12. Jún 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 49 790,88,- € Sediaca (Akt ženy v červenom klobúčiku). Okolo 1931. Olej na plátne. 47 x 33 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
30 000,- € Pastier s obcami. Okolo 1931. Olej na plátne, 47 x 40 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
13 600,- € Tanier s hruškami. 1935. Olej na lepenke. 26 x 30 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
13 000,- € Kytica tulipánov. Okolo 1930. Olej na plátne. 40 x 30 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
12 281,75,- € Život. 1930. Tempera na kartóne. 28 x 22 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
12 115,78,- € Pastier. Okolo 1932-34. Olej na plátne. 44 x 36 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
11 285,93,- € Kankán. Okolo 1933. Olej na preglejke. 29 x 33 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
10 000,- € Pri umývaní okna. 1933. Olej na plátne. 20 x 25 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
Biografia: Narodil 4. 5. 1895 v Turčianskych Tepliciach, zomrel 5. 6. 1938 v Bratislave. 1914--1916 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Raksányi). V tom čase kresbové ilustrácie do časopisu HÁRMAN (1919), ilustrácie k Dobšinského Prostonárodným slovenským rozprávkam, ktoré vychádzali začiatkom dvadsiatych rokov, sedem grafických listov pre úvodné číslo ľavicového časopisu DAV (1924) a litografický cyklus Láska v meste (1924) vyznačené štýlovým vývinom po línii secesia -- expresionizmus, rámcovaný budapeštianskym očarením secesnou rytmikou kresby Klingera, poznaním Hodlerovho symbolizmu a dovŕšený pražským stotožnením sa s melanchóliou Muncha i expresívnej kritickosti nemeckej novej vecnosti. V duchu súdobej sociálnej maľby Čapka, Kremličku, Zrzavého sa mení Galandova tvrdá, ešte v podstate naturalistická modelácia na kresbovú striedmosť, zúženú farebnosť a prísnu objemovú štylizáciu. 1922 na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Brunner), 1923--1927 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Brömse, Thiele). 1928 zložil skúšky na profesúru kreslenia. 1916--1922 pôsobil ako notársky úradník v Turčianskych Tepliciach, 1929 učiteľ na meštianskej škole v Bratislave, od 1930 profesor na večerných kurzoch učňovských škôl a na Škole umeleckých remesiel (oddelenie grafiky a reklamy, módne kreslenie) v Bratislave. 1930--1932 manifest modernizmu Súkromné listy Fullu a Galandu. V tom čase lyrické variácie Picassovho neoklasicizmu, najmä v cykle aktov kúpajúcich a česajúcich sa žien i v tradičnej téme materstva Galanda pritom zachovával elementárnu kubistickú reč: obraz prestáva byť priehľadom do priestoru, síce vždy imaginatívneho, ale predsa opakujúceho našu každodennú skúsenosť. Zároveň však neoklasicizujúci figurálny prvok opätovne sprítomňuje ilúziu trojdimenzionálnej reality. V porovnaní s inými, časovo súbežnými Galandovými dielami (najmä obrazovou sériou Zbojníci, 1932 - 1934), štýlová retardácia "ružovej periódy" má svoje hlbšie príčiny a významné následky. Monochrómmny akcent na objemovosť, zdôraznenie figúry celkom ovládajúcej priestor obrazu, získava týmto Galandovým dielam dovtedy v našom maliarstve netušené a neznáme hodnoty. Pararelne s ružovou obrazovou sériou a zbojníkmi vznikal celý rad obrazov, v ktorých -- už na úrovni zrelého, suverénneho umeleckého poznania -- rozvíjal východiskové, nesentimentálne poňatie sociálneho žánru. Galandove neskoré variácie sociálneho boli štýlovo azda ešte dôraznejšie odpútané od akýchkoľvek symbolických významov, trvali na úzkostlivej presnosti kubistických foriem a priezračne konštruovanej obrazovej kompozícii.. 1937 strieborná medaila na svetovej výstave v Paríži. Okrem maliarstva sa rovnocenne venoval voľnej a knižnej kresbe a úžitkovej grafike. Samostatne vystavoval v Košiciach (1929 s Fullom), Martine (1929), Prahe (1931 s Fullom, 1935), Prostějove (1937). Najdôležitejšie súborné výstavy mal v Bratislave (1939, 1948, UBS, 1963, Slovenská národná galéria, 1987, Galéria mesta Bratisolavy, 1995, Slovenská národná galéria), Budapešti (1968), Martine (1985, Turčianska galéria). 1991 bola v odbornej garancii Turčianskej galérie v Martine sprístupnená stála expozícia umelcovho diela v Dome Mikuláša Galandu v Turčianskych Tepliciach.
Literatúra: Pospíšil, J. -- Zatloukal, L.: Mikuláš Galanda. Monografia o slovenskom modernom maliarovi. Praha 1934; Kalmán, J.: Galanda (Línie tichého smútku) -- bibliografický súpis. Bratislava 1944; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Obrazy, kresby, grafika. Bratislava 1963; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Bratislava 1983; Kostrová, Z.: Galanda. Trenčín
Poradové číslo: | 110 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 9 000 € |
Rok: Okolo 1930-31
Technika: Kresba tušom, koláž na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 28 x 23 cm
Značené: Značené vpravo dole "Galanda".
Popis: „Surrealistická kompozícia“
je zberateľsky mimoriadne vzácnym príkladom ortodoxného ovplyvnenia týmto avantgardným smerovaním v Galandovej tvorbe rokov 1930 -31. Monochrómmny akcent na objemovosť, zdôraznenie figúry celkom ovládajúcej priestor obrazu, získava Galandovým dielam dovtedy v našom maliarstve netušené a neznáme hodnoty. V obraze narastá, bujnie anonymný svet figuratívnych foriem, ktorý je spätne porovnateľný so skutočnosťou nanajvýš len ako jej obrazovo svojprávna kvintesencia. Toto Galandovo objektivizovanie maliarskeho prístupu, kladenie dôrazu na umelecké "ja", jeho maximálne rozšírenie do roviny "nie ja", je v jeho obrazovej realizácii celkom nesymbolické. Významovosť týchto obrazov je uzatvorená v nich samých, v ich výtvarných kvalitách. Už toto bolo v rozmeroch dovtedajšieho vývinu našej národnej moderny niečo úplne nové. Asketickú čírosť, jadrnú mohutnosť Galandových ženských figúr možno len esenciálne pochopiť aj ako nadčasovú metaforu o prapôvode a neustálom obnovovaní sa života. Alebo celkom všedne ako odlesk súkromných zážitkov maliara, ktorý práve vtedy prežíval ľudsky najšťastnejšie obdobie svojho života, pocity naplnenej lásky v práve uzatvorenom manželstve. To zároveň naznačuje, že pre všetky nasledujúce úsilia už nebude pre Galandu prvoradé hľadanie vyváženosti medzi tradičným a moderným, ale kolísanie v rámcoch maliarsky tematizovaného protikladu "optickosť -- obrazovosť". Ďalší vývin tvorby maliara sa potom vyznačoval striedavým príklonom k jednej, alebo druhej stránke tejto, zdôrazňujeme -- významovej, nie výrazovej -- polarity. Pretože, na rozdiel od Benku, Alexyho a Fullu, mala pre Galandu (podobne ako pre raného Bazovského) obrazová prítomnosť síce zlomkovitej a výberovej, ale navýsosť autentickej "reality" rovnakú dôležitosť, ako jej modernistické zvecnenie. To platí azda len s jedinou výnimkou, doložiteľnou najmä tvarovo abstrahujúcimi kresbami a grafikami a menej už maľbami krátkeho "surrealistického" obdobia (Dve ženy, 1931).
Zoznam diel autora: