12. Jún 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 10 290,- € Za drevom II. Okolo 1924-28. Olej na plátne. 121 x 100 cm. (26. letná aukcia, 5. 6. 2001)
7 634,- € Počúvadlo. 1924-25. Olej na plátne. 105 x 135 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
7 000,- € Opekanie slaniny v Štiavnických vrchoch. Okolo 1925. Olej na lepenke. 63 x 74 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
Biografia: Narodil sa 15. 2. 1895 v Banskej Štiavnici, zomrel 4. 12. 1956 v Bratislave. 1914-19 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo, Réti). 1920 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Hynais). 1938-42 študoval dejiny umenia na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. 1932-38 žil a tvoril v Bratislave, od 1938 v Banskej Štavnici. Člen komunistickej strany od 1932. Samostatne vystavoval v Banskej Štiavnici (1917, 1920-1921), Košiciach (1923), Banskej Bystrici (1926), Nových Zámkoch (1928, 1936), Rimavskej Sobote (1928), Žiline (1931, s Bazovským, Alexym a Palugyayom). Súborné výstavy mal v Banskej Bystrici (1975, 1979, 1982, Stredoslovenská galéria), Banskej Štiavnici (1956, Banské múzeum), Martine (1956) a Nitre (1980, Krajská galéria).
Literatúra: Brogyányi, K.: Festőművészet Szlovenszkón. Košice 1931, str. 89-91; Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960, str. 14; Bakoš, O.: Edmund Gwerk. Bratislava 1961; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 92 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 4 500 € |
Rok: 1929
Technika: Olej na preglejke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 50 cm
Značené: Značené vpravo dole "E. Gwerk 929"
Popis: „Podvečer na čistinke“
pochádza z najlepšieho tvorivého obdobia Edmunda Gwerka. Stačí porovnať Gwerkove luministické plenéry ešte z roku 1923 (Sitno, Počúvadlo, Z okolia Banskej Štiavnice) s dynamickými štylizovanými panorámami krajín z časovo nasledujúceho obdobia, aby sme pochopili revolučný dosah Jasuschovho príkladu na ďaľšie Gwerkove umelecké smerovanie. Jeho zrelá krajinomaľba sa už celkom zriekla krotkej, secesným impresionizmom podporenej štylizácie optických predností námetu. Vyjadrila programovú predstavu o nadzmyslovej povahe sveta. Krajina bola každým obrazom akoby znova stvorená v zápase živlov a síl, ktoré jej vtláčali jedinečnú, vzrušujúcu podobu (Po daždi, 1924; Horská symfónia, 1924; Zrodenia svetla, 1924; Jar -- Fantázia štiavnického kraja, 1926; Veternô -- Cesta vetrom, 1928; Víchrica 1928; Oravské polia, 1931; Hory a východ slnka, 1934; Oráčiny, 1935; Zasľúbená zem, 1937; Cesta na Piarg, 1939).
Zoznam diel autora: