hodnotí jej úspešnosť. Všimli ste si napríklad, ako takto len „citovo“ uznaná kvalita  jednej aukcie provokuje dobrý výsledok tej nasledujúcej?  Skrátka - úspech v tejto branži nie je len o suchých číslach a nie len o peniazoch.

 

To sú teda argumenty pre zmenu. A to radikálnu. Sú tu však aj protichodné fakty, viditeľné ani nie tak  „z vonka“, ale vyplývajúce z vnútornej  povahy nášho podnikania. Týka sa to aj tých nešťastných,  „nepredajných“ starožitností. Ako som kdesi už napísal -  nielen štáty, ale aj firmy pretrvávajú na ideách, ktoré ich zrodili. Treba si uvedomiť: SOGU založil starožitník a spočiatku sa etablovala najmä na základe “starožitníckej” klientely. Takže, “povinnosť”  tohto záberu ponuky SOGY tu logicky jestvuje. Možno by bolo riešením vrátiť sa k samostatným aukciám starožitných predmetov. To by však zrejme znamenalo podstúpiť obchodnícky a „imidžovo“ pokorujúce,  „čítanie z listu Pána“ pred ľahostajnou, poloprázdnou sálou.  Priznávam bez mučenia – neviem ako von z tohto problému.

 

Isté je jedno: realita obchodného „života“ nás dosť jednoznačne smeruje k typologicky obdobným riešeniam, ako sú už dávno zaužívané v zahraničí. Totiž, k rozčleneniu ponuky na bežné „day sale“ a výnimočné „evenning sale“. Konkrétne – vychádza to tak, že by sme mali ročne organizovať (oveľa prísnejšie selektované)  štyri sezónne a dve večerné aukcie. A viac nič. Tým by sa však napríklad „vyautovali“ samostatné aukcie súčasného umenia. Na ktorých nám  –  opäť s vedomím našej firemnej tradície – obzvlášť záleží. Vieme: v poslednej dobe to „na tomto úseku“ nebolo bohviečo. Na rozdiel od starožitností má však „súčasné“ oveľa jasnejšiu budúcnostnú potenciu. Zriecť sa jej len zo zreteľa okamžitej ziskovosti, by teda bolo veľmi nerozumné.

 

Možným východiskom by mohlo byť kreovanie ponuky súčasného umenia (umenia po roku 1945), ako samostatnej kapitoly sezónnych aukcií. To by ale ešte viac zhoršilo situáciu okolo - už teraz neúnosnej - „nabobtnalosti“ ich katalógov. Ona totiž nevyplýva z nejakého nedostatku našej vôle k hodnotovému „cíteniu“, alebo z obchodníckej „nenažranosti“, ale zas a opäť z reality trhu.

 

Ako je totiž „koncepčne“ vystavaná bežná slovenská rodinná zbierka? Zvyčajne obsahuje jeden - dva „hajlajty“, obkolesené bezpočtom zberateľskej „hlušiny“. Keď sa však už raz dospeje k rozhodnutiu predať „rodinné striebro“, tak potom sa požaduje, aby predmetom aukčného zhodnotenia nebol len „náš“ Bazovský, ale aj tí „ostatní“ Grotkovskí, Votrubovia, Majkutovia... a neorenesančný príborník k tomu. Respektíve: jedno sa podmieňuje druhým. A keď spravíte príliš veľa takýchto nevyhnutných kompromisov, zrazu máte štyristo čísel v katalógu, ani sami neviete ako. Rovnako ako neviete, ako to potom obchodne „ustáť“.

 

Zdá sa teda, že SOGA dospela do „bodu zlomu“. Navyše: v uplynulom roku došlo v našej firme k dosť podstatným majetkovým i personálnym zmenám. Nejako zvlášť sme tieto záležitosti nemedializovali. Prečo aj – na našom malom Slovensku sa aj tak nič neutají. Pred novým vedením tak zhodou okolností vyvstali fatálne otázky. Zachovať kompletný, umelecko-historicky štandardný  záber ponuky, primeraný statusu „number one“ aukčného trhu? Alebo ho redukovať vzhľadom na preferencie ekonomicky rozhodujúcej, ešte stále však menšinovej časti zberateľskej klientely?  Či – miesto obmedzenia „portfólia“, uprednostniť rozdielnosť spôsobov jeho predaja? Napríklad dôrazným oživením,  nateraz len dodatkových, on-line aukcií?

 

V každom prípade - nie sú to starosti až tak nepríjemné. Sú totiž odrazom kontinuálne narastajúceho množstva ponúk od majiteľov umeleckých diel. Čo nie je nič iné, než  výraz stabilnej dôvery v kvalitu našich služieb. Na druhej strane však - nesklamať dôveru ani v budúcnosti, znamená v tejto chvíli jediné: vniesť do aktivít SOGY svojím spôsobom novú, na Slovensku ešte neodskúšanú,  celkovú koncepciu. So všetkými rizikami, z toho vyplývajúcimi.

 

(skrátená verzia textu je publikovaná v katalógu 108. zimnej aukcie SOGY, 4. 12. 2012)

Diskusia

Michal Bycko, PhD. 15.04.2013 12:39

...UFF!...MONOGRAFIU Z KTOREJ SU TIE CITACIE ( INAK JE TO ODKLEPNUTA AKO VEDECKA PRACA ZA KTORU AUTOR DOSTAL VEDECkO-AKADEMICKU HODNOST " PhD." NA NEMENOVANEJ SPICKOVEJ FAKULTE MANAZMENTU... :-) ....UZ MA AJ COHEN A INI ?...POUCNEHO NIKDY NIE JE DOST !...PODOBNE AKO " VASNE" ..... :-)...P.S. HAMMEL JE AJ MALIAR?...

ja 08.02.2013 12:40

Prečítal som si v komentároch o čo vlastne ide, zistil som následovné: 1, naozak neviem ako dokázal zmerať ten 5 prvok mixu( v praxi musí byť merateľný a kontrolovatený ) - vygenerovať ho mohol ale v praxi nie je relevantný pre jeho nezmerateľnosť a nekontrolovateľnosť. 2, Marketing aukčných spoločnosti s umením v slovenskom konkurenčnom prostredí " sa vyznačuje analytickým pohľadom v oblasti teórie, analýzou v oblasti stavu riešenej problematiky, ako aj následnými empirickými poznatkami výskumu z vyše ich trojročnej štúdie a sumarizácie autorom- ešte , že to zosumarizoval on, lebo neviem koho iného by taká blbosť ako vygenerovanie pasie napadlo 3, teším sa na monografiu lebo sa určite dozviem , že on je najlepším predajcom na svete Hitlera, Sovánku, Hammela, a komplet zakarpatského umenia 4, někteří jiní autoři naopak marketingový mix zbytečně členili a přidávali balení (Packaging), osobní prodej (Personal selling) nebo vášeň (Passion). Vše přitom spadá pod progaci; balení je pak možno zařadit i pod produkt.

frfľaňa 01.02.2013 11:24

opravujem v návale zlosti napísané... 5 nástroj marketingu a nie 4 a ozajstní milovníci

frfľaňa 25.01.2013 19:00

Prínosom pre rozvoj teórie v odbore marketingu v obchode s umením je na jednej strane modifikácia pôsobenia klasických 4P marketingového mixu pre oblasť umenia, ale aj vygenerovanie nového piateho nástroja „Passion“ ( vášeň ) , špecifického pre oblasť obchodu s umením. Teší ma teda objavenie mnou predpokladaného piateho segmentu a definovanie špecifického marketingového mixu pre marketing umeleckých diel „5P“, a to: „Product“, „Price“, „Promotion“, „Place“ a „Passion“. Odborné výskumné preverenie jeho účinnosti a zmysluplnosti vykonaným výskumom na celom základnom výskumnom súbore reálnych klientov aukčnej spoločnosti Darte, odpovedá na často mi kladenú otázku:„ Prečo tento obchod prosperuje v každej dobe ? “ . Áno, skutočne je za tým zberateľská vášeň ( Passion... To by ma veľmi zaujímalo ako dospel Krajňák k tomu 4 -tému nástroju ,,passion,, pretože aj prváci na hodinách marketingu vedia , že nástroje marketingového mixu musia byť meratelné ,no vášeň akokoľvek rozmýšľam sa merať nedá ani v rámci psychológie. Len toľko som chcela uviesť ,aby bolo jasné , že zhovadiť sa dá aj takýmto spôsobom . A prosím Vás pán Abelovský aby ste to ako rád robíte nemazal, pretože ozajstný milovníci umenia musia vedieť , že to čo vyprodukoval je diletantské .!

J. Abelovský 15.11.2012 08:19

Ad.: p. Mihalovič. Súhlasím. Je to trvalo nedoriešená časť našich aktivít. Máme registrovaných takmer 5 000 on-line dražiteľov. Takže potencia tu je. Chystáme už zásadné zmeny v tejto veci.

Jozef Mihalovič 14.11.2012 21:18

Nie som kompetentný vyjadrovať sa k celej problematike,ale pár rokov si myslím,že SOGA nedostatočne využíva možnosti on-line aukcií. Asi pred 8 rokmi som začal dražiť v Galérii Vltavín,neskôr aj v 1.acb.. Postavenie spoločnosti SOGA v obchode s výtvarným umením v SR dáva dobré predpoklady úspešnosti on-line aukcií. Naviac dáva šance aj zberateľom menej významných diel aj menej solventným zberateľom.

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.