13. November 2012, 19:00
Biografia: Narodil sa 21. 2. 1974 v Hnúšti-Likier. 1991-96 študoval na Vysokej škole výtvarných mení (ateliér grafiky prof. Jančoviča, a ateliér voľnej tvorby prof. Fischera). 1997-98 absolvoval študijný pobyt na AVU v Prahe (doc. Kokolia). Od roku 2002 pôsobil ako asistent profesora Fischera na VŠVU. 2001 a 2007 finalista Ceny Oskára Čepana. odborná porota vtedy ocenila jeho invenčný prístup s akým skúma hranice medzi vysokým a nízkym v umení a jeho dokonalý zmysel pre prácu. 2003 spolu so skupinou Kamera Skura reprezentoval slovenské výtvarné umenie na prestížnom bienále v Benátkach. Jeho diela sú zastúpené v majetku Slovenskej národnej galérie, Aukčnej spoločnosti SOGA, Európskej centrálnej banky vo Frankfurte a početných domácich a zahraničných zbierkach.
Literatúra: Maľba po maľbe. Kat. SNG, Bratislava 2010
Poradové číslo: | 100 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 2010
Technika: Akryl, sprej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 175 x 260 cm
Značené: Značené na zadnej strane "Binder New York 2010"
Popis:
Priamo z ateliéru autora.
"KOMPLEXNÁ HRA/ S DIVÁKMI"
príznačne dokladá maliarsku, v súčasnosti mimoriadne zberateľsky vyhľadávanú polohu tvorby Erika Bindera. Na jej počiatku stáli „stekance“ – séria sprejovaných malieb na papieri, ktoré autor odpremiéroval na výstave “Lepšie vidieť ako počuť” začiatkom roka 2008 v SOGE. Nasledoval samostatný cyklus “Cesty, znamenia a značky” z umelcovho letného rezidenčného pobytu vo viedenskom Musem Quartier. Séria plátien i monumentálne práce /spreje/ na papieri charakterizuje expresívne maliarske gesto, autorské street-artové techniky, výrazná farebnosť: „… dôležitou sa stala bezprostrednosť zachytenia gesta vo forme stekanca, striekanca, škvrny….“. Práve anarchistická bezprostrednosť v spôsobe tvorby - robí z Bindera autentického a v rámci slovenskej scény jedinečného tvorcu. Jeho obrazy prinášajú zaujímavý mix záznamov osobných zážitkov, symbolov vizuálneho sveta 21. storočia, street artových tagov a pouličných značiek. V monumentálnych plátnach sa jednotlivé príbehy dokonca prestupujú, detaily stoja vedľa celkov, mikrosvet susedí s makrosvetom; intímne sa mieša s verejným. Výsledkom je vizuálne svieža, viacvrstvová výpoveď o stave jedinca-umelca i spoločnosti. Erik Binder je teda neprehliadnuteľná postava súčasnej slovenskej scény: “…je veľký šaman a mystifikátor, ktorý rád vťahuje bezbranných divákov do svojich umeleckých hier. Jeho tvorba je mimoriadne rozmanitá (od digitálnych manipulácií, cez multimediálne objekty a inštalácie, až po maľbou sprejované plátna a skate-dosky), najnovšie tiež vystupuje v úlohe "art lab" galeristu… typická svojským humorom, niekedy až detsky nespútanou hravosťou, recykláciou materiálov ale aj nápadov a miešaním subkultúrnych vplyvov (komiks, grafity, hip-hop, globálna kritika, eko, socík či kung-fu)…. ". Podľa inej kritiky: “… je charakteristický totálnym prístupom k tvorbe a bezprostredným narábaním s vizuálnou pamäťou, vizuálnymi odkazmi a dejinami umenia. Výsledkom sú "mix" artefakty a prostredia, do ktorých zahŕňa aj svoj životný štýl, hudbu a rodinu. Celok nazýva projektom Kunst fu či umeleckým zoskupením Kunst fa (či inak..) …”.
Zoznam diel autora: