13. November 2012, 19:00
Poradové číslo: | 39 |
Odhadovaná cena: | 34 000 – 36 000 € |
Konečná cena: | 34 000 € |
Rok: Okolo 1951-54
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 26 x 41 cm
Značené: Značené vľavo dole grafitom „MAB“.
Popis:
Významná slovenská súkromná zbierka. Dielo bolo publikované v monografii Miloša A. Bazovského od Karola Vaculíka z roku 1967 (obr. č 151) pod názvom Krajina s kostolíkom, sýpkou a člnom, ktorú autor datoval do obdobia 1950 – 1952 (identické rozmery a technika, dielo uvedené ako súkromný majetok, identicky značené vľavo dole: MAB). Vizuálna kompáracia čiernobielej reprodukcie s dielom ukázala, že ide o dielo totožné s posudzovanou maľbou. Na zadnej strane dve pečiatky s podpisom znalkyne Dagmar Srnenskej. K obrazu je priložený posudok PhDr. Kataríny Bajcurovej.
„KRAJINU S KOSTOLÍKOM, SÝPKOU A ČLNOM“
možno podľa posudku Kataríny Bajcurovej: “… zaradiť do záverečného obdobia tvorby Miloša A. Bazovského; spadá do 50. rokov 20. storočia, keď v osamotení dokázal odolávať metóde socialistického realizmu a udržiaval kontinuitu myšlienok modernizmu. Napriek tomu patrí k najosobitejším a najoriginálnejším vývinovým obdobiam celého Bazovského diela. Z tvaroslovného a výrazového aspektu v ňom nachádzame dve hlavné skupiny prác: obrazy v teplých, ohnivých červeno-žlto-okrových farebných zostavách (Otcova radosť, 1950 – 1952; Pastorále, 1956 – 1957; Jeseň, 1955) alebo v studenej žlto-zeleno-modro-okrovej tónine (Detviansky laz, Pri praní, Kopačka, 1950; Chalupy, 1951; Brána, Krajina s koňom, 1952; Podvečerný rozhovor, 1952 – 1953; Nálada, Sekera, Dvor s holubicou, 1952 – 1954 ). Posudzovaný obraz svojim maliarskym štýlom patrí do tej skupiny diel, ktoré Vaculíkovými slovami charakterizujú „výbuchy zelených a žltých“. Hoci túto farebnú tóninu nachádzame na Bazovského obrazoch od polovice 30. rokov (Vianoce, 1936; Pltnícka madona, 1936 – 1937), jej využitie sa stalo frekventovanejším hlavne od 40. rokov (Hrom, 1943; Mier, 1944; Kompa, Jarné zátišie, Zátišie s ovocím a stoličkou, Námestie, V dumách, Noc, Námestie, Jarné zátišie, 1946; Radostná dedina, 1949). Posudzované dielo tak všetkými znakmi najviac poukazuje na krajinomaľby z Bazovského záverečného obdobia: napr. varianty malieb Samota (1951, SNG O 1609, 1952), Polhora (1953, SNG O 795), Na kraji mesta (1954, SNG O 2199), Humná (1954, SNG O 2217), kde pracuje skladbou blokových útvarov, abstrakciami architektúr v už spomínanom výrazovom a farebnom kľúči. Maliar sa tu zacielil na výtvarne osobité zdôraznenie skutočnostných aspektov, o uváženú umeleckú skladbu; uplatňoval zásady komponovanej krajiny – bohatej kompozičnej a štrukturálnej variability jej skladobných prvkov, povýšil ju tak na rýdzo výtvarný fenomén…”.
Zoznam diel autora: