13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 260 000,- € Plavovláska. 1957. Olej na plátne, 89 x 116 cm. Madrid 2007
250 000,- € Zátišie pri okne. 1949. Olej na plátne, 89 x 116 cm. Madrid 2006
130 000,- € Dieťa s kruhom. 1944. Olej na plátne, 131 x 81 cm. Madrid 2006
115 000,- € Žena na pohovke. 1934. Olej na plátne, 114 x 145 cm. Paríž 2009
100 000,- € Kompozícia s vázou a kvetmi. 1948. 73 x 92 cm. Madrid 2007
83 847,- € Žena s ružou. 1934. Olej na plátne, 116 x 89 cm. Paríž 2000
Biografia: Narodil sa 6. mája 1898 v Madride. Zomrel 10. mája 1972 v Paríži. 1915 začal študovať na technickej a právnickej fakulte, štúdia zanechal aby sa naplno mohol venovať maľbe. 1916-1919 pôsobil na Akadémii Cecilio Pla. Zoznamuje sa tu s maľbou podľa modelu, svoje umelecké začiatky rozvíja spolu s Panchom Cossíom, Manuelom Ángeles Ortizom a Joaquinom Peinadom. Inšpiráciu nachádza v rozsiahlej kráľovskej zbierke Prado, kde maľuje kópie podľa Velázqueza, Goyu and Tiziana. 1925 sa zúčastnil na prvej výstave Sociedad de Artistas Ibéricos, zastúpený bol 16 olejomaľbami a dvoma akvarelmi. Vzhľadom na nezáujem publika o súdobú tvorbu nastupujúcej generácie (Dalí, Moreno Villa, Palencia a Alberto) opúšťa Španielsko a sťahuje sa do Paríža. 1927 začína spolupracovať s dílermi, podpisuje zmluvu s galériou a prezentuje sa prvou samostatnou výstavou. 1928 sa premiérovo predstavil v New Yorku na kolektívnej výstave v galérii Valentine. Od 1929 sa vo svojej tvorby odkláňa od abstrakcie, maľuje krajiny a zátišia. Začína pravidlelne vystavovať na prestížnych kolektívnych výstavách v Európe i zámorí. Rokom 1935 sa datuje počiatok spolupráce s D. H. Khanweilerom. Jeho diela sú reprezentatívne zastúpené v zbierke Museo de Arte Contemporáneo v Madride.
Literatúra: Persin, Patrick-Gilles: L 'aventure d'un grand marchan d'art Daniel-Henry; Kahnweiler, Bibliotheque des Arts, Éditeur Solange Thierry, Paris, 1990.
Poradové číslo: | 63 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1963
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 66 x 81 cm
Značené: Značené vpravo dole "Bores 63"
Popis:
Významná slovenská zbierka slovenského a zahraničného umenia. Na podráme písané záznamy o vystavovaní obrazu: No 6 Exposition Galerie Paul Bruck Luxembourg, novembre – décembre 1966. Expozition Galerie Hyaler Copenhague, decembre – février 1965. Razítko Collection Pierre Brisset. Podľa informácie majiteľa, pani Helena Dechanet Bores, manželka umelca, potvrdila dňa 31. 5. 2011, že dielo je zaregistrované v ARCHIVO FRANCISCO BORES. Autententicitu diela ústne odobril Abel Rambert, parížsky galerista a blízky priateľ Francisca Boresa. K obrazu je priložený posudok prof. Pavla Štepánka, jedného z najuznávanejších odborníkov na španielov parížskej školy.
“ZÁTIŠIE NA BIELOM POZADÍ”
je dielom zrelej tvorby Francisca Borésa. Tento španielsky modernista spoluvytváral pojem “parížskej školy” – patril do kohorty maliarov, nasledovníkov Pabla Picassa. V Paríži si ateliér si zriadil v centre umeleckého diania, vo štvrti Montparnesse; zoznamuje sa nielen s Picassom, ale aj Juanom Grisom. Stáva sa významnou súčasťou výtvarného a literárneho diania druhej vlny ľavicových španielskych umelcov, ktorí emigrovali počas španielskej občianskej vojny do Paríža (Ginés Parra, Pedro Flores, Antoni Clavé a ďalší). Dostáva sa do blízkosti Matissa a Picassa, obdivuje ich spôsob formálnej výstavby obrazu – príklon ku klasicizmu i kubistickú štylizáciu. Vo vlastnej tvorbe neskôr úspešne prepojí oba tieto vplyvy. V priebehu päťdesiatych rokov pravidelne vystavuje v početných galériách a zbierkotvorných inštitúciách v Európe. V tomto období sa naplno rozvinul jeho charakteristický, poetický, lyricko-abstraktný prejav. V rodnom Španielsku bola jeho výtvarná tvorba do sedemdesiatych rokov takmer neznáma, uznanie a obchodné renomé získava až v čase, keď popularita informelu ustúpila do úzadia.
Zoznam diel autora: