Blogy | O zaľudňovaní dejín našej moderny

V Slovenskej národnej galérii nedávno otvorili ďalšiu z radu „mega“ výstav: Impresionizmus SK. Veľkorysá retrospektíva v koncepcii – dnes už bývalého – kolegu Júliusa Barcziho, vzbudila už na vernisáži dosť vášnivé diskusie. Nečudo. V kontexte európskom vo všeobecnosti a „hornouhorskom“ obzvlášť, azda nejestvuje vágnejší pojem, než „impresionizmus“. Dôkazom môžu byť synonymá pre prvý „izmus“, používané v našej odbornej i popularizačnej literatúre bez toho, aby si niekto dal námahu s ich presnejšou definíciou: maliarstvo svetla, luminizmus, náladové maliarstvo, plenérizmus, secesný impresionizmus, stimmung impresionizmus, jemný naturalizmus ... .

Ako to už u nás býva zvykom - debata sa nakoniec zvrhla na triviálne kádrovanie: ktorý autor a akými dielami mal či nemal byť zastúpený na výstave a ktorí maliari zasa celkom chýbali. Všetkým zúčastneným akosi uniklo, že „jádro pudla“ výstavy je niekde inde. Vlastne prvý raz sa širšej verejnosti umožnil – materiálovo podložený –  vzhľad do problematiky, ktorá je v mnohom rozhodujúca pre pochopenie „základov“, duchovných východísk našej  moderny. Nateraz ešte stále skrytých pod nánosmi všakovakých klišé, najmä tých našich xenofóbnych, nacionalistických.

 

Jednou takou fixnou ideou je tvrdenie, že v našej modernej maľbe fakticky „chýba impresionistický zlom“. Toto do omrzenia opakovali všetci, počínajúc Vladimírom Wagnerom a končiac trebárs Radislavom Matuštíkom. Presnejšie – impresionizmus vraj musel byť zákonite negovaný, pretože jeho  do seba uzavretá „nazeravosť“ nezodpovedala etnickým nárokom protagonistov slovenskej moderny. „Slovenskosť“ obsahu si skrátka vyžadovala  inú, významovo otvorenejšiu formu. V mene toho vraj odmietli Augusta, Pacovský, Hanula a Mallý príklad Úprkov, rovnako ako mladý Benka mařákovské podnety svojho jediného učiteľa Aloisa Kalvodu.

 

Znie to logicky – ale bližšia obhliadka kľúčových diel dokazuje, že maliari Grupy (s výnimkou Mallého)  popierali Úprku skôr z umeleckej neschopnosti ho napodobniť, ako programovo a Martin Benka aj po „oravskom šoku“ (1913), ešte ďaleko do dvadsiatych rokov pokračoval v intenciách umenia profesora. Ktoré boli nota bene viac secesné, ako luministické.

 

Skrátka - téza o „suchej ratolesti“ nášho impresionizmu  ako tak funguje len za jednej podmienky. Že za nulový bod,  štartovaciu pozíciu tunajšej moderny, považujeme historickú následnosť „nacionalizácie“ vonkajších výtvarných vzorov po línii Grupa uhorsko-slovenských maliarov (1902) - Martin Benka - zakladateľská generácia druhej polovice 20. rokov.

 

Ak však (nielen) pre tento prípad  „národný“  zreteľ upozadíme a teda tento pojem nebudeme určovať v starom chápaní nášho romantizmu ako spoločenstvo jazyka, ale ako fenomén politického národa, občiny, ktorú zjednocuje nie spoločný jazyk, ale spoločne zdieľaný historický osud a vytvárané kultúrne hodnoty, otvoria sa pred nami onakvejšie interpretačné perspektívy.  Totiž, stredoeurópsky kontext toho, čo sa v našom umení okolo 1900 dialo.

 

Kedysi dávno toto hľadisko jasnozrivo formuloval Ladislav Saučin: „…pojem umenia národného -- v zmysle národného z programu, a to formou a obsahom, ktorý je historicky menlivý a súvisí so vznikom a vývinom nacionálnej myšlienky -- je v našom poňatí pojmom užším a je súčasťou širšieho pojmu slovenského umenia, ktoré vytvárali nielen tí, o ktorých môžeme hovoriť, že sú to 'my', ale aj tí, čo sú iba 'naši'…“.

 

Vo výtvarnom umení Horného Uhorska a v celom stredoeurópskom priestore sa totiž práve na prelome storočí uzavierali a vyjasňovali prevratné zmeny. V romantizujúcich, realistických i naturalistických podobách pomaly doznievala biedermeierovská epocha s jej pohodlím myšlienkovej nehybnosti, duchovnej priemernosti a stálosti meštiackeho života i umenia. Nastupujúci revoltujúci, pátosom nadčasových tém nesený romantizujúci realizmus, ale aj priamočiary verizmus courbetovského razenia, oneskorené vplyvy francúzskych maliarov barbizonského lesa, prorokov impresionistickej revolúcie -- všetky tieto aktuálne príklady európskeho umeleckého diania sa v papinovom hrnci stredoeurópskej kultúry prelomu storočí zvláštnym spôsobom miešali, prestupovali a často i menili vo svoj protiklad. Impresionistická revolúcia mala preto v tomto regióne skôr povahu kompromisnej evolúcie v duchu onoho Haškovho povestného "pokroku v medziach zákona".

 

Je pravda aj to, že zdroje nášho (stredoeurópskeho) impresionizmu neboli priame - predovšetkým mníchovská akadémia a jej „predsiene“ - súkromné školy: Hollósy a Ažbe začali so svojimi žiakmi pravidelne chodiť do plenéru už v 80. rokoch 19. storočia. Mladý Benka sa učil na pražskom luminizme  Kalvodu (tiež však Úprku!), začínajúci Mallý vychádzal z „tvrdého slohu“ drážďanského luminizmu, zrelý Csordák zasa z uhrančivého barbizonizmu českého Chitussiho. Väčšina ale čerpala z jemného naturalizmu maliarstva letných kolónií v Szolnoku (Rudnay, Halász-Hradil), ale najmä Nagybányi (Kövári, Mousson a mnohí ďalší). Priamo pri prameni sa ocitol  azda len Max Schurman (v Monetovej záhrade v Giverny – ale až roku 1914).

 

Treba aj uznať, že náš impresionizmus bol javom oneskoreným. Monetova „Impresia“ bola vystavená v Paríži u Nadara roku 1874 – oproti tomu kulmináciu nášho maliarstva svetla možno datovať až do okolia roku 1910 s tým, že jej vyznievanie presiahlo hlboko do dvadsiatych rokov. V tvorbe  Karola M. Lehotského, Petra Júliusa Kerna, Žely Duchajovej-Švehlovej, Júliusa Rudnaya, Františka Gyurkovitsa, Teodora J. Moussona, Ernsta Rákosiho, Maxa Kurtha a viacerých ďalších.

 

Ak však zohľadníme Mednyánszkeho krajiny v striebristom opare tvorené hneď po roku 1885, Skutetzkeho slnkom priežiarené trhy maľované po jeho definitívnom usadení sa v Banskej Bystrici (1889) a konečne si privlastníme záverečné jarovnické plenéry proroka maďarského impresionizmu Pála Szinyei-Merseho, či krajiny šarišského inšpirátora jeho záverečného diela Teodora Zemplényiho, tak potom prestane byť naša obmena impresionizmu až tak zúfalo nečasová.

 

Teraz si asi poviete – neriešim tu len akési násilné „zaľudňovanie“ dejín? V mene číro akademických problémov?  Vôbec nie. Pretože: jedine ak dosadíme do počiatkov moderny Slovenska namiesto Augustu a jemu podobných, Ladislava Mednyánszkeho, tak až potom sa zlegitimizuje skutočná historická hodnota jej anacionálneho krídla: košickej moderny, komárňanského okruhu, Weinera, Weisza, Gwerka, Jakobyho, Prohászku, Reichentála, Angyala, Flacheho, Palugyaya, Póra, Pálffyho ... . Ako jej  rovnocenná súčasť a nie len ako akási jej sociografická podkategória.

 

A práve posledne spomínané je to najpodstatnejšie. Nielen zo zreteľa kunsthistórie, ale aj v širšom slova zmysle. Patrí totiž k smutným paradoxom duchovného života Slovenska, že otázka „odkiaľ prichádzame“ (a tým aj - „kam patríme“)  je dnes v zásade rovnako nezodpovedaná, akou bola v rokoch meruôsmych. Natvrdo formulované: nachádzame prapôvod nášho novodobého kultúrneho statusu v prostej ruralite liptovskej krčmy, alebo v intelektuálskej melanchólii - svojho času - všade v Strednej Európe rovnakej, bratislavskej, viedenskej, pražskej či budapeštianskej kaviarne? „Impresionizmus SK“ je - aspoň pre mňa - jasnou odpoveďou.


(text je publikovaný v katalógu 117. letnej aukcie firmy SOGA, 10. 6. 2014)

Diskusia

ladislav duris 19.05.2014 15:30

kazdy mame na tuto temu nejaky nazor, vy nejaky a ja zas iny....

Igor Ondruš 15.05.2014 21:16

Výstava ,,Impresionizmus SK" je dobrá výstava (až na to, že jedna prehustená miestnosť vyzerá ako v ,,lepšom Diele") a mňa ako Slováka ani nemyklo, že je tam plno Maďarov (hoci aj slovenského pôvodu) - pochopil som to ,,SK" ako ,,na území dnešného Slovenska". Vtedy bola taká doba - Slováci boli vtedy predovšetkým robotníci, roľníci a sluhovia, ktorých duchovný život bol v ,,prostej ruralite krčiem a kostolov" a intelektuáli (umelci) boli vtedy predovšetkým Maďari, Nemci a Slováci, ktorí tvrdili, že sú Maďari a Nemci, a ktorých duchovný život sa odohrával v bratislavskej ( skôr požoňsko-prešporskej), budapeštianskej či viedenskej kaviarni. Ale dnes sú tiež Slováci predovšetkým robotníci, brigádnici, na ,,čierno" pracujúci a nezamestnaní, ktorých duchovný život sa odohráva v ,,prostej ruralite krčiem, obchodných centier a miestnych diskoték" a SK intelektuáli sú dnes, ako nás označil Oliver Stone v rozhovore pre SME, ,,Američania", lebo SK intelektuáli dnes význávajú a vzývajú zásadne ,,americké" hodnoty ,,novodobého kultúrneho statusu" a súčasní SK umelci robia predovšetkým ,,americké" umenie a dávajú svojim SK dielam predovšetkým názvy v angličtine, aj keď ich vystavujú na SK území. Keď sa začiatkom 90. rokov min. storočia Slovensko osamostatňovalo, tak ma pobavil rozhovor na ulici môjho otca (Ing. a Slováka, otrocky pracujúceho v SND a STV), a architekta s nemeckým menom a pôvodom, za ktorý sa už nemusel hanbiť a môjho krstného otca, architekta narodeného v Slavošovciach - bavili sa o tom, že či je dôležitá hrdosť ,,byť Slovákom" a architekt s nemeckým menom a pôvodom pobavene povedal môjmu otcovi (Slovákovi) na margo môjho krstného otca (narodeného v Slavošovciach slovenským rodičom)" ,,Ále, nechaj ho tak - on sa hanbí, že je Slovák." A môj krstný sa búchaním päsťou po svojej hrudi bránil: ,,Ja nie som Slovák - ja som inteligent!!!" Slovenská inteligencia neexistuje. Existuje len SK inteligencia. A preto bude Slovensko navždy len ,,regionálne", tak ako ste to už x-krát písali.

Aukcie

159. LETNÁ AUKCIANa aukcii bolo vydražených 68 diel (54%) v celkovej hodnote 689 400 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.