24. Apríl 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 7 500,- € Niké 4 . 1971. Olej na plátne. 105 x 160 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
2 854,68,- € Niké 4. 1971. Olej na plátne. 105 x 160 cm. (71. aukcia súčasného slovenského umenia, 22. 5. 2007)
2 688,71,- € Betónová sonáta II. 1986-87. Kombinovaná technika na plátne. 97 x 97 cm. (82. aukcia súčasného slovenského umenia, 28. 10. 2008)
2 655,51,- € Siréna. 1964. Tvrdený papier. 51 x 64 cm. (14. jarná aukcia, 16. 3. 1999)
2 655,51,- € Z cyklu Lodičky II. 1964. Asambláž, papier, plexisklo. 56 x 76 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
2 323,57,- € Účtovná kniha. 1969; Krstenie-prsníky. 1969. Asambláž, olej, papier na plátne. 50 x 65 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
2 157,60,- € Z cyklu Lodičky VI. 1964. Asambláž, papier, plexisklo. 56 x 76 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
2 124,41,- € Míľnik (Monštrá pre Danubius). 1968. Olej na sololite. 150 x 80 cm. (75. aukcia súčasného umenia, 23. 10. 2007)
Literatúra: 60. Roky, SNG, Bratislava, 1995; Rusinová Z.: Vladimír Popovič. Bratislava 2002.
Poradové číslo: | 30 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1988.
Technika: Kombinovaná technika na plátne.
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 100 x 140 cm.
Značené: Značené na zadnej strane "VP 88".
Popis:
“Krajina s hviezdami” priamo odkazuje na o čosi skorší cyklus Vlada Popoviča “Betónové sonáty” (1983-87), ktorý bol maliarskou sondou do civiliného života normalizačných rokov, odohrávajúceho sa v štandardizovaných betónových bunkách panelákov. Priamym impulzom pre jeho vznik bolo umelcovo presťahovanie sa do novovybudovaného sídliska. Cyklus charakterizuje radikálny odklon od „ikonografie šťastného obdobia“. Základným stavebným prvkom maľby je neosobné bytové jadro (často zobrazené aj v multiplikovanej podobe abstrahovanej bytovky). Zovretosť stien určuje izolovaný priestor, ktorý sa paradoxne stáva takmer jediným útočiskom - vzácnym miestom osobného prežívania. Umelcovo symbolické odovzdanie sa sivej farbe ešte viac zvýrazňuje pocit vyprázdnenosti a odcudzenia, ktoré v Popovičovej maľbe dominovali takmer celé osemdesiate roky. Vladimír Popovič sa narodil 27. 11. 1939 vo Vysokej nad Uhom. 1955-59 študoval na SŠUP v Bratislave. 1959-65 na VŠVU v Bratislave (prof. D. Milly a P. Matejka), 1961 na AVU v Prahe (prof. V. Tittelbach). Patrí k popredným osobnostiam nášho umeleckého diania už od raných šesťdesiatych rokov. K jeho generačných druhom patril Michal Studený, ale aj ďalší maliari Jozef Kornúcik a Peter Bartoš, neskorší filmoví režiséri Juraj Jakubisko a Elo Havetta, budúci mím európskeho mena Milan Sládek, kritik Juraj Mojžiš a viacerí ďalší. Priama účastníčka týchto aktivít, umelecká historička Iva Mojžišová píše v týchto súvislostiach o "náhodnom a zvláštnom stretnutí ... mladých elévov umenia", vzájomne si blízkych "hypersenzitivitou podobného typu... všetci majú záľubu v nezvyklom, nepravdepodobnom, grotesknom a zmysel pre vnímanie zázračna, niekedy vymysleného či výmyselného, no ešte častejšie objavovaného vo veciach každodenných, skoro ako objets trouvés, lenže nie v surrealistickom zmysle. Predmety s čudnými pôvabmi nazávajú "secesnými" netušiac, že rehabilitácia secesie, zneuznanej avantgardami, je práve predo dvermi. Z tohoto spoločenstva - ešte chlapčenského a hravého - všetkým niečo ostane aj neskôr, keď budú cítiť, premýšľať a konať každý sám za seba". V 60. rokoch popri obrazoch-reliéfoch vytváraných integráciou maľovanej plochy a drobného papierového objektu vytvára abstraktné štrukturálne kompozície, papierové krkváže a objekty. Počas štúdií na SŠUP a následne účasťou na fungovaní Divadla obrazov v rokoch 1959 - 1962 sa dostáva k akčným a intermediálnym prejavom. Jeho maliarska tvorba je záznamom vlastných dojmov, postrehov a komentárov k realite života a spoločnosti. Diela s vlastnou symbolikou a poetikou v sebe skrývajú príbehy odohrávajúce sa spočiatku v šťastnej a hravej atmosfére 60. rokov, neskôr prinášajú lakonické vyjadrenie bežného života jedinca v socialistickej šedi nasledujúcich desaťročí. Autor kombinuje maľbu a kresbu štetcom, farbu a redukciu farebnej palety, využíva valčekové rastre, papier, techniku koláže a muchláže. Diela sa vyznačujú ľahkosťou maliarskeho rukopisu, gesta, hravosťou, ktorá skrýva celkom vážny komentár autora k svetu. Paralelne sa venuje verejným aj súkromným akciám. Venuje sa aj návrhom pre divadlá, fotografii, iniciuje privátne akcie-slávnosti. Spolupracoval spolu s režisérom Elom Havettom. Vystavoval v Bratislave (1965,1967), Spišskej Novej Vsi (1990). 1967 mu bola udelená Cena Osamelých Bežcov za Projekt Oblečená Maja, 1970 Strieborná Siréna v Sorente za výtvarnú koncepciu filmu Slávnosť v botanickej záhrade. 2002 výstava sborného diela v Slovenskej národnej galérii.
Zoznam diel autora: