Blogy | O kunsthistorikoch s pečiatkou

Falzifikát diela Andreja Barčíka (Zátišie s čiernym pozadím. Olej na sololite, 100 x 120 cm. Značené vpravo dole na boku A. Barčík 80.) Posudzované: marec 2009

Pred časom na mojom blogu prebehla dosť búrlivá diskusia. Týkala sa falzifikátov a samozrejme – znalcov. Debatu vyprovokovala moja jedna poznámka. Totiž, že k falzifikátu diela Mikuláša Galandu, ktoré sme dostali na posúdenie, bol priložený posudok súdneho znalca odobrujúci jeho autorstvo. Nasledovala spŕška príspevkov žiadajúcich nulovú toleranciu omylných znalcov, ich trestnoprávnu zodpovednosť a tak podobne. Skrátka – ukázalo sa, že máloktoré “povolanie” v našej branži je postihované takým dešpektom a nedôverou, ako kunsthistorik “s pečiatkou”. A pritom ešte diskutujúci asi netušili to, čo je napríklad nám v SOGE už dávnejšie jasné. Totiž, že vyššie popisovaná situácia (falzifikát plus pozitívny posudok) sa v poslednom čase stáva priam modelovou.
Napriek tomuto všetkému mi akosi nedalo, musel som sa zapojiť do debaty a zastať sa našich súdnych znalcov. Možno preto, že som tento „džob“ robil viac ako dvadsať rokov (treba však tiež dodať, že už viac ako štyri roky som z vlastného rozhodnutia, z nižšie uvedených dôvodov, “mimo”). Situáciu v našom znalectve teda - i zásluhou úväzku v SOGE - poznám naozaj dôverne. A z môjho poznania je bohužiaľ jasné, že naši znalci sa až príliš často mýlia. To je akiste tristný stav. Zároveň však treba uznať, že jestvujúcu znaleckú mizériu - okrem subjektívnych dôvodov - teda „znaleckej neznalosti“, zapríčiňuje aj viacero objektívnych okolností, za ktoré naši znalci jednoducho nemôžu.

Znalec je svojím spôsobom štátny úradník. A štát málokedy problémy predvída, on ich rieši až keď vzniknú. Ak vôbec. Natvrdo povedané - „ľudia s pečiatkou“ s ich (ešte v podstate socialistickým) právnym statusom sú pri dnešnej úrovni trhu s umením prežitou, vo vážnych obchodných prípadoch nepoužiteľnou inštitúciou. Nie preto, že by boli neschopní, nevzdelaní, či nedajbože skorumpovaní ... – ale preto, že „prax“ už dávno prekročila ich limitované možnosti.

Predovšetkým – znalectvo umenia sa na príslušných katedrách u nás neprednáša a nevyučuje. Preto i znalci v pravom slova zmysle u nás nejestvujú. Náš znalec teda musí vychádzať len z praktickej, dlhodobej, najlepšie denno-dennej skúsenosti zo „styku“ s výtvarnými dielami (a falzifikátmi). A tá skúsenosť býva väčšia, menšia a niekedy i fakticky žiadna.

Slovenský súdny znalec pracuje celkom samostatne, popri svojom hlavnom zamestnaní, ako súkromná osoba bez opory a podpory iných odborných inštitúcií. To znamená, že len vo výnimočných prípadoch opiera svoje úsudky o ďalšie doplnkové expertízy (reštaurátorské prieskumy a analýzy, grafologické posudky, archívne prieskumy, právne a cenové poradenstvo apod.). Príslušné odborné inštitúcie napokon ani nemajú štatutárne danú možnosť takéto služby súkromnému znalcovi poskytovať. Pokiaľ teda znalec vôbec takéto doplnkové expertízy využíva, tak sa tak deje neoficiálnym spôsobom, po priateľskej linke s vedomím, že z právneho hľadiska sú úsudky robené na takomto základe aj tak nezáväzné.

Pritom paradoxne - väčšina slovenských falzifikátov sa dá odhaliť reštaurátorským prieskumom (infračervená oblasť spektra, UV luminiscencia a skúška rozpustnosti). Problematický je zvyšok: teda prípad ak dielo pod svietením vyzerá zo zreteľa dobovosti v poriadku. Potom je to na kunsthistorikovi a tu sa môžu názory znalcov rozchádzať. V normálnej trhovej praxi to však chodí aj tak, že konečné rozhodnutie prináleží znalcovi, ktorý má v danej oblasti nespochybniteľnú autoritu. Žiaľ - takých znalcov je na Slovensku veľmi málo.

Gros znaleckých posudkov je vlastne len subjektívnym názorom znalca, podopretým púhym empirickým (optickým) prieskumom diela. Na druhej strane, znalečné za posudky doložené aj ďalšími náročnými expertízami je resp. musí byť rádovo vyššie, než je všeobecne akceptovateľná úroveň odmeny pre nášho znalca. Znalectvo sa tak ocitá v patovej situácii. Objednávatelia posudkov sú nespokojní s ich neúplnosťou a nespoľahlivosťou, zároveň však nie sú ochotní platiť za znalcovu prácu viac, než považujú za obvyklé a primerané.

Iným, špeciálnym problémom je stanovovanie cien posudzovaných výtvarných diel. Aj vysoko vedecky kvalifikovaní znalci zlyhávajú pri stanovovaní primeraných finančných protihodnôt posudzovaných diel. Dokážu posúdiť umelecko-historické kvality posudzovaného diela, nevedia však určiť jeho aktuálnu obchodnú bonitu. Vo svojom hlavnom zamestnaní (spravidla to bývajú štátne vedecké, galerijné, muzeálne resp. vzdelávacie inštitúcie) sú totiž celkom odtrhnutí od obchodnej praxe, jednoducho nepoznajú existujúce cenové relácie. Často tak dochádza k prípadom, že pri obchodnom zhodnotení diela -- teda v praktickej trhovej situácii -- sa ukáže jeho znalecké ocenenie ako celkom neodôvodnené, nepresné a nereálne. To samozrejme podstatne znižuje odbornú reputáciu a spoločenský rešpekt nášho znalca a znalectva vo všeobecnosti.

Možno teda povedať že práca nášho súdneho znalca je rovnako spoločensky i finančne nedocenená, ako z mnohých príčin kultúrnou a obchodnou komunitou spochybňovaná a kritizovaná. Je táto kritika spravodlivá ? To je -- podľa mňa – otázne. Isté je len jedno: riešenie tohoto nepochybne vážneho problému je zatiaľ v nedohľadne.

Toto všetko sú akiste “zlé správy”. Jedinou dobrou správou je, že „prax“ si tak či tak sama vygeneruje riešenia. Napokon – aj samotný zákon v jeho poslednej verzii dovoľuje vytvárať samostatné, na tržných princípoch fungujúce združenia znalcov. Čo sa bude nepochybne v blízkej budúcnosti diať a tak sa jednak prirodzeným spôsobom vyčistí „zrno od pliev“ a jednak sa tak vytvoria akési ostrovčeky „pozitívnych zmien“, ktoré by mohli postupne prinavrátiť dôveru znaleckému stavu.


Text bol publikovaný v katalógu 86. letnej aukcie výtvarného umenia a starožitností (9. 6. 2009)

Diskusia

Kamil 01.04.2016 12:08

Dobrý deň, Vlastním jeden obraz od nemeckého maliara F.Leibera .Rád by som sa chcel dozvedieť približne cenu a prípadne ho aj predať. Ďakujem.Štefunda

MXGacYXRqymsFmAycoo PRFPqykIJ 14.03.2011 21:47

DvrGl0 <a href="http://guhinewcvmts.com/">guhinewcvmts</a>, [url=http://qivluznuelpj.com/]qivluznuelpj[/url], [link=http://jpbvjuazowvi.com/]jpbvjuazowvi[/link], http://gxjgsludxyjj.com/

J. Abelovský19.06.2009 11:41

Ad. P. Brida Naznačili ste mnoho problémov – vystačili by najmenej na ďalšie dva tri blogy. Takže len stručne o niektorých veciach: 1) S Mednyánszkym boli a budú vždy problémy. Neuveriteľne rozsiahle dielo, bez nejakého racionálne postihnuteľného štýlového vývinu, navyše falzifikované nie v posledných dvoch desaťročiach (ako je to u iných, jemu významom podobných), ale fakticky už za života umelca…. Takže, môže a aj dochádza k protirečivým stanoviskám znalcov a aj “znalcov”. ... Podstatný zlom v znalectve Mednyánskeho však priniesla jeho retrospektíva roku 2004 (SNG Bratislava, MNG Budapešť). Bol som tak trochu pritom a teda viem, že niekoľko málo našich kunsthistorikov a jeden reštaurátor získali vtedy neociteľnú skúsenosť – “fyzický” a hlavne časovo sústredený kontakt so stovkami maliarových diel (aj maďarské zbierky!), ktoré sa pri tejto príležitosti opätovne preverovali. Odvtedy už vieme dosť presne nielen to ako Mednyánszky maľoval, ale napríklad aj na čom: na akom plátne, dreve, ako obrazy adjustoval. To je často dôležitejšie ako štýlový rozbor – napríklad ak máte pred sebou o trochu väčší formát Mednyánszkeho maľovaný nie na plátne, ale na kartóne, je to s vysokou pravdepodobnosťou falzum. Samozrejme – tieto skúsenosti využíva aj SOGA. Dúfam, že k prospechu našich klientov … 2) Signovanie u Mednyánszkeho. Jeden z princípov jeho umenia spočíval na problematike dokončenosti (nedokončenosti) obrazu. V tomto bol celkom moderný – túto otázku považoval za vec osobného rozhodnutia tvorcu. Zjavujú sa teda od neho veci neznačené, respektíve značené až dodatočne (trebárs až pri ich predaji z ateliéru). Gros vystavených vecí v Strážkach pochádza z pozostalosti po grófke Czobelovej. To by mohlo vysvetľovať fakt, že sú zväčša neznačené. Pravdou je však aj to, že na trhu sa zjavujú obrazy značené tiež dodatočne, ale až s dlhším časovým odstupom od smrti umelca. Príliš snaživí majitelia, či obchodníci takto “vylepšujú” a tým nenávratne spochybňujú často aj vcelku dôveryhodné diela… .

Ladislav Brida18.06.2009 15:28

Dobry den. Celkom ma zaujal tento clanok,tak isto aj ako clanok (O iracionalite trhu s umením,O probléme pôvodu výtvarných diel). Skor by som svoj nazor tak zjednotil do jedneho celku. Co sa tyka napriklad toho spominaneho obrazu od Martina Benku - osobne si myslim, ze ludia by nemali podliehat urcitemu faktu vyhodneho nakupu. Ci uz sa jedna o znameho zberatela alebo nie. Osobne skor ako by som dal za nieco 387.000 Sk by som si to riadne pozistoval o co sa jedna a pripadne konzultoval to aj s inou stranou.A hlavne ked sa jedna este aj o neznamu spolocnost. Tak ako to je napriklad uvadzane na web stranke DARTE,ktory uz predtym oznacili toto dielo ako falzifikat. Bol som napriklad aj osobne raz v MMB, a diskutoval som s p.Olahovou a bol som nadmieru spokojny s jej vykladom ohladne veci, o ktore som mal zaujem. To by bola asi prva osoba za ktorou by som isiel nieco prediskutovat,ako verit razitku nejakeho znalca, o ktorom vobec nic neviem.( nechcem ale hadzat vsetkych do jedneho vreca!). Moj dalsi bod v tomto texte sa bude zaoberat Ladislavom Mednyánským. Bol som nedavno v Strazkach pozret sa na jeho diela. Osobne som dovtedy ziadne jeho dielo nemal moznost vzhliadnut. Zaujalo ma, ze skoro tristvrtka jeho diel v tomto muzeu je nesignovana! Napriek tomu, ze len mozno 5% jeho diel na trhu s umenim su nesignovane,ostatne su signovane. Cital som aj monografiu o nom, a viem,ze teda jeho diela boli niekedy boli signovane aj inou osobou.(hlavne jeho oleje).Nespochybnujem ziadne doposial predane jeho dielo( u Vas v SOGE), len by zaujimalo jak by mi toto niekto vysvetlil. Videl som vela jeho olejov na internete v ponuke, a pri niektorych by som aj zapochyboval o tom ci su,alebo nie su prave. Alebo teda rozhodne by som ich len tak na pockanie nekupil. Skoda vsak, ze prezentaciu v Strazkach robila mlada(vcelku pekna) slecna, ktora vedal mozno menej ako ja. Takze moja dalsia diskusia by sa tak ako rychlo zacala, tak aj rychlo skoncila. Co ma trocha mrzi z toho dovodu,ze v takychto instituciach by mali robit prezentacie ludia, ktorych ked sa nieco mimo vykladu opytam,tak mi budu vediet aj odpovedat. Ako napriklad v MMB. Aj ked si uvedomujem,ze zrejme z financneho hladiska by to bolo nezplatitelne mat znalcov v kazdom muzeu. Este mozno pojdem pozret do Muzea Ludovita Fullu,tak sa necham prekvapit,ako to tam bude. S pozdravom Brida

J. Abelovský04.06.2009 10:40

Dodatok. Dnešný Nový Čas priniesol celostranovú kauzu, ktorá perfektne ilustruje vyššie napísané. Jedná sa o obraz Martina Benku, “ktorý rozhádal znalcov” . Dielo bolo vydražené v Košiciach (Centrum Gallery) aj s odobrujúcom posudkom súdneho znalca dr. Ľubomíra Podušela a reštaurátorskou expertízou M. Bezáka. Vydražiteľ (asi mal nejaké pochybnosti) si nechal dielo dodatočne preskúmať riaditeľkou SNG dr. Katarínou Bajcurovou a aj v Múzeu M. Benku. Výsledok – jednoznačný falzifikát. Vydražiteľ žiada vrátiť peniaze, aukčná sieň zasa operuje posudkami certifikovaných znalcov (paradoxne – všetci zainteresovaní znalci sú pracovníkmi “najvyššej” odbornej inštitúcie – SNG). Vyzerá to tak, že vec skončí na súde, ktorý sa bude ťahať nevedno ako dlho a s výsledkom viac než neistým. Lebo sme na Slovensku. Tu sa totiž súd a ani nikto iný nepýta to podstatné: “kto to hovorí ?” . Na jednej strane je tvrdenie autorky dvoch posledných Benkových monografií. Navyše podopreté Benkovým múzeom (predpokladám, že dr. Oláhovou, teda najvýznamnejšou znalkyňou Benku !). Na strane druhej – názor znalca so súdnym štemplom “na všetko”. Vyzerá to teda na patovú situáciu. Logicky – pretože rešpekt pred znaleckou autoritou s právom “konečného slova” tu jednoducho nefunguje. P.S. Keby náš bulvárny novinár nebol taký lenivý, tak by si jedným klikom vyguglil inkriminovaný obraz na internete. Je už od 27. 10. 2008 zavesený na stránke spoločnosti DARTE. S tým, že sa jedná o falzifikát, čo je vraj doložené aj reštaurátorským prieskumom a posudkom MMB v Martine. Ak je to naozaj pravda, tak nie je čo riešiť. Samozrejme – keby sme neboli na Slovensku.

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.