13. Marec 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 106 500,- € Ukrižovanie. Okolo 1939-42. Olej na kartóne. 40 x 27 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
99 581,76,- € V poli na jeseň. 1947. Olej na plátne. 60 x 100 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
80 000,- € Májové ráno. 1950. Olej na plátne. 41 x 60 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
56 429,66,- € Kytica cyklámenov. Okolo 1930 -40. Olej na plátne. 55,5 x 40 cm. (81. jesenná aukcia, 7.10. 2008)
48 000,- € Perníková Madona s anjelmi. 1967. Akvarel, tuš na papieri. 109 x 69 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
33 193,92,- € Madona s anjelmi. 1949. Tapiséria-útkový rips. 218 x 138,5 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
33 193,92,- € Líšky v sade. 1967. Olej na plátne. 54 x 70 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
31 534,22,- € Nanebovstúpenie. Okolo 1941. Olej na plátne. 71 x 45 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
31 534,22,- € Nanebovstúpenie. Okolo 1941. Olej na plátne. 71 x 45 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
Biografia: Narodil sa 27. 2. 1902 v Ružomberku, zomrel 21. 4. 1980 v Bratislave. 1921-22 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1922-27 na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Hofbauer, Kysela). 1927 učiteľ na meštianskej škole v Senici, 1928-29 profesor gymnázia v Malackách, 1929-39 profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, 1939-42 na Slovenskej pedagogickej škole v Bratislave. 1942 odchod do dôchodku, 1943 sa odsťahoval do Martina. 1949-52 vedúci oddelenia monumentálno-dekoratívneho maliarstva na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1952-56 výtvarník v slobodnom povolaní v Bratislave, 1956-62 v Žiline, od 1962 žil a tvoril v Ružomberku. 1921 vydal krúžok Komenský jeho kresby ako súbor pohľadníc. 1930-32 štyri čísla Súkromných listov Fullu a Galandu. 1930-1940 avantgardné scénografie pre Slovenské národné divadlo v Bratislave. 1936 odmenený bronzovou medailou za scénografické návrhy na Trienále užitých umení v Miláne, 1937 Grand Prix za Obraz Pieseň a práca na svetovej výstave v Paríži. 1958 si zriadil v Žiline svoju osobnú galériu. 1966 a 1977 daroval štátu rozsiahle konvolúty svojich diel ako protihodnotu za postavenie a prevádzkovanie Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku (verejnosti sprístupnená 1969). Okrem maliarstva, grafiky, kresby, scénografie sa zásadným spôsobom venoval i knižnej ilustrácii. 1983 vyšla jeho spomienková kniha Okamihy a vyznania. Samostatne vystavoval v Bratislave (1929 - väčšia kolekcia diel na 17. výstave Spolku slovenských umelcov, 1930-31 s Galandom, 1960, 1962, 1972), Košiciach (1930-31 s Galandom), Prahe (1932 s Galandom, 1936, 1972, 1977), Žiline (1960), Varšave (1965). Najvýznamnejšie súborné výstavy mal v Bratislave (1966, 1982, Slovenská národná galéria) a Prahe (1966, Národní galerie).
Literatúra: Wagner, V.: Ľudo Fulla. Praha-Prešo1935; Cincík, J.: Grafika Ľuda Fullu. Martin 1944; Váross, M.: Ľudo Fulla. Bratislava 1955; Hlaváček, Z.: Ľudovít Fulla. Praha 1962; Matuštík, : Ľudovít Fulla. Bratislava 1966; Peterajová, Ľ.: Ľudovít Fulla. Bratislava 1977; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997; Bajcurová, K.: Ľudovít Fulla. Bratislava 2008.
Poradové číslo: | 87 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 13 000 € |
Rok: Okolo 1964
Technika: Akvarel, tuš, ceruza na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 69,5 x 31,5 cm.
Značené: Značené vpravo dole "Ľ. Fulla" pod každým obrazovým políčkom.
Popis: K dielu je priložený posudok monografistky Ľ. Fullu Dr. Kataríny Bajcurovej.
„Zvestovanie –Narodenie – Ukrižovanie“ je podľa expertízy Kataríny Bajcurovej: “... komorný akvarel, na ktorom sú zhora nadol radené tri obrazové polia s výjavmi na biblické – novozákonné námety zo života Ježiša Krista: zvestovanie, narodenie a ukrižovanie. Scénu Zvestovania tvorí kľačiaca figúra Panny Márie, nad ktorou sa vľavo vznáša anjel, vpravo je detail kostola, nad tým v rozete ďalší motív frontálneho okrídleného anjela. Scéna Narodenia je tvorená centrálne umiestneným motívom „stajne“, kde na sene sedí Ježiško so svätožiarou, je flankovaný sprava aj zľava figúrami kľačiacej Márie a Jozefa, zvieracími hlavičkami a postavami trúbiacich anjelov. Scéna Ukrižovania je koncipovaná na obdobnom osovom princípe, v strede je situovaný krucifix s postavou ukrižovaného Ježiša, po oboch stranách s figúrami stojacich svätých, zľava je letiaci anjel. Telesné tvary sú prevedené v charakteristickom „geometrizujúcom“ štýle, ktorý evokuje sklenné vitrážové plôšky obtiahnuté čiernou kontúrou. Kompozične ide o rafinovanú sústavu diagonál, vertikál, horizontál, kruhov a trojuholníkov. Farebný akord určuje súzvuk červenej a žltej ako aj zelenej a modrej, návrh je realizovaný spôsobom rozmývanej, striekanej, frkanej akvarelovej maľby. ¬Určenie diela: posudzovaný akvarel vznikol ako návrh na vitrážové okno, ktoré bolo podľa návrhu realizované v južnej stene lode v rímskokatolíckom farskom Kostole sv. Ondreja apoštola, Námestie Andreja Hlinku č. 3, Ružomberok. Dokazuje to vizuálne porovnanie akvarelu a realizovanej vitráže (obr. v monografii Fulla 2009, s. 253). Ide o jednu z najstarších zachovaných stavieb v Ružomberku, má neskorogotické a renesančné jadro, jeho súčasnú podobu po barokizácii v 17. a 18. storočí udala prestavba na prelome 19. a 20. storočia v duchu historizmu. Vo výtvarnej výzdobe sa uplatňujú okrem nástennej výmaľby hlavne vitráže Ľudovíta Fullu z rôznych období: v juhovýchodnom okne južnej bočnej lode (Sv. Ondrej a Benedikt, návrh z roku 1933 Sv. Svorad a Benedikt bol pôvodne určený pre katedrálu v Nitre; kresba v SNG – GĽF, inv. č. KD 4); v južnej stene sú ďalšie tri vitrážové okná: Zvestovanie / Narodenie / Ukrižovanie (1964, kresba – návrh diela doteraz nebol známy, ani publikovaný); Svätí Cyril a Metod (1970, obraz Sv. Cyril a Metod, 1969, SNG – GĽF, inv. č. OP 76); Adorácia krucifixu (1975, podľa štúdie z roku 1960, neskôr obraz Otčenáš, 1976, SNG – GĽF, inv. č. OP 68).
Zoznam diel autora: