Ďalšie vlastnosti: Proveniencia: priamo z výtvarnej pozostalosti J. Alexyho
Popis: “Bača” je zberateľskou exkluzivitou. Pochádza totiž z nástupného obdobia tvorby Janka Alexyho. Maliarove diela tohoto umelecko-historického charakteru sú dnes na trhu nedostupné. V máji roku 1921 poriada Alexy spoločnú výstava v Bratislave s Gustávom Mallým a Františkom Foltýnom v bratislavskom Župnom dome. Zjavujú sa prvé povzbudivé kritiky pre umelca, ale aj výstavu ako celok. Je hodnotená ako prvé predstavenie moderny v Bratislave. Alexy vystavuje prvé zrelšie maliarske diela. Sú pod vplyvom melanchólie sociálnej maľby českého maliara Františka Foltýna: Pri hrade v Bratislave (1921), Zo židovskej štvrte v Bratislave (1921). Súbežne s tým sa zjavujú baladické ľudovožánrové kompozície: Pohreb (1921), Golgota (1921), Bača a smrť (1921). Zároveň otvára významnú sujetovú línie tvorby so zbojníckou tematikou, vznikajú najmä rozprávkovo podfarbené, romantizujúce kompozície: Hôrni chlapci (1921), Horí ohník, horí (1921) Vatra (1923). Niekde do tohoto kontextu môžeme radiť aj predkladané dielo “Bača”. Je totiž dôkazom Alexyho minulostného chápania umenia, ktoré bolo ešte vystupňované zdôrazňovaním obrazových významov naivity, detinskosti v duchu baladického, rozprávkovo podfarbeného romantizmu. Pripomeňme si - jednou z motivácií Alexyho modernistického prehovoru ľudovo-žánrovej témy bola polemika s národopisným poňatím ľudového žánru u Martina Benku, ale aj v tvorbe staršej, ešte predprevratovej generácie Hanulu, Augustu, Mallého a ďalších. Avšak, ako konštatoval aj jeho monografista: "... ani jemu sa ešte nepodarilo úplne a jednoznačne vyhnúť istej konvencii v poňatí slovenského námetu. Postupne upúšťa od zásadného predsavzatia ignorovať tradičné folkloristické hľadiská... Jeho prejav nadobúda prvky secesnej dekoratívnosti...". Marian Veselý tým zrejme myslí najmä na Alexyho olejomaľby, tesne predchádzajúce najšťastnejšiemu obdobiu jeho maľby prelomu dvadsiatych a tridsiatych rokov (Drevorubač, 1926; Kopala studničku, napájala páva, 1927; Pijú, chlapci, pijú, 1928; Balada -- Pieseň o vŕbe, Na stráži, 1927). Oproti predchádzajúcim prácam tu Alexy v podstate len ďalej nadsadzuje sentimentálny dôraz, aby ustálil žáner do akejsi divokrásnej, ornamentálnej, baladickej podoby.