Blogy | O zmysle umenia

Človek v kunsthistorickej branži by sa asi nemal brať príliš vážne. Aby náhodou nebol frustrovaný poznaním, že „tí ostatní“ považujú jeho „odbornosť“ keď už nie za niečo celkom zbytočné, tak aspoň za čosi - z pohľadu bežného života - zúfalo neužitočné. V istom veku však občasnému pokušeniu sebareflexie ťažko odolávať (starší z Vás isto poznajú ten pocit, že všetko podstatné je už vlastne „za Vami“ a pred Vami ...). Keď teda (naozaj len občas) rozmýšľam o svojej kunsthistorickej kariére, s istou ľútosťou priznávam, že môžem seba - hodnotiť skôr ako výtvarného esejistu, než seriózneho bádateľa. Hoci na druhej strane: „predtým“ a ani „potom“ som sa nesnažil nejakým podstatnejším spôsobom vstupovať do toho, čo sa nazýva aktuálnym výtvarným dianím. Samozrejme, spravil som viacero výstav žijúcim výtvarníkom. A napísal som isté množstvo článkov, katalógov, či väčších štúdií o súčasnom výtvarnom umení. Ale to malo skôr zámery osobné, než nejaké vyššie, alebo ako sa dnes vraví – mienkotvorné. Skôr celkom pragmatické. Patrím totiž k tým, čo nevedia hovoriť „nie“. Skrátka – výstavy a kritiky som robil zväčša priateľom, výtvarníkom mne blízkym ponajprv ľudsky a až potom umelecky. A nebolo ich za tie roky – práve v porovnaní s mojimi mienkotvornými kolegami -- ani tak veľa.
Bol v tom všetkom aj kus alibizmu. Veľmi skoro a dosť natvrdo som zistil, že slovenský výtvarný život nebol a nie je hrou lepších alebo horších, správnych či nesprávnych kritických názorov. Vlastne to nie je ani hra. Je to smutno smiešny boj všetkých proti všetkým, výtvarníkov s kritikmi, kritikov s kritikmi, výtvarníkov s výtvarníkmi. Čo je však najhoršie - musíte mať v pravý čas vždy tú správnu uniformu a každá vedomá, alebo aj nevedomá dezercia sa tvrdo trestá. Pretože vernosť vlastnému stádu sa tu cenila vždy vyššie, než vernosť vlastnému názoru. Takže mi ostávali vlastne len dve možnosti. Stať sa nepriateľom pre všetkých, alebo ostať persónou stojacou mimo. Zbabelo som zvolil druhú možnosť, pretože inej vlastne pre mňa ani nebolo. Nemám totiž na tieto veci vhodný žalúdok a prirodzený talent už vôbec nie. Navyše, ako pribúdali roky, možnosť „byť pri tom“ sa mi zdala čoraz menej zaujímavá a dnes mi je už celkom ľahostajná.

Takže vlastne - v koži (pseudo)vedca sa cítim predsa len najlepšie. Zvykol som si na ňu, pretože som v nej vlastne odjakživa. Nedávno som kdesi vyhrabal svoju diplomovú prácu na katedre dejín umenia. Písal som ju roku 1974 úplne bez nadšenia – jej tému som mal direktívne pridelenú (za čo pánovi Michalidesovi dodatočne ďakujem). Bola to monografia maliara Jana Hálu. Jeho patetický folklorizmus mi bol osobne – ako čisto „mestskému“ človeku -- vtedy (a napokon i dnes) celkom cudzí a vzdialený. A tak v podstate z pocitu bezradnosti som k nej napísal siahodlhý úvod (ktorý bol nakoniec rozsiahlejší ako celá diplomovka) o pretrvávaní anachronických ideí romantizmu minulého storočia v slovenskej maliarskej moderne.

Prečo to spomínam: podstatné tézy tohoto úvodu možno nájsť i v mojej „životnej“ knihe -- v maliarskej časti VÝTVARNEJ MODERNY SLOVENSKA. Nejako podobne to bolo i s výstavami, katalógovými či časopiseckými štúdiami o Benkovi, Alexym, Hložníkovi, Jakobym ďalších. Dostával som sa k nim vcelku necielene: robil som ich „za plat“, v rámci úväzku v Slovenskej národnej galérii. A vždy spoľahlivo zafungoval onen pocit bezradnosti. A z neho plynúca snaha nebyť konformný, neprepisovať už stokrát napísané. Problematizovať zdanlivo neproblematické. A od problematizovania jednotlivostí došlo napokon logicky na spochybňovanie dovtedajších celkových dejinných koncepcií. Nová interpretácia takého Benku, či Jakobyho si totiž akosi nevyhnutne vyžiadala novú interpretáciu kultúrno—historických súvislostí, z ktorých ich dielo vyrastalo. Takže by sa dalo rovnako dobre tvrdiť, že „vedcom“ som sa stal vlastne nevedomky, zhodou banálnych, každodenných životných okolností. Robil som vedu „na svoj spôsob“, bez ohľadu na vonkajšie zadanie (trebárs v článku pre Večerník). Robil som ju vždy ako niečo vcelku nevýnimočné. Možno i preto ma Tí skutoční vedci -- až na výnimky -- príliš neregistrovali.

Necítim sa teda ako vlastník jedine správnych a definitívnych odpovedí na otázku o zmysle umenia. Napokon v mladosti som sa táranín na tému „na čo je nám umenie“ napočúval a načítal od renomovaných vedcov dosť na to, aby som v nich sám nepokračoval. Mám skôr dojem, že človek v našej branži by v tomto smere mal byť celkom egoistický. Nemal by sa vôbec trápiť nad vzťahmi svojich blížnych k umeniu. Mal by si však dnes a denne klásť otázku na čo je jemu osobne umenie. Nie ľudsky, ale profesne. A v tomto už akési „celistvé“ názory predsa len mám. Skutočný vedec sa totiž k umeniu stavia ako k akejsi labolatórnej myši, ktorú treba predovšetkým najprv znehybniť a potom zabiť, dôkladne a do posledného chlpa rozpitvať, preskúmať a nakoniec podať o tom objektívnu správu. Strávi trebárs hodiny, dni, roky v archívoch, či knižniciach na to, aby zistil že ten či onen obraz bol namaľovaný roku 1793 a nie ako sa dovtedy tvrdilo, roku 1792. Uznávam, že takýto prístup je pre pokrok našej disciplíny nezastupiteľný. Ale mňa samého akosi neuspokojuje. A to nielen preto, že v archívoch sa nefajčí, nezvyknú tam podávať alkohol a nekonajú sa tam s tým spojené zábavky. Robenie vedy pre vedu je podľa mňa síce nevyhnutné, ale i z istého zreteľa aj samoúčelné. Najmä ak nie je neustále konfrontované aj s niečím iným (pod čím vôbec nemyslím najmä u nás neslávne známu „popularizáciu“ vedy). A práve v tomto „niečom inom“ som našiel svoju, možno len kvázi vedeckú parketu. Pre mňa je umenie niečo celkom nepodobné mŕtvej myši, je živé a aktuálne bez ohľadu na to, kedy a za akých okolností sa zrodilo. A aká je jeho „objektívna“ estetická kvalita. Umenie sa dá podľa mňa interpretovať aj ako svojím spôsobom správa o živote. Je to však správa zašifrovaná, ktorú treba často zložito a namáhavo lúštiť. Nedá sa však správne prečítať len ako objektívny popis „umenia“.

Suma sumárum – pre mňa je oveľa dôležitejšie než vysvetľovať umenie, prostredníctvom neho vysvetliť život. A to je už záležitosť vcelku subjektívna, nachádzajúca sa viac-menej mimo garancií skutočnej vedy. Na tom spočíva i potreba môjho – vyššie spomínaného – problematizovania. Samozrejme, že bez opory v mŕtvej myši môže takéto problematizovanie ľahko skĺznuť do pseudoproblémov. V každom prípade i za cenu tohoto rizika som sa vždy snažil čitateľovi čoby „vedec“ ponúknuť niečo, čo mu nemôžu dať vedci bez úvodzoviek. Rozmýšľanie o niečom čo nie je odťažitým umením, ale jeho vlastným životom. Niekedy, neveľmi často, som mal pocit, že sa mi to aj podarilo. A práve vtedy som mal i vedomie, že som prišiel na čosi, čo by mohlo byť -- pre mňa príliš pateticky-- nazvané zmyslom umenia.

Diskusia

iCVIQSClEzwDTuwBFU MNnFwIwiVV 14.03.2011 21:54

vg385Z <a href="http://jzhglzywrsvj.com/">jzhglzywrsvj</a>, [url=http://wayjaxazrgjg.com/]wayjaxazrgjg[/url], [link=http://yszdpmwzwjqt.com/]yszdpmwzwjqt[/link], http://gfanjlqznqyk.com/

magdalena b.18.04.2008 15:09

Je príjemné skoro víkendové popoludnie (teda aspoň tu u nás) a mne sa popri práci \"hlavného informátora\" v turisticko-informačnom centre podarilo na chvíľu uniknúť zo sveta veľkých informácii, a to práve vďaka spočinutia môjho zraku na tomto veľmi sympatickom a mne hrejivo znejúcom článku :))) skutočne. Trošičku sa moje vzrušenie neskôr schladilo, a to po prečítaní \"ódy na večnú slávu Barcziho\", ale keďže napriek všetkému je ďusko môjmu srdcu blízky :))) chcem ho touto cestou pozdraviť a ubezpečiť ho, že si jeho zásluhy naozaj vážim-e. Každopádne som sa ešte chcela vyjadriť k \"umeniu zmyslov\", ale práve sa na mňa opäť valia tony zvedavcov, takže ich idem informovať o kultúrnych podujatiach v meste a uspokojovať tak ich potreby a túžby.. s pozdravom :))

Ďusi Diplomant08.04.2008 07:34

Pán Hrtko, jeden česky komik, ktorý dokonca dlhé roky predvadzal varenie na televiznej obrazovke povedal, ze clovek sa musi pochvalit sam minimálne desatkrát denne, pretože nikto to neurobí tak dôkladne a často ako on sám. Svitlo na nový deň, mam za sebou ďalšiu neprespatú noc a tak mi dobre padne pochvala a vôbec ma netrápi, že od seba samého. Takže ja (ako zástupca novej generácie) a biele miesta:už ako dieťa som bol častým hosťom v betliarskom kaštieli, ktorého salóny ma tak trochu vychovavali, dejiny umenia ako predmet štúdia a živenia sa, som preto bral ako samozrejmosť - viete autorstvo koľkých malieb som už ako pubeťák v Betliari a na Krásnej Hôrke poopravil a doplnil? nebudem to konkretizovať - mnohým. Viete (jasne ze nemusite), že ja som bol prvý, ktorý som napísal o secesnej hrobke - mauzóleu v Krásnohorskom Podhradí akú-takú odbornosti sa približujúcu štúdiu? mal som asi 19-20 rokov a krátko za tým bolo toto úsilie korunované aj knižnou publikáciou. ešte na strednej som sa začal venovať životu Alžbety Guntherovej-Mayerovej, okolo ktorej sa, mozno aj vdaka mne, rozviril celkom slusny ruch... a chvala Bohu, mohol by som pokračovať, ale idem radšej ďalej pracovať, aby som sa aj o 10 rokov mal čím tak pekne pochváliť... :-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) TENTO DISKUSNÝ PRÍSPEVOK JE NAPÍSANÝ BEZ NÁROKU NA REAKCIE A KRITICKÉ POZNÁMKY NA AUTOROVU DOTERAJŠIU PRÁCU!

Vladimír Hrtko07.04.2008 12:18

Biele miesta? Ja pomaly nevidím nič iné. 1. Odborná literatúra (vrátane katalógov) Som strašne sklamaný, že neexistuje v kníhkupectvách dostupná literatúra ani všeobecne akceptovaných autoroch -napr. Palugyay, Bazovský, Mudroch ... a donekonečna môžem pokračovať. Je síce naozaj možné, že je niečo napísané v domácich pracovných stoloch, ale moc sa mi tomu nechce veriť... Ale možno česť výnimkám: monografie o Vladovi Kompánkovi (cca 1985,2006), alebo o fofografovi Martinovi Martičekovi (vrátane FOTOFO 2000), ... 2. Populárna literatúra A toto by som naozaj dal do pozornosti najmä mladším. Kto už vie o autoroch, akí to boli ľudia, čím sa zaoberali a aký bol ich pohľad na svet. Pán Abelovský - takáto časť mi trošku chýba aj vo "Vašich" monografiách, ktoré však určite patria do bodu 1.. Zase česť výnimkám: Martin Benka - keďže si to napísal sám, Martin Martinček (klobúk dle p. Pauer), najnovšie možno Karol Kállay - a zase vlastná kniha spomienok, atď. 3. Cieľ Bezcielne sa ide ťažko. A kam chcú dôjsť absolventi, ktorí končia teraz. Myslím samozrejme po odbornej stránke. Aký je ich cieľ o 10 rokov? Netreba zabúdať na slove A.Eisteina, voľne parafrázované: Vedci vedia presne zdôvodniť, prečo sa niečo nedá. A potom príde nejaký somár, ktorý si to neprečítal a zrealizuje to. Takže čo nám absolventi ponúknu ako výsledok za 10 rokov - ja verím, že niečo poriadne. Ale postačuje mi, keď začnú vypĺňať biele miesta...

Ďusi Diplomant07.04.2008 11:37

Pan doktor, mozem hovorit samozrejme za seba a mozno aj za niektorých mojich spoluziakov, ktorí rovnako ako aj ja, mali moznost okusit "mega kuratorovanie", nechýba nám pokora pred predmetom nasho zaujmu a studia - umením, sme len, tak ako zrejme kazda nastupujuca generacia presvedčenejsí o nedostatkoch tej predchádzajucej, viac ako o tých vlastných... Nevadí mi robenie karticiek, ba dokonca ani oprasovanie zbierok v depozite, ved nakoniec som si toho uzil, prekaza mi skor hlboke presvedcenie, jasne ze nie Vas, ale mnohých Vasich generacnych suputnikov, že práve to robenie karticiek je najsprávnejsie a jedine vhodne pre mladých... PS: čo sa týka mojho platu :-)))) snad coskoro, ked skocim skolu - ved budem mat vysokoskolske vzdelanie! no ci so vysenim platu, ci bez, za PS z predchádzajuceho diskusneho prispevku si stojim!

J. Abelovský07.04.2008 11:02

Ďusi, vďaka za pochvalu - ale plat Vám za to nezvýšim. Ale k veci: v inom Vašom blogu píšete, že v poslednej dobe ročne u nás končí do päťdesiat kunsthistorikov. Nechce sa im však (a vy sa tomu ani nedivíte) pracovať (podľa Vás) v okresných podmienkach našich galérií a múzeí ... . Tak prečo Vás prekvapuje, že nič nie je spracované... . Kedysi bolo celkom normálne, že začínajúci kunsthistorik prvých päť rokov len vyrábal kartičky, zapisoval v nejakej zaprdenej kancelárií do prírastkových a odborných kníh. A až potom bol pripustený k väčšej výstave. Dnes bežne fungujú ako mega kurátori neskončení študenti a prírastky katalogizujú pomaly už aj noční vrátnici (lebo to nechce nikto robiť). Skrátka - trocha pokory by asi neškodilo.

Diplomant Zúfalý07.04.2008 09:58

Nuz... veda pre vedu? Snad nie.. Teraz pracujem na svojej diplomovke a neviem, ci to co robim nie je akymsi anachronizmom umenovednych postupov z prvej polovice 20. storočia, kedze velke mnozstvo materialu, sktorým pracujem nie je spracovane... Mala slovenska kunsthistoria nejake priority? Ake ma dnes? PS: pan doktor, vazim si vase priznanie, akesi zakulisne tajomstva vasej vedeckej práce - nenutenej, odlahcenej, nazorovo vyhranenej - mozno spravne vedeckej.

J. Abelovský 07.04.2008 08:17

Milan Paštéka mal k tomu peknú sentenciu: \"Keby sa dal obraz vysvetliť slovami, nemalo by zmysel ho namaľovať\". Alebo inak povedané - skutočný umelec nevie presne \"čo maľuje\". Ak by to tak nebolo - k čomu by boli potrební kunsthistorici?

vladimir hrtko06.04.2008 22:08

Zmysel umenia? Prezentácia autorových názorov, ktoré tento vložil do svojho diela. A ak aj po 3 generáciách niekto o autorovi niečo vie, tak to bola dobre vykonaná práca.

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.