12. Jún 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 98 000,- € Akt ženy. 1932. Olej na plátne. 71 x 47 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
62 000,- € Pri rieke. Okolo 1950. Olej na plátne. 38 x 45 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
42 000,- € Veronikina šatka. Okolo 1970-75. Olej na sololite. 66 x 36 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
29 044,68,- € V meste. Okolo 1955-58 cm. Olej na plátne. 110 x 90 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
28 000,- € Útek do Egypta. Okolo 1970. Olej na plátne. 30 x 40 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
27 000,- € Na poli. 1947. Olej na kartóne. 40 x 53 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
Biografia: Narodil 28. 3. 1903 v Košiciach, zomrel 15. 4. 1985 tamže. 1922 sa zapísal na Vysokú školu ekonomickú v Budapešti. V tom istom roku prešiel na súkromnú Slobodnú výtvarnú, kresliarsku a maliarsku školu A. Podolínyiho v Budapešti. Vzápätí sa vrátil do Košíc, kde sa zamestnal ako úradník poisťovne. Od jesene 1922 navštevoval večerné kurzy kresliarskej školy E. Króna pri Východoslovenskom múzeu v Košiciach, kde 1924 s úspechom vystavoval na výročnej výstave poslucháčov. 1926-1928 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti). Štúdiá v druhom ročníku prerušil a vrátil sa do Košíc, kde žil až do konce života ako výtvarník v slobodnom povolaní. Začiatky Jakobyho umeleckého vývinu vyznačila séria pochmúrnych pohrebov a kalvárií. Kľúčovým okamihom Jakobyho maliarstva však bol až rok 1929. V niekoľkých významných dielach z tohoto a nasledujúcich rokov prebral príklad Cézanna. Bolo to však len kompromisné prijatie princípov neiluzívnej, protokubistickej výstavby obrazovej kompozície. Nebudovalo na stavebnej funkcii farebnej škvrny, ale na "valérovaní", prejemnelom rozmývaní olejovej farby, s ktorou maliar zaobchádzal akvarelovým spôsobom. Jeho zrelé diela sú príznačné vyjasnenou paletou, čistými kontúrovanými farebnými škvrnami, rozšafnou prácou s maliarskou hmotou, pôžitkárstvom duchovnej atmosféry obrazu. Opakovane zdôrazňovaný motív tajomných pohybov rúk naznačuje dimenziu vnútorného života zobrazovaného človeka. V týchto dielach čerpal Jakoby z príkladu Ripla-Rónaia.
Literatúra: Saučin, L.: Július Jakoby. Bratislava 1960; Marenčin, A.: Košický pustovník. Bratislava 1988; Abelovský, J.: Július Jakoby. Bratislava 1994; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 99 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 28 000 € |
Rok: Okolo 1962
Technika: Olej na preglejke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 26 x 21 cm
Značené: Značené vpravo hore "Jakoby"
Popis: „Košické dámy najstaršieho remesla“
sú galerijnou ukážkou vrcholu tvorby Júliusa Jakobyho v prvej polovici 60. rokov 20. storočia. Je výrazným príkladom existenciálnej grotesky neskorého vrcholu jeho umenia. Myšlienkový a umelecký zenit zlostnej, útočnej kritiky človeka zaznamenávame približne od roku 1962 a potom až v niekoľkých vynikajúcich kompozíciách z konca šesťdesiatych a začiatku sedemdesiatych rokov – Košické slečny (1967, SNG), Žena (1969, SNG), Generácie (1969, SNG), Obraz (1970, SNG), Dievča s kvetom (1971, GMAB Trenčín). Pôvodné Jakobyho smutnosmiešne postavičky pitoreskných komédií života sa tu menia na tragické figúry, postihnuté akousi elefantáziou končatín, s predimenzovanými hlavami, s vydesenými alebo neprítomnými pohľadmi a gestami. Zdajú sa rovnako nemohúce, ako skryto nebezpečné. Zámer zľahka ironizujúceho karikovania vlastných blížnych sa v týchto dielach mení do podoby ikonických symbolov (niekedy aj s politickým či sakrálnym podtextom). Popierajú sa tu všetky sentimentálne klišé, meštiacke predstavy o takzvaných pozitívnych humanistických ideáloch, ktoré považujú – napriek všetkým dôkazom svedčiacim o opaku – človeka za korunu tvorstva. Maliarova irónia zostupuje v týchto dielach na bod mrazu: poukazuje na animálnosť človeka vo fyzických predpokladoch figúr, v ich nemotivovanej agresivite, s akou sa derú do prvého plánu obrazu. To už zďaleka nie je Jakobyho východiskové, rozhrešenie núkajúce predvádzanie osudovosti života, ale jeho zlostná, mizantropická, ľudí (či skôr ľudstva) sa štítiaca paródia.
Zoznam diel autora: