107. večerná aukcia

13. November 2012, 19:00

Image

Aukcie | 107. večerná aukcia

Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 76 092,- € In a Spin, The Action of the World on Things, Volume I., 202. Farebná litografia na papieri, 100 x 75 cm. Londýn 2008
59 271,- € Purple Butterfly. 2008. Farebná akvatinta na papieri, 92 x 85 cm. Istambul 2011
57 069,- € The Last Supper. 1999. Farebná sieťotlač na papieri, 153 x 101 cm. Londýn 2008
53 264,- € Methamphetamine. 2004. Farebná akvatinta na papieri, 177 x 86 cm. Londýn 2008
52 508,- € The Last Supper. 1999. Farebná sieťotlač na papieri, 152 x 101 cm. Londýn 2008
44 484,- € Pharmaceuticals. 2005. Serigrafia na papieri, 152 x 101, 6 cm. Londýn 2007

Biografia: Narodil 7. júna 1965 v Bristole, vyrastal v Leeds. 1984 sa presťahoval do Londýna, kde rok pracoval na stavbách, kým ho neprijali na výtvarnú akadémiu. 1986 – 1989 študoval na Goldsmiths College. 1995 mu bola udelená Turnerova cena. Od konca 80. rokov skúmal Hirst vo svojej tvorbe, paralelne v soche, maľbe, kresbe a inštalácii; komplexný vzťah medzi umením, životom a smrťou. "Umenie je o živote, nemôže byť o ničom inom ... nič iné nie je." Hirstove dielo skúma a spochybňuje súčasné systémy viery, zároveń rozkladá napätie a neistota v podstate ľudskej skúsenosti. Hirst rozvíjal svoj záujem o skúmanie "neprijateľnej myšlienky" smrti už ako teenager v Leedse. Od šestnástich rokov pravidelne návštevoval oddelenie anatómie na miestnej fakulte medicíny, kde veľa kreslil. Táto priama skúsenosť ho zásadným spôsobom ovplyvnila v uvedomení si deformácií vnímania smrti v reálnom živote. Na akadémii sa výrazne zmenilo jeho chápanie rozdielu medzi maliarstvom a sochárstvom, začína vytvárať zásadné cykly. V druhom ročníku zaujal sériou ‘Medicine Cabinets’, v ktorých vychádzal z estetiky minimalizmu a presvedčenia, že veda sa stáva novým náboženstvom pre mnohých ľudí. Táto, neskôr často sa opakujúca téma bola pravdepodobne najvýraznejšie manifestovaná v inštalácii Pharmacy’ (1992). Ako druhák pripravil koncepciu stal sa aj kurátorom skupinovej študentskej výstavy "Freeze", ktorá je v súčasnosti považovaná za rozhodujúci prelom v kariére nielen Hirsta, ale celej generácie britských umelcov. Hirst vtedy namaľoval dve série radov farebných bodiek na steny administratívnej budovy v londýnskych dokoch, ktoré podľa jeho slov poskytli riešenie všetkých problémov s farbou, ktoré dovtedy mal. Táto škála z farebných bodiek sa neskôr pre neho stala signifikantnou, Hirst sa k tejto téme pravidelne vracia počas celej kariéry a dnes je bezpochyby vizuálnym odkazom, ktorý ho príznačne charakterizuje. 1991 Hirst začal pracovať na cykle "Natural History", v ktorom konzervoval telá zvierat v minimalistických nádržiach z ocele a skla, naplnených roztokom formaldehydu. 1992 bolo na výstave ‘Young British Artists’ v Saatchi Gallery odhalené dielo "Fyzická nemožnosť smrti v mysli niekoho živého" ( 1991). Kultové dielo so žralokom tigrovaným ostáva dodnes jedným z najznámejších symbolov súčasného britského umenia a populárnej kultúry 90. rokov. 1994 organizuje medzinárodnú skupinovú výstavu „Some Went Mad, Some Ran Away“ v Serpentine Gallery. Od 1987 sa prezentoval na viac ako 80 samostatných výstavách po celom svete, jeho práce boli zahrnuté vo viac ako 250 skupinových výstavách. 2004 sa konala Hirstova prvá retrospektíva "Utrpenie a extáza" v Národnom archeologickom múzeu v Neapole v roku. 2012 usporiadala Tate Modern rozsiahlu monografickú výstavu umelca.

Literatúra: Stolper, P.: Damien Hirst. New Religion, London 2007

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.