12. Jún 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 44 000,- € Čakáreň. 1980. Olej na plátne. 135 x 120 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
38 000,- € V izbe. 1975. Olej na plátne. 122 x 134 cm. (91. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2010)
14 100,- € Objatie. 1987. Olej na plátne. 100 x 80 cm. (93. jesenná aukcia. 5. 10. 2010)
10 788,02,- € Rozhovor. 1969. Olej na plátne. 105 x 145 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
7 400,- € Čakanie. 1982. Olej na plátne. 36 x 55 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
6 000,- € Zátišie so džbánom. Okolo 1970 – 75. Olej na plátne, dublované. 39 x 49 cm. (93. jesenná aukcia. 5. 10. 2010)
Biografia: Narodil sa 20. 5. 1931 v Trenčíne. Zomrel 23. 9. 1998. 1950-1956 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Čemický, Matejka, Fulla, Želibský). 1957 zakladajúci a profilujúci člen tvorivej Skupiny Mikuláša Galandu. 1966 Cena Cypriána Majerníka. 1958 jeho prvá súborná výstava zatvorená, výstavnú prieméru mal až roku 1965 v Galérii mesta Bratislavy. Zúčastnil sa na medzinárodných prehliadkach československého umenia v Paríži, Sao Paolo, Benátkach, Mníchove, Osake, Seville a New Yorku. 1999 bol ocenený in memorian cenou Martina Benku a Výročnou cenou Združenia A-R Christmas. Samostatne vystavoval v Bratislave (1966, 1987, 1990-95, 1998-2004), Budapešti (2000), Essene (1991). Jeho diela sú reprezentatívnym spôsobom zastúpené v SNG i vo významných zbierkach v zahraničí.
Literatúra: Matuštík, R. : Moderné slovenské maliarstvo. Bratislava 1965; Mojžišová, I.: Milan Paštéka. ARS 1970, 1-2; Hrabušický, A.: 60. roky. Výtvarný život, 1994, č. 2-3; Kol. Autorov: Milan Paštéka. Levice 2001.
Poradové číslo: | 252 |
Vyvolávacia cena: | 8 000 € |
Konečná cena: | 14 800 € |
Rok: 1970
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 71 x 96 cm
Značené: Značené vľavo hore "Paštéka 70".
Popis: „Dedina“
je sujetovo príznačným dielom Milana Paštéku zo začiatku sedemdesiatych rokov 20. storočia. Dá sa povedať, že Paštéka sa práve v tých rokoch etabluje za protagonistu novofiguratívnej filozofie v našom umení po roku 1945. I keď - nová figurácia sa v súvislostiach slovenského umenia začala frontálne presadzovať už okolo polovice šesťdesiatych rokov. Bola azda navýraznejším produktom znovuobjavovania európskej problematiky, existencionalizmu a najmä absurdného divadla: Jarryho, Ionesca, Sartra, Camusa, Mrožeka, Havla. Málokto si však vtedy uvedomoval, že v tomto politickom prostredí poetika absurdity existencie človeka dostávala prevrátený zmysel oproti európskym vzorom. Nebola príjímaná ako nadčasová metafora osudovej podmienenosti individuálneho bytia, ale oveľa viac ako priamočiare zrkadlenie situácií každodenného života. To, čomu sa ľudia na absurdnom divadle v skutočnosti smiali, neboli vypreparované filozofujúce symboly, ale vlastne len nadsázky všednej, každému dôverne známej, socialistickej reality života pred bránami divadla. Takto sa ťaživá absurdita prenášala do oslobodzujúcej katarzie grotesky. Dnes je už nespochybniteľné, že Paštéka vniesol do takéhoto názorového rozpoloženia našej novej figurácie svojský a originálny príspevok. Bol celkom neliterárny - prízvukujúci skôr prvoplánovú brutalitu a individuálne traumy, najčastejšie v podobe deformovaného ľudského torza v anonymnom, nepriateľskom priestore a teda viac optickú než duchovnú metaforu existenciálnej situovanosti moderného človeka. Nech už však Paštéka kládol akýkoľvel dôraz na intelektuálsky výklad absurdity, v každom prípade sa významová obojakosť stala poznávacím znamením, základom svojprávnosti Paštékovho príspevku k tradičným postupom novofiguratívnej maľby. Bez ohľadu na premeny ikonografie je v Paštékavých obrazoch stále prítomné napätie, znepokojujúci rozpor medzi duchovnosťou a animálnosťou, zámernou špekuláciou a nespútanou expresiou, drastickou otvorenosťou subjektívneho zaujatia a estétskym vychutnávaním fines jeho maliarskeho predvádzania.
Zoznam diel autora: