13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 106 500,- € Ukrižovanie. Okolo 1939-42. Olej na kartóne. 40 x 27 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
99 581,76,- € V poli na jeseň. 1947. Olej na plátne. 60 x 100 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
80 000,- € Májové ráno. 1950. Olej na plátne. 41 x 60 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
Biografia: Narodil sa 27. 2. 1902 v Ružomberku, zomrel 21. 4. 1980 v Bratislave. 1921-22 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1922-27 na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Hofbauer, Kysela). 1927 učiteľ na meštianskej škole v Senici, 1928-29 profesor gymnázia v Malackách, 1929-39 profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, 1939-42 na Slovenskej pedagogickej škole v Bratislave. 1942 odchod do dôchodku, 1943 sa odsťahoval do Martina. 1949-52 vedúci oddelenia monumentálno-dekoratívneho maliarstva na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1952-56 výtvarník v slobodnom povolaní v Bratislave, 1956-62 v Žiline, od 1962 žil a tvoril v Ružomberku. 1921 vydal krúžok Komenský jeho kresby ako súbor pohľadníc. 1930-32 štyri čísla Súkromných listov Fullu a Galandu. 1930-1940 avantgardné scénografie pre Slovenské národné divadlo v Bratislave. 1936 odmenený bronzovou medailou za scénografické návrhy na Trienále užitých umení v Miláne, 1937 Grand Prix za Obraz Pieseň a práca na svetovej výstave v Paríži. 1958 si zriadil v Žiline svoju osobnú galériu. 1966 a 1977 daroval štátu rozsiahle konvolúty svojich diel ako protihodnotu za postavenie a prevádzkovanie Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku (verejnosti sprístupnená 1969). Okrem maliarstva, grafiky, kresby, scénografie sa zásadným spôsobom venoval i knižnej ilustrácii. 1983 vyšla jeho spomienková kniha Okamihy a vyznania. Samostatne vystavoval v Bratislave (1929 - väčšia kolekcia diel na 17. výstave Spolku slovenských umelcov, 1930-31 s Galandom, 1960, 1962, 1972), Košiciach (1930-31 s Galandom), Prahe (1932 s Galandom, 1936, 1972, 1977), Žiline (1960), Varšave (1965). Najvýznamnejšie súborné výstavy mal v Bratislave (1966, 1982, 2000 Slovenská národná galéria) a Prahe (1966, Národní galerie).
Literatúra: Wagner, V.: Ľudo Fulla. Praha-Prešo1935; Cincík, J.: Grafika Ľuda Fullu. Martin 1944; Váross, M.: Ľudo Fulla. Bratislava 1955; Hlaváček, Z.: Ľudovít Fulla. Praha 1962; Matuštík, : Ľudovít Fulla. Bratislava 1966; Peterajová, Ľ.: Ľudovít Fulla. Bratislava 1977; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997; Bajcurová, K.: Ľudovít Fulla. Bratislava 2008.
Poradové číslo: | 59 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1932
Technika: Akvarel na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 44,5 x 32,7 cm
Značené: Značené vľavo dole "Fulla 32"
Popis:
Významná slovenská súkromná zbierka. Predtým v zbierke Bohumila Hanzela. Obraz však aj vo vzdialenejšej minulosti viac-krát menil renomovaných majiteľov (zberateľ Ivan Melicherčík, maliar Andrej Barčík). Podľa výpovedí svedkov, maliar a zberateľ Ernest Zmeták, ktorý bol Fulovým asistentom počas jeho pôsobenia na VŠVU, potvrdil pravosť diela. Na zadnej strane zarámovaného obrazu , je zaznamenaný nápis ceruzou, ktorý tam zanechal zrejme pôvodný majiteľ: “… tento obraz sem dostal od Ludvička Fully co dar za dobru službu mu po cely léta a jeho kamarádom ve Vinarně 14 ve Opatovicke ulici hot. Koruna…. Nečitateľný podpis, 18. 6. 1941…”. K dielu je priložený posudok dr. Kataríny Bajcurovej, monografistky Ľ. Fullu. Publikované in: Melicherčík, I.: Obrazy (Paintings). Bratislava 1999, s. 47.
“PO KÚPELI”
je podľa Kataríny Bajcurovej, dielo z prechodného obdobia tvorby: “… vzniklo v období, keď sa svojím spôsobom lámal – rozdvojoval Fullov maliarsky program. Na prelome dvadsiatych a tridsiatych rokov vytvoril viacero prác, ktoré sú vo svojom poňatí priam kardinálne odlišné… sú dôkazom skutočnosti, že Fulla mal potrebu hľadať, overovať, skúšať rôzne riešenia – a možno sa celkom nevedel rozhodnúť – ktorej polohe dá prednosť (tá realistickejšia by bola spoločensky úspešnejšia)”. Inak povedané: Fulla bol zrejme oveľa konzervatívnejšou umeleckou osobnosťou, než by tomu nasvedčovala rétorika "Súkromných listov". Nielen jeho monografista, považujúci za rozhodujúce pre jeho výtvarný naturel napätie dvoch polôh -- vecnej a abstrahujúcej, ale aj on sám, v období najradikálnejších pokusov priznal: "… realistická maľba ma vždy zaujímala a veľa som sa práve na nej naučil. Neskoršie trasponoval som ju na maľbu kompozičnú, ktorá mi je vlastnou. Výsledky maľby realistickej, ktorú som pestoval z času na čas a rozvíjal ju pararelne s tvorbou vlastnou, neukazoval som pred širšiu verejnosť z tej jednoduchej príčiny, pretože forma závisela viac na prírode a nebola súca pre moje úplné vyjadrenie… ". Viaceré Fullove maliarske kompozície z polovice tridsiatych rokov a nasledujúceho desaťročia (Kapucínsky kostol, 1935; Námestie v Bardejove, 1935; Blumentálsky kostol, 1946; Deti v lese, 1945; Opustený dom, 1946; Krajina s jazdcom, 1946; Horúce leto, 1948) možno považovať len za predĺženie "realistickej" línie jestvujúcej fakticky od počiatkov Fullovej zrelej tvorby (Kasárne, 1927; Prístav v Marseille, 1929; Portrét P. P., 1930; Zimný motív od Černovej, 1930; Krajina z Liptova, 1931, Podobizeň panej, 1934; Krajina z Donoval, 1934). No i druhý, "abstrahujúci" pól Fullovej maľby sa v neskoršej fáze zbližuje a niekedy už celkom splýva s tradičnejším poňatím.
Zoznam diel autora: