13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 600 000,- € Etuda. 1969. Olej na plátne, 274 x 236 cm. Paríž 2012
481 130,- € Mariale M. A. 4 Rouge. 1960. Olej na plátne, 207 x 226. Paríž 2005
410 000,- € Modrá. 1973. Akryl na plátne, 261 x 260 cm. Versailles 2011
400 000,- € M. C. 2. (Mariale). 1962. Olej, gvaš na dreve, 209 x 219 cm. Amsterdam 2010
325 000,- € Mariale M. C. 5. 1962. Olej na plátne, 220 x 210 cm. Paríž 2006
290 000,- € Mariale M. D. 4. 1962. Olej na plátne, 235 x 207 cm. Paríž 2008
Biografia: Narodil sa 1922 v dedinke Bia, blízko Budapešti. Zomrel 11. septembra 2008 v Paríži. 1942-48 študoval na výtvarnej Akadémii v Budapešti. 1955 sa rozišiel so surrealistickou skupinou, na základe Bretonovho odmietnutia akceptovať akúkoľvek príbuznosť medzi akčnou maľbou Jacksona Pollocka a automatickým písmom. V liste Bretonovi uviedol aj svoj zámer preskúmať nefiguratívne dôsledky automatizmu. Nasledovalo Hantaiovo krátke, a intenzívne surealistické obdobie. V tom čase sa oboznamuje s výsledkami hnutia abstraktného expresionizmu. Fascinuje ho nová, americká forma "automatizmu", predovšetkým dielo Jacksona Pollocka. 1955-60 sa venuje turbulentnému výskumu maľby a zvlásť dôsledkom „automatickej“ techniky. Toto obdobie najvýstižnejšie charakterizuje jedinečná maľba „Écriture rose“. Každý deň v roku 1958 atramentovým perom prepisoval telogické, filozofické, estetické texty a poéziu na obrovské plátno (330 x 425 cm). Samotný obraz predstavuje zásadný výskum fyzického procesu tvorby maliarskeho diela. V súčasnosti obraz visí v Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou a aj dnes kladie kľúčové a stále nezodpovedané otázky o umení a kultúre dvadsiateho storočia. 1960 Hantai vyvinul techniku "pliage" (skladania maľby). Plátno je skrčené, následne natreté farbou a spätne rozbalené – vzniká vizuálny kontrast prázdnej bielej plochy a výrazných farebných častí. Táto metóda mu umožnila syntetizovať Pollockove poznatky "automatizmu" a rozvíjať originálnu abstraktnú podobu maľby založenú na heterogénnej, organickej energii. „Pliage“ predstavuje kľúčový krok smerom k multi-mediálnemu umeniu a hnutiu, ktoré neskôr pomenujú procesuálne umenie. Od šeštdesiatych rokov Hantai svoje diela radil do sérií (Plášte (1960-62), Štúdie (1969), Biele (1973-74), Tabule (1974) a Zvyšky (1981-1994)). 1976 sa uskutočnila retrospektívna výstava jeho diel v Centre Pompidou. 1982 reprezentoval Francúzsko na prestížnom Benátskom bienále. Potom sa odvrátil od umeleckého sveta, stiahol všetky svoje diela z výstav, nezúčastnil sa ani prestížnej prehliadky francúzskeho umenia v Guggenheime v New Yorku. Do konca života odmietal vystavovať v komerčných galériách. Po roku 2000 sa svoju tvorbu predstavil už len v niekoľkých múzeách a súkromných nadáciách.
Poradové číslo: | 57 |
Odhadovaná cena: | 45 000 – 55 000 € |
Konečná cena: | 40 000 € |
Rok: 1946
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 100 x 80 cm
Značené: Značené vpravo dole "Hantai"
Popis:
Významná slovenská zbierka slovenského a zahraničného umenia. Publikované v monografii umelca (Hantai., zv.1, s. 71. KMFA, Budapest 2012).
“JUDÁŠOV BOZK”
je raným dielom svetoznámeho maliara maďarského pôvodu Simona Hantaia. Je už dávnejšie považovaný za jedného z najvýznamnejších predstaviteľov francúzskeho umenia druhej polovice 20. storočia. Jeho predkovia, rímsko-katalíckeho, švábskeho pôvodu, emigrovali z Nemecka koncom 17. storočia. Umelcov otec zmenil pôvodné meno Handel na maďarské Hantai, ako formu protestu proti nemeckej okupácii Maďarska počas druhej svetovej vojny. Hantai ako osemročný dočasne oslepol, tento zážitok výrazne ovpyvnil jeho neskoršie zmýšľanie o umení a maľbe ako tvorbe so zatvorenými očami. Po neúspešnom pokuse získať podporu G. Lukácsa na obranu umeleckej slobody, odišiel s manželkou Zsuzsou na okružnú cestu po Taliansku a nikdy sa už do Maďarska nevrátil. 1948 po viacerých výzvach Maďarského ministerstva kultúry k návratu a absolvovaniu naplánovaného výjazdu do Moskvy, kde mal absolvovať výtvarné školenie, sa natrvalo usadil v Paríži. Tu sa zoznamuje s parížskou avantgardou, očarí ho najmä technické experimentovanie, metóda koláže a využitie netradičných, namaliarskych materiálov. Objavuje aktivity skupiny surrealistov, ktorí sa s André Breton opätovne presídlili do Paríža, po vynútenom exile v New Yorku. Koncom roka 1952 necháva Hantai pred vchodom Bretonovho domu jeden zo svojich obrazov. Tento akt získava Bretonov záujem a vediel k ich prvému stretnutiu. 1953 sa Hantai predstavil v Paríži prvou samostatnou výstavou v Galérii Etoile Scellée. V úvodnom texte A. Breton napísal: „znovu, ako kedysi v každej dekáde, skvelý nový začiatok ...".
Zoznam diel autora: