V hlavnej úlohe: dizajn
Obrat nastal po roku 2001, vďaka priekopníckym aktivitám aukčnej siene Phillip´s, ktorá v decembri 2001 uviedla svoju prvú špecializovanú aukciu dizajnu 20. a 21. storočia. Už samotný názov naznačoval, že popri klasikoch v nej našli zastúpenie aj najsúčasnejší autori. S odstupom času možno tento krok s určitosťou označiť za medzník. Úspešné výsledky Phillip´s nemohli globálni lídri trhu ignorovať. V priebehu piatich rokov sústredili svetové aukčné spoločnosti mimoriadnu pozornosť na vytvoreniu ideálnych podmienok pre rozkvet obchodovania s touto komoditou. Trh s dizajnom sa raketovo etabloval ako jeden z najdynamickejšie rastúcich segmentov obchodu s umením. V súčasnosti poriadajú svetové aukčné spoločnosti každoročne viacero samostatných aukcií dizajnu – dve zamerané na špičkovú ponuku zberateľských rarít v najvyššej cenovej rovine, ďalšie prezentujú diela pre širšiu, finančne limitovanú klientelu. Všeobecným trendom je pokles cien dekoratívnych objektov a výrazný nárast objemu investícií do diel kultových dizajnérov moderny, nehovoriac o boome v kategórii súčasného dizajnu. Predmety hnutí Art Deco, Arts and Crafts či z obdobia secesie, ktoré boli donedávna istotou aukčných kolekcií a hlavným zdrojom príjmov, vytláčajú objekty povojnového dizajnu; zvlášť nábytkové solitéry novodobých tvorcov.
Z núdze cnosť alebo veľa dizajnu za málo peňazí?
Za zdynamizovaním trhu s dizajnom stojí všeobecne prekvitajúci trh s umením, vstup novej generácie zberateľov a paradoxne i psychologický moment prelomu storočí (tisícročí). V 90. rokoch výrazne zbohatlo veľa mladých podnikateľov. Títo tridsiatnici sa nedokázali stotožniť so staromajstrovským závesným obrazom či barokovou komodou. Oveľa prirodzenejšie im pripadalo obklopiť sa dielami súčasných autorov, fotografiou, či úžitkovými predmetmi nedávnej minulosti. To všetko boli v tej dobe viac-menej stagnujúce segmenty trhu, s veľmi úzkou a špecializovanou klientelou a pomerne nízkymi cenami. Boli to oblasti, ktorých zberateľský potenciál nebol vyčerpaný a poskytovali priestor i pre dezorientovaných nováčikov. V ostatných rokoch ich naopak charakterizuje najvýraznejší, takmer geometrický nárast tržieb.
Pre porovnanie - ceny raritného medzivojnového nábytku sa v 90. rokoch pohybovali v desaťtisícových sumách, pri obrazoch svetoznámeho maliara porovnateľnej kvality už hovoríme o miliónoch dolárov. Aj to je dôvod, prečo sa záujem mnohých začínajúcich zberateľov posunul od voľného umenia k dizajnu. Práve tu mali novici šancu získať kultové dielo renomovaného dizajnéra už pri hranici 100 000 dolárov, čo by im aj v aukcii súčasného umenia stačilo ledva na grafiku či kresbu autora svetového mena.
Za týmto trendom však treba hľadať aj premyslenú marketingovú stratégiu nadnárodných aukčných spoločností. Je zrejmé, že ponukou i dopytom presýtený trh so súčasným umením nemohol ponúknuť začínajúcim zberateľom dostatočný priestor na investovanie peňazí. Noví, a často aj neskúsení zberatelia boli ochotní akceptovať rady aukčných poradcov. Hlavným argumentom bol nízky počiatočný vklad a široká ponuka. Na druhej strane je potrebné poznamenať, že komerčný úspech priniesol výrazné oživenie scény. Začali vznikať galérie dizajnu (na podobnej báze exkluzivity ako je to bežné pri súčasnom umení), ktoré zastupujú autorov, vyhľadávajú talenty na univerzitách, organizujú prehliadky a podujatia. Aj samotné aukčné domy poriadajú veľkolepé monografické výstavy s cieľom predstaviť kupcom progresívnych tvorcov, ktorí by sa následne stali novými hviezdami aukčných sál.
Výnimka potvrdzuje cenu
Je prirodzené, že každý zberateľ inštinktívne túži po mimoriadnych prírastkoch do svojej kolekcie. V obchode s dizajnom, aj vzhľadom na pomerne priaznivé ceny, má reálnu šancu ich získať. Samozrejme, aj tu platia jednoduché trhové pravidlá – čím raritnejší a výnimočnejší predmet, tým vyššia cena. Pri dielach z 20. a 30. rokov minulého storočia je situácia jednoznačná. Modernistické kreslá Le Corbusiera či Mies Van Der Rohe boli zvyčajne vyrobené len v niekoľkých exemplároch a každý ich verejný predaj je udalosťou (aj z hľadiska cenotvorby). Pri povojnovej priemyselnej produkciu, ktorá priniesla stovky typizovaných modelov, takisto rozhoduje unikátnosť. Najvyššie ceny dosahujú diela, ktoré vznikli medzi prvými alebo boli špeciálne vytvorené pre konkrétne architektonické projekty. Zo súčasného dizajnu sú jednoznačne najžiadanejšie limitované edície a prototypy. Paradoxne, väčšinu z nich vytvorili dizajnéri v osemdesiatych rokoch, v začiatkoch profesionálnej kariéry, kedy ich nedostatok financií prinútil vyrábať nábytky ručne, svojpomocne a v obmedzenom počte. Dnešní mladí dizajnéri, poučení vývojom trhu a často aj pod tlakom svojich dílerov, programovo vytvárajú nábytkové sady v počte niekoľkých kusov. Limitovaná edícia už nepredstavuje prirodzené vyústenie autorského experimentu, skôr honbu za čo najvyššou cenou, žiaľ neraz na úkor kreatívnej práce..
Ďalším faktorom, ktorý nepriamo ovplyvňuje tvorbu cien sú retrospektívne výstavy jednotlivých dizajnérov v renomovaných galériách a ich zastúpenie v muzeálnych zbierkach. Kupci sa často orientujú podľa akvizícií rešpektovaných zbierkotvorných inštitúcií. Akonáhle sa objekt určitého dizajnéra zaradí do takejto zbierky, očakáva sa nárast jeho trhovej hodnoty a následne aj vyššia konečná dosiahnutá cena v aukčnom predaji.
Kto? Čo?
Klientela aukcií dizajnu 20. storočia sa dá zaradiť do štyroch základných záujmových skupín - sú to díleri, interiéroví dizajnéri a dekoratéri, múzeá dizajnu a zberatelia. Podľa štatistík, až 90 percent zberateľov dizajnu 20. storočia zbiera paralelne aj súčasné umenie. Je pochopiteľné, že zberateľ investujúci státisíce do svojej obrazovej zbierky hľadá cenovo i štýlovo zodpovedajúci dekoratívny doplnok pre svoj interiér. Zbieranie dizajnérskych objektov je dnes módnym trendom zvlášť u mladšej resp. strednej generácie, pre ktorú je investovanie do umenia aj istou formu potvrdenia spoločenského statusu..
Záujem zberateľov sa koncentruje na štyri kľúčové oblasti. Už tradične sú to francúzski dizajnéri 30. až 50. rokov ako Jules Leleu, Jacque Adnet, Jean Royére, Jean Michel Frank a Jean Prouvé. Čoraz vyhľadávanejšie sú legendy talianskeho dekoratívneho modernizmu Gio Ponti, Carlo Mollino a Osvaldo Borsani, ktorých diela lákajú kupcov nekonvenčným, no pritom elegantným a momentálne univerzálne vyhľadávaným štýlom. Druhú skupinu tvorí povojnový škandinávsky dizajn, predovšetkým autori Arne Jacobsen, Alvar Aalto a Hans Wegner. Dizajn 60. a 70. rokov je cenovo stále relatívne dostupný a viacerí dizajnéri ešte len čakajú na svoje obchodné zhodnotenie. V aukčnom obchode sa dlhoročne dobre uplatňujú diela manželskej dvojice Eamsovcov či Vernera Pantona.
Design Art - Newson a tí druhí
V ostatnom období sa vytvorila platforma aj pre trh s najsúčasnejším dizajnom. Prototypy a limitované edície Zahy Hadid, Rona Arada, či a Marca Newsona, priniesli svetovým aukčným sieňam mediálny rozruch aj rekordné sumy. Tieto luxusné dizajnérske solitéry charakterizuje posun od tradičného nábytkového dizajnu viac smerom k voľnému umeniu, neraz aj na úkor komfortu či funkčnosti. Neobvyklé materiály a tvary, technologické postupy, limitované edície – to všetko zvyšuje ich trhovú hodnotu. Kupcom sú prezentované ako jedinečné umelecké výtvory – „nábytkové sochy“. Majú status galerijného artefaktu – aj preto sú klienti ochotní za ne platiť sumy, ktoré korešpondujú viac s cenami voľného umenia. Cenové precedensy týchto autorských exkluzivít vytvárajú bázu pre trh so súčasným dizajnom a paralelne potvrdzujú jeho silu.
Lockeeh Lounge
V júni 2006 v New Yorku ponúkli v Sotheby´s leňošku austrálskeho priemyselného dizajnéra Marca Newsona (1963) Lockheed Lounge. Už pred aukciou sa hovorilo o udalosti roku, zástupcovia aukčnej siene sa netajili túžbou pokoriť miliónovú hranicu (oficiálne zverejnili predaukčný odhad vo výške 800 000 dolárov). Pohovka sa napokon vydražila za 968 000 dolárov, čo je doposiaľ najvyššia suma zaplatená za nábytkový solitér žijúceho dizajnéra. James Zemaitis, riaditeľ oddelenia dizajnu 20. storočia komentoval túto skutočnosť: „Rekord, ktorý sme dosiahli za toto majstrovské dielo je medzníkom pre trh so súčasným dizajnom. Lockheed možno považovať za jeden z najvýznamnejších nábytkov za posledných 25 rokov a tento zaslúžený výsledok stavia razom Newsonove diela na rovnakú aukčnú úroveň, aká bola kedysi vyhradená výlučne pre majstrov éry Art Deco ako sú Ruhlmann či Ratteau“.
Regionálne spravodajstvo
Stredoeurópskemu trhu s dizajnom jednoznačne dominuje centrála rakúskej aukčnej spoločnosti Dorotheum. Oddelenie dizajnu vzniklo v roku 1996, súbežne s medzinárodným trendom. Vďaka odbornej pripravenosti a osobnému odhodlaniu jeho zakladateľky Dr. Gerti Draxler sa tu každoročne konajú dve aukcie dizajnu svetovej úrovne. Od čias Wiener Werkstätte je Viedeň tradične naklonená špičkovému dizajnu. Zberatelia tu vždy inklinovali ku kvalitným a jedinečným umelecko-remeselným predmetom. Aktivity Dorothea preto možno chápať aj ako prirodzené vyústenie dlhoročnej tradície. Ich aukcie ponúkajú pre náročnú medzinárodnú klientelu reprezentatívny a konkurencie schopný výber zo súčasného i moderného dizajnu. Vyrovnaná ponuka a lákavé ceny sa odrazili na kontinuálne rastúcich cenách i rozširujúcej sa zámorskej klientele.
Najvýraznejším českým predajcom dizajnu 20. storočia, ak opomenieme niekoľko výnimočných predajov pražskej pobočky Dorothea, je aukčný dom Sýpka. Od roku 2004 spoločnosť programovo ponúka dizajn v špecializovaných aukciách. Osem aukcií doteraz ponúklo naozaj pestrý výber rozmanitých dizajnérskych predmetov od začiatku 20. storočia regionálnych autorov i kľúčových osobností európskeho dizajnu. Aj tu zaznamenali zvýšený záujem kupcov a rastúce tržby.
Dizajn-starožitnosť tretieho tisícročia?
Dizajn 20. storočia je dnes komerčnou prioritou hlavných lídrov umeleckého trhu. V uplynulom roku dosiahli tržby z jeho predaja v Sotheby´s 25 a v Christie´s 23 miliónov dolárov. V priebehu piatich rokov sa aukčným spoločnostiam podarilo vytvoriť fungujúci a prosperujúci trh. Je zarážajúce, ako ľahko a v akej krátkej dobe. Dizajn je žiadaný, cenovo dostupný a jeho ponuka (s výnimkou vzácnych a unikátnych kusov) dostatočná. Dnešné ceny teda zďaleka nemusia byť konečné. Trh funguje relatívne krátky čas, takže je legitímne predpokladať, že množstvo zaujímavých objektov je stále v súkromných majetkoch.
Zbierať dizajn je jednoducho in. Do takej miery, že táto tendencia korešponduje s (nielen) pre 20. storočie tak charakteristickým trendom nákupu starožitností, ako potvrdenia spoločenského statusu. Nech už sú dôsledky tohto takmer živelného záujmu akékoľvek, nesporným pozitívom boomu, ktorý sa v súvislosti s komerčnou zhodnotením dizajnu rozpútal, je fakt, že k dizajnu sa dnes konečne pristupuje tak, ako si to už dávno zaslúžil s rešpektom, pozornosťou a obdivom.
Publikované: DESIGNUM 2/2007
chCikEHnfj asjlyUzDDcde 15.03.2011 02:06
Vakia Saika-Fínsko 06.03.2008 19:51
Nešika :-)03.03.2008 13:52
Reirkanácia Brada Pitta03.03.2008 11:02
Nina Angel.ina Gazovicova03.03.2008 10:54
Reirkanácia Brada Pitta03.03.2008 10:37
Reirkarnácia Brada Pitta 29.02.2008 06:23