13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 407 376,- EUR Imperializmus. 1925. Olej na plátne. 115 x 84 cm. Londýn 2011
316 848,- EUR Portrét Dostojevského. 1922. Olej na plátne. 124 x 110 cm. Londýn 2011
101 199,- EUR Kompozícia. 1927. Olej na plátne. 90 x 65 cm. Londýn 2008
81 210,- EUR Kubistické zátišie. 1924. Olej na plátne. 64 x 81 cm. Londýn 1990
70 159,- EUR Abstraktná kompozícia. 1936. Olej na plátne. 80 x 116 cm. Londýn 2011
61 000,- EUR Kompozícia. 1925. Olej na plátne. 90 x 65 cm. Paríž 2008
Biografia: Narodil sa 9. 6. 1891 v Královských Stašoch pri Sušiciach, zomrel 8. 6. 1976 v Brne. Učil sa za maliara porcelánu, neskôr absolvoval Školu umeleckých remesiel v Plzni (prof. Němejec). Od 1913 študoval v Prahe na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Hofbauer, Dítě), ale už v nasledujúcom narukoval na vojnu. Bol členom brnenskej "Skupiny výtvarných umelcov", založenej koncom 1922 (okrem viacerých architektov boli jej členmi maliari F. Duša, J. Král, E. Milan, J. Šíma, J. Zamazal a další). Skupina predstavovala významnú alternatívu českého sociálneho umenia dvadsiatych rokov. 1924-34 žil v Paríži, kde bol prijatý za člena skupín Cercle et Carré a neskôr i Abstraction - Création. 1934 sa vrátil do vlasti, žil a tvoril v Brne. Samostatne vystavoval v Užhorode (1922, so Schillerom), Košiciach (1923 so Schillerom), v Paríži (1927, 1930, Galéria Quatre Chemines a Galéria Bonaparte), Brne (1935 s Jelínkom a Tittelbachom). Súborné výstavy mal v Prahe (1965, Národní galerie) a v Brne (1977, Dom umenia).
Poradové číslo: | 46 |
Odhadovaná cena: | 110 000 – 130 000 € |
Konečná cena: | 93 000 € |
Rok: 1925
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 125 x 95 cm
Značené: Značené vpravo dole "F. Foltýn 25 Košice".
Popis:
Súkromná zbierka v Bratislave (z tej istej zbierky pochádzalo aj Foltýnovo “Zátišie” – 25. aukcia SOGY, 2001). Obraz je novoklasicisticky štylizovaným dvojportrétom Foltýnovho mecéna - Antonína Krátkeho a jeho manželky. Maliar, kresliar a pedagóg Antoním Krátký (1882, Výprachtice – 1937, Bratislava) pôsobil dlhé roky ako odborný učiteľ v Ústí nad Orlicí. Po prvej svetovej vojne prišiel na Slovensko, vyučoval kreslenie v Modre, Košiciach a v Bratislave. Patril medzi priekopníkov nových smnerov v pedagogike kreslenia a je autorom moderných pedagogických publikácií. Tvoril predovšetkým akvarely, kresby a grafiky. Motívy čerpal z rodného kraja, zo Slovenska I Podkarpatskej Rusi. Ilustroval množstvo kníh pre deti.
“DVAJA”
predstavujú výnimočné, galerijné dielo Františka Foltýna z jeho košického obdobia. Prišiel sem roku 1921 na pozvanie riaditeľa Východoslovenského múzea dr. J. Poláka hneď potom, čo v Bratislave spôsobil nemalý rozruch spoločnou výstavou s Jankom Alexym a Gustávom Mallým. Vystavoval pohľady na starú bratislavskú architektúru, zátišia a figurálne kompozície v duchu postimpresívnej štylizácie, obmedzenej však striedmou, nedekoratívnou farebnosťou (Devín pri Bratislave, okolo 1920; Zámocké schody v Bratislave, 1920; Na ceste, okolo 1920). Jeho košické maliarstvo, blízke súdobej tvorbe českých sociálnych maliarov Kotíka, Muziku a Piskača, bolo už oveľa radikálnejšie. Vychádzalo z podivuhodného obrazového spolužitia novoklasicistického, plasticky rozvinutého tvaru s primitivizujúcimi názvukmi, parafrázujúcimi kryštalickú jasnosť Cézannovho či Kubištovho protokubizmu. Štylizovaný, neiluzívny kolorizmus, založený na harmóniach teplých a studených farieb vnášal najmä do figurálnych motívov rapsodický prízvuk melanchólie, lyrického maliarskeho rozíjmania (Dedina s pohrebným sprievodom, 1921; Na ceste, okolo 1921; Muž s husľami, 1923; Zátišie, 1923; Nezamestnaní, 1924; Továreň, 1924; Predavačka, 1924; Pri stole, 1924). Podobné štýlové postupy sa stali príznačné i pre časť domácej moderny: ovládali Krónove obrazy bizarnej architektúry košickej periférie, foltýnovský kontrapunkt modrých, modrosivých a okrov sa stal poznávacím znamením vrcholných diel Konštantína Bauera i ranej maľby Júliusa Jakobyho. Foltýnove väzby k umelcom košickej moderny boli - zdá sa - veľmi pevné. Potvrdzuje to i skutočnosť, že ešte roku 1927, dávno po svojom odchode z Košíc, vystavoval s dvoma bývalými košickými druhmi Jánosom Kmettym a Lajosom Tihányim v renomovanej parížskej avantgardnej galérii Aux Sacré du Printemps (výstavu im uvádzal básnik André Salmon).
Zoznam diel autora: