13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 56 274,- € Tanec Salome. Olej na plátne, 123 x 184 cm. Londýn 2004
38 373,- € Svet farieb. Olej na plátne, 122 x 62 cm. Londýn 2007
30 424,- € Snívanie. Olej na plátne, 61,6 x 92,1 cm. Londýn 2008
15 002,- € Umelec. Olej na plátne, 122 x 91,8 cm. Londýn 2004
11 525,- € Portrét Viliama Levera. Olej na plátne, 127 x 76 cm. Londýn 2001
10 164,- Venuša a Kupido. Olej na plátne, 45 x 45 cm. Londýn 1999
Biografia: Škótsky maliar Robert Fowler sa narodil v roku 1853 v Anstruther a zomrel v roku 1926 v Liverpoole, kde prežil väčšinu svojho života. Jeho rodičia neboli veľmi nadšení z jeho umeleckých ambícií, napriek tomu ho ako 16 ročného poslali do Londýna na Heatherley School of Fine Art. Veľký vplyv mali na neho zbierky antického umenia v Britisch Museu, kde trávil veľa času a učil sa kreslením antických sôch. Školu však po krátkej dobe opúšťa pre svoje podlomené zdravie, zotavuje sa v Yorkshire. V roku 1875 mal prvú výstavu v Liverpoole, potom na Royal Academy v Londýne, vystavoval tiež v Paríži a Mníchove, kde získal uznanie za svoju tvorbu. 1876 vytvoril pre Walker Gallery v Liverpoole plagát. Jeho ateliér sa stal miestom stretnutí umeleckej bohémy. Jeho diela vlastnia všetky významné britské zbierky.
Poradové číslo: | 24 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1890
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 72 x 128 cm
Značené: Značené vľavo dole "Robert Fowler"
Popis:
Významná slovenská súkromná zbierka.
„FAUN A NYMFA“
je príznačným dielo Roberta Fowlera, tvoriaceho pod vplyvom kontaktov s takými osobnosťami britského maliarstva záveru 19. storočia akými boli Frederic Leighton, Albert Moore, George Watts či James Whisthler. Atmosféra výtvarného umenia konca 19. storočia má vďaka svojej priznanej vizuálnej atraktívnosti mimoriadne silný okruh obdivovateľov nielen v radoch zberateľov, ale aj teoretikov umenia. Snové výjavy, mytologické scény či alegórie sú len časťou bohatého repertoára námetov vychádzajúceho z poučenia umením predchádzajúcich storočí, literárnych predlôh a alternatívnych náboženstiev. Kým francúzsky symbolizmus predznamenal rané avantgardy a čiastočne aj surrealizmus, umelci z Veľkej Británie nasledovali umenie predchádzajúcej generácie prerafaelistov, hlásajúcich návrat k prírode a životu v nej. S blížiacim sa rokom 1900 sa však umenie odľahčuje a to, čo bolo kedysi vyznaním Shakespearovi či renesančnému majstrovstvu, stáva sa púhym zamyslením či len maliarskou exhibíciou tvorcu poučeného antickým umením a dielami starých majstrov. Diela Roberta Fowlera sú veľmi dobrým príkladom toho, čo sa okolo roku 1900 „nosilo“ vo výtvarnom umení. Okrem spomínaných umelcov sa v jeho dielach objavujú silné vplyvy japonského umenia v podobe jemnej, až priesvitnej maľby kvetín, krajinárskeho pozadia či drapérií. Zvolený námet Fauna (gr. Pan) hrajúceho na píšťaľke bol v druhej polovici 19. storoči veľmi obľúbený (Böcklin, Lotz...), predovšetkým pre svoju idylickosť. Uvoľnená nálada sála aj z predkladanej Fowlerovej kompozície. Okrem príjemne uspávajúceho zvuku Faunovej píšťaľky je to aj farebnosť, ktorá rozohráva maľbu v jemných pastelových tónoch. Podobne ako o pár rokov skôr Böcklin vo svojom Jarnom večeri, aj Fowler dokázal prežiariť farbami, do závoja snov ponorenú krajinu, v ktorej sa oná bukolická scéna odohráva.
Zoznam diel autora: