06. December 2011, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL R. FILU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
4 400,- € Kompozícia s vajíčkom. 1967. Olej na plátne. 101 x 93 cm. (93. jesenná aukcia. 5. 10. 2010)
3 700,- € Laokoonka. 1991. Olej na plátne. 120 x 89 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
3651,33,- € Ohnivé znamenia na pleci /Giorgoneho ticho v búrke/. 1988. Olej na plátne. 95 x 95 cm. (79. aukcia súčasného slovenského umenia, 20. 5. 2008)
3 319,39,- € Načúvanie-Divertimento s citátom. 1987. Olej na plátne. 105 x 105 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
Biografia: Narodil sa 19. 7. 1932 v Příbrami na Morave. 1951-1952 študoval na Škole umeleckého priemyslu v Brne, 1952-1958 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave(prof. Ján Mudroch). 1960-1990 pedagogicky pôsobil na Strednej umeleckopriemyslovej škole v Bratislave, čím ovplyvnil niekoľko generačných vĺn našej maľby. 1990-92 viedol ateliér voľnej maľby na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 2003 mu bola udelená Cena Dominika Tatarku.
Literatúra: Matuštík, R.: Nové slovenské výtvarné umenie. Bratislava 1969, Mojžiš J.: Rudolf Fila. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 327 |
Vyvolávacia cena: | 850 € |
Konečná cena: | 1 400 € |
Rok: 1969
Technika: Olej, akryl na dreve
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 31 x 41 cm
Značené: Značené vpravo dole "R. Fila"
Ďalšie vlastnosti: Na zadnej strane autorská popiska s datovaním.
Popis:
„Archanjel Michal“ je príznačným dielom Rudolfa Filu zo záveru šesťdesiatych rokov. Podľa Juraja Mojžiša.: „... tri zdanlivo ľahko rozlíšiteľné obdobia tvorby Rudolfa Filu sa naoko kryjú s troma desaťročiami: 60. roky, 70. roky, 80 roky až podnes. Pravda, ohmatávanie či čiastkové riešenie budúceho ústredného motívu každého z týchto období sa objavuje už hlboko v prechádzajúcom období ... v posledných troch rokoch prechádzajúceho desaťročia (60. rokov) Fila v obrazových cykloch, ktoré pomenoval „Dráhy“ alebo „Obrazy na mieru“ túto zmenu pripravoval významovým osamostatnením línií – stôp žiarivých signálov násobenej energie záverečného gesta... Na stlmenom podklade obrazu sa maliar väčšmi spolieha na farebnú plochu, ktorá je príhodným miestom na intervenciu... Novým konštrukčným prvkom je vzťah gesta a farby v akcentovanom páse obohatenom niekedy o „neónovú“ žiarivosť. Farebne bohatá stopa sa čoskoro stane určujúcim významovým prvkom. Spočiatku ako vyčlenená a dominujúca línia... neskôr ako zásah, ktorý názvom ponúka vstupnú interpretáciu... . Preferovaný farebný pruh sa od iných odlišuje aj technickou realizáciou. Jemne a presne rozostriekaná farba sleduje zvolenú líniu a doslova ju rozochvieva. Umocnené svetelné kvality farebnej hmoty majú prekvapujúci vizuálny účinok. Brána k prehodnoteniu emotívneho pôsobenia farby a k analytickému zvažovaniu možných interakcií farebných kontrastov je otvorená...“.
Zoznam diel autora: