24. Apríl 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 34 000,- € Veľký strážca 68/64. 1987. Olej na plátne. 260 x 200 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
14 700,- € Cudzinec. 1987. Akryl, disperzia na plátne. 196 x 150 cm. (85. aukcia súčasného slovenského umenia, 18. 5. 2009)
8 464,45,- € Veľký strážca. 1987. Olej na plátne. 260 x 200 cm. (64. aukcia súčasného slovenského umenia, 16. 5. 2006)
Poradové číslo: | 72 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1989.
Technika: Olej na plátne.
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 145 x 160 cm.
Značené: Značenéna zadnej strane "Teren"
Popis:
"Súmrak"
je bezpochyby vynikajúcou ukážkou ranej, dnes najviac cenenej tvorby Laca Terena. Zberateľskú exkluzivitu obrazu zdôvodňuje aj fakt, že Terenove diela z úvodnej periódy druhej polovice 80. rokov sú na trhu fakticky nedostupné. Laco Teren je výtvarnou kritikou už dávnejšie považovaný za jednu z profilujúcich osobností dnes už strednej generácie nášho výtvarného umenia, ktorá nastupovala do výtvarného diania okolo roku 1985 s programom "novej maľby" (okrem Terena, najmä Csudai, Bubán, Bubánová, Brunovský, Jurkovič, Šramka a iní). Tento nástup bol sprevádzaný frontálnym prienikom princípov tzv. postmoderny (transavantgardy) do nášho výtvarného umenia a svojho času znamenal významný posun v celkovom rozložení výtvarných síl na Slovensku. Revolta mladej postmoderny druhej polovice osemdesiatych rokov bola - okrem iného - namierená proti smrteľnej vážnosti, duchovnej ťaživosti umenia ich predchodcov. Nový expresionizmus vyhovoval pre tieto účely svojím nezáväzným sujetovým anarchizmom, ľahko osvojiteľnou eleganciou štýlového synkretizmu. Bol najjednoduchším spôsobom úniku zo šedivej životnej reality po nomádskych cestách planetárnej kultúry, očisťujúcim návratom k prameňom mýtov, dávno zabudnutým, nadčasovým a teda neideologickým vzorcom bytia "postmoderného" človeka. Bol teda z pohľadu predchádzajúceho jednoznačným -- v danej dobovej situácii nepochybne oslobodzujúcim -- pokusom o absolútnu negáciu. Podľa Beaty Jablonskej Laco Teren, "azda ako jediný zo "skupiny" sa priamo dotkol konkrétnej kultúrnej, sociálnej, a politickej situácie. Jeho rané humorno-agresívne maľby ... vyústili do symboliky vychádzajúcej z produktov socialistickej éry a tradície socialistického realizmu. Symboly totalitnej propagandy (kosák, ozubené koleso, kovadlina, klasy, zovretá päsť) s ich prvoplánovým pátosom a absurdným symbolizmom expresívne rozmaľúval na veľkoformátové plátna ... Neskôr s použitím "úpadkovej" formy akademizujúceho realizmu a surreálneho podtextu rozpracoval autorskú ikonografiu symbolov viažúcu sa k témam banality, gýča a konzumu... ".
Literatúra: 20. storočie. Kat. SNG Bratislava 2000; Bartošová, Z.: Nový slovenský obraz. Bratislava 1988.
Zoznam diel autora: