13. Marec 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 4 400,- € Kompozícia s vajíčkom. 1967. Olej na plátne. 101 x 93 cm. (93. jesenná aukcia. 5. 10. 2010)
3 700,- € Laokoonka. 1991. Olej na plátne. 120 x 89 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
3651,33,- € Ohnivé znamenia na pleci /Giorgoneho ticho v búrke/. 1988. Olej na plátne. 95 x 95 cm. (79. aukcia súčasného slovenského umenia, 20. 5. 2008)
3 319,39,- € Načúvanie-Divertimento s citátom. 1987. Olej na plátne. 105 x 105 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
2 987,45,- € Náhrudník. 2006. Olej na lepenke. 80 x 89 cm. (79. aukcia súčasného slovenského umenia, 20. 5. 2008)
Biografia: Narodil sa 20. 5. 1931 v Trenčíne. Zomrel 23. 9. 1998. 1950-1956 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Čemický, Matejka, Fulla, Želibský). 1957 zakladajúci a profilujúci člen tvorivej Skupiny Mikuláša Galandu. 1966 Cena Cypriána Majerníka. 1958 jeho prvá súborná výstava zatvorená, výstavnú prieméru mal až roku 1965 v Galérii mesta Bratislavy. Zúčastnil sa na medzinárodných prehliadkach československého umenia v Paríži, Sao Paolo, Benátkach, Mníchove, Osake, Seville a New Yorku. 1999 bol ocenený in memorian cenou Martina Benku a Výročnou cenou Združenia A-R Christmas. Samostatne vystavoval v Bratislave (1966, 1987, 1990-95, 1998-2004), Budapešti (2000), Essene (1991). Jeho diela sú reprezentatívnym spôsobom zastúpené v SNG i vo významných zbierkach v zahraničí.
Literatúra: Matuštík, R. : Moderné slovenské maliarstvo. Bratislava 1965; Mojžišová, I.: Milan Paštéka. ARS 1970, 1-2; Hrabušický, A.: 60. roky. Výtvarný život, 1994, č. 2-3; Kol. Autorov: Milan Paštéka. Levice 2001.
Poradové číslo: | 253 |
Vyvolávacia cena: | 1 050 € |
Konečná cena: | 1 050 € |
Rok: 1988
Technika: Akvarel, tempera na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 41 x 32 cm.
Značené: Značené vľavo hore "Paštéka 88"
Popis: Približne od roku 1975 sa v Paštékových obrazoch čoraz viac sa zjavujú stretnutia ľudí v bezútešných interiéroch, v intimite Rodín, Dvojíc, Hostí, či anonymite Čakární. Práve v sedemdesiatych rokoch vstupuje Paštéka „do človeka“, aby vypovedal jeho ťaživý príbeh: „...Paštékov „človek“ z dôverného prostredia dediny sa zrazu ocitne v neznámom priestore nových kresieb a malieb... “. Diela tohto obdobia sú ovládané atmosférou záhadnej nemožnosti ľudskej komunikácie. Táto myšlienka je vyjadrená klaustrofobickým, geometricky rozvinutým priestorom, zdôraznením hmotnosti ľudských torz, ich orgánov hmatu a dotyku – teda všetkým čo vytvára možnosti vzájomných kontaktov. K tým však z akýchsi iracionálnych príčin nedochádza: „... drámy Paštékových diel sa teda neodohrávajú len vo sfére námetov, nie sú len dodatočnou ilustráciou apriórnych ideí alebo vízií. Obsahy sa uskutočňujú samotnou výtvarnosťou diel. Vynárajú sa z nej a a zviditeľňujú sa ňou. Je prejavom vzácnej tvorivosti, že sa sujety vynárajú ich uskutočňovaním, stvárňovaním. Drámy ľudskej existencie sa u Paštéku odohrávajú priamo tvárnymi prostriedkami, ba väčšmi priamo v nich. Dejú sa dielovosťou diel... “. (Ján Bakoš).
Zoznam diel autora: