06. December 2011, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora:
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL V. CHMELA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
6 800,- € Sediaca žena. Okolo 1940-44. Olej na plátne. 66 x 54 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
2 987,- € Krajina z Turca. Okolo 1940. Olej na plátne. 52 x 63 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
1 750,- € Kočovný cirkus. 1944. Olej na plátne. 40 x 58 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
1 726,- € Bratislavský Avion. Okolo 1945. 61 x 73 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
Biografia: Narodil sa 14. 10. 1917 v Timisoare (Rumunsko), zomrel 30. 11. 1961 v Bratislave. 1939 navštevoval večerné kurzy bratislavskej Školy umeleckých remesiel (prof. Fulla). 1940-41 študoval na Oddelení kreslenia a maľovania Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave (prof. Benka, Mudroch). 1943 študijný pobyt na Akadémii výtvarných umení vo Viedni. 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. Život ukončil dobrovoľnou smrťou. Samostatne vystavoval v Trenčíne (1941, s Pribišom a Šturdíkom), Bratislave (1952, s V. Hložníkom, Klimom a Šturdíkom, 1956). Súborné výstavy mal v Bratislave (1964, Slovenská národná galéria), Prahe (1964), Košiciach (1965), Prešove (1965), Martine (1966), Berlíne (1969), Banskej Bystrici (1978, Oblastná galéria).
Literatúra: Peterajová, Ľ.: Viliam Chmel 1917-1961. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1964; Bakoš J.: O farebnom prínose Viliama Chmela. Výtvarný život, 13, 1968, č. 4, str. 146; Matuštík : Viliam Chmel 1917-1961. Výtvarný život, 16, 1971, č. 9. str. 28; Podušel Ľ.: Celoživotné dielo Viliama Chmela. Výtvarný život, 23, 1978, č. 5, str. 18; Peterajová, Ľ.: Čarodejný huslista. Bratislava 1980.
Poradové číslo: | 126 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 5 000 € |
Rok: Okolo 1940-45
Technika: Olej na lepenke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 37 x 41 cm
Značené: Značené vpravo hore "V. Chmel"
Popis:
„Zátišie s pohárom a ovocím“<br />patrí do najlepšieho tvorivého obdobia Viliama Chmela. Z plejády Mudrochových žiakov na Oddelení kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT vstupoval na sebe vlastné výtvarné chodníčky najskôr, už začiatkom štyridsiatych rokov. Pravda, takýto skorý vstup do výtvarného diania nebol bez vonkajších príčin. Po politicky motivovanom prepustení Mudrocha zo školy (1941), odchádza na protest predčasne aj Chmel, spolu s ďalšími žiakmi -- Gudernom, Šturdíkom, Semianom a Dubayom. Vplyv osobnosti a umenia profesora bola teda skutočne podmanivý. Dôkazom sú aj Chmelove rané maľby a kresby jasne zodpovedajúce mudrochovskému zmyslovému citu pre farbu. No už v týchto začiatočníckych prácach sa presadila Chmelova mužná robustnosť, ktorá farebnosti udeľuje nielen emotívnu, ale aj kompozičnú funkciu (Nešťastie, 1939; Dáma pri víne -- V kaviarni, 1940--1941; Žena s kvetom, 1941; V ateliéri, 1940--1941). Ba objavujú sa i relatívne samostatné riešenia, vyznačené poetickým odbočkami nadrealistického pôvodu i mágiou skladby predmetov prvých "čarodejníckych" zátiší (Zátišie s fľašou -- Čarodejnícke zátišie, 1941 Zátišie s fľašami, pohárom a jabĺčkom, 1941--1942). No skutočným medzníkom, rozhodujúcim impulzom Chmelovho maliarskeho vývinu bol študijný pobyt vo Viedni (1942, 1943). Pôvodne -- rovnako ako jeho ďalší vrstovníci -- chcel využiť jednu z mála vtedajších možností a doplniť si len skratkovité maliarske vzdelanie na tamojšej akadémii. Ale ten ozajstný a už trvalý podnet získal mimo jej pôdy, vo viedenských uliciach, jej nábrežiach. Ich obrazy si usilovne zaznamenával do skicára optikou maliara, ktorého obdivoval najviac zo všetkých -- expresionistu viedenských panorám Oskara Kokoschku. V nasledujúcich dvoch-troch rokoch sa venuje takmer výlučne maliarskemu rozpracovaniu tohto podnetu: "Jeho vyľudnené ulice, videné očami poučenými Kokoschkovým expresionizmom a srdcom blízkym Hložníkovej otázke o vine za tragické osudy ľudí na dne, sú boľavou realitou, skutočnosťou príznačnejšou než prízrak fantázie.... Bol romantik mestskej krajiny, ktorú pretvoril, prestaval, farebne pretavil na sprievod svojich osihotených mesiacov."
Zoznam diel autora: