12. Jún 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 1 327,76,- € Benátky. 1892. Olej na plátne. 60 x 80 cm. (2. letná aukcia, 7. 5. 1997)
1 228,17,- € Trh. Okolo 1905. Olej na dreve. 57 x 76 cm. (20. letná aukcia, 21. 6. 2000)
1 128,59,- € Omša. Okolo 1900. Olej na plátne. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
Biografia: Tividar (Teodor) Zemplényi (pôvodným menom Zempléner) sa narodil 31. 10. 1864 v Prešove, zomrel 22. 8. 1917 v Budapešti. Študoval na škole modelového kreslenia v Budapešti (prof. Székely, Lotz), od 1886 na Akadémii výtvarných umení v Mníchove (prof. Hackl, Löfftz). 1892-1893 študijná cesta po Taliansku. Po ukončení štúdií pôsobil v Nagybányi, Szolnoku a Prešove. 1903-1917 profesor na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti. Samostatne vystavoval v Budapešti (1908, 1918).
Literatúra: Saučin, L.: Slovenské maliarstvo, grafika a sochárstvo 1850 - 1900. Bratislava 1973, s. 52.
Poradové číslo: | 75 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 2 300 € |
Rok: Okolo 1900
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 67 x 55 cm
Značené: Značené vľavo dole "Zemplényi Tivadar"
Popis: Začiatky Tivadara Zemplényiho boli inšpiráciou pre záverečnú maľbu azda najznámejšieho maďarského impresionistického maliara Szinyeiho Merse Pála v rokoch 1894-1905. Práve v tom čase totiž Zemplényi maľoval na jeho veľkostatku v Jarovniciach. Zemplényi bol zvláštny, trudnomyseľný žánrista. Zo štýlovej stránky ho sformovalo pôsobenie v letných maliarskych školách v Nagybányi a najmä v Szolnoku. Podobne ako Rudnay uprednostňoval pred obvyklými nezáväznými sviatočnými námetmi a národopisnou doslovnosťou odkaz Munkácsyho sociálnej maľby. Pátos jeho diel bol plný vnútorne prežitej melanchólie, ktorá vyplývala z vcítenia sa do sociálnych reálií ľudového života. So sociografickou zaujatosťou vyhľadával motívy osihotenosti, opustenosti a osamelosti zrobených dedinských žien, alebo tragickú bezvýchodiskovosť azda najpríznačnejšieho javu vtedajšieho života hornouhorskej dediny, alkoholizmu. Podobne ako protagonisti szolnockej maľby však i Zemplényi, práve v období úzkych osobných kontaktov so Szinyeim, postupne prehodnocuje východiskovú sociálnu tendenčnosť, jasne rozpoznateľný miestopis predchádzajúcich obrazových príbehov v prospech všeobecnejších významov. Je čoraz viac fascinovaný maliarskymi možnosťami kontrastov svetla a tieňa na postavách a tvárach sociálne i etnicky anonymných figúr ľudí, odpočívajúcich v tieni stromov, zhromaždených v dave na dedinských pútiach a jarmokoch, či pracujúcich v skromných interiéroch dedinských domácností. Do tohoto obdobia možno radiť aj ponúkané dielo tohoto významného autora rovnako pre naše, ako i maďarské výtvarné umenie.
Zoznam diel autora: