13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 76 092,- € In a Spin, The Action of the World on Things, Volume I., 202. Farebná litografia na papieri, 100 x 75 cm. Londýn 2008
59 271,- € Purple Butterfly. 2008. Farebná akvatinta na papieri, 92 x 85 cm. Istambul 2011
57 069,- € The Last Supper. 1999. Farebná sieťotlač na papieri, 153 x 101 cm. Londýn 2008
53 264,- € Methamphetamine. 2004. Farebná akvatinta na papieri, 177 x 86 cm. Londýn 2008
52 508,- € The Last Supper. 1999. Farebná sieťotlač na papieri, 152 x 101 cm. Londýn 2008
44 484,- € Pharmaceuticals. 2005. Serigrafia na papieri, 152 x 101, 6 cm. Londýn 2007
Biografia: Narodil 7. júna 1965 v Bristole, vyrastal v Leeds. 1984 sa presťahoval do Londýna, kde rok pracoval na stavbách, kým ho neprijali na výtvarnú akadémiu. 1986 – 1989 študoval na Goldsmiths College. 1995 mu bola udelená Turnerova cena. Od konca 80. rokov skúmal Hirst vo svojej tvorbe, paralelne v soche, maľbe, kresbe a inštalácii; komplexný vzťah medzi umením, životom a smrťou. "Umenie je o živote, nemôže byť o ničom inom ... nič iné nie je." Hirstove dielo skúma a spochybňuje súčasné systémy viery, zároveń rozkladá napätie a neistota v podstate ľudskej skúsenosti. Hirst rozvíjal svoj záujem o skúmanie "neprijateľnej myšlienky" smrti už ako teenager v Leedse. Od šestnástich rokov pravidelne návštevoval oddelenie anatómie na miestnej fakulte medicíny, kde veľa kreslil. Táto priama skúsenosť ho zásadným spôsobom ovplyvnila v uvedomení si deformácií vnímania smrti v reálnom živote. Na akadémii sa výrazne zmenilo jeho chápanie rozdielu medzi maliarstvom a sochárstvom, začína vytvárať zásadné cykly. V druhom ročníku zaujal sériou ‘Medicine Cabinets’, v ktorých vychádzal z estetiky minimalizmu a presvedčenia, že veda sa stáva novým náboženstvom pre mnohých ľudí. Táto, neskôr často sa opakujúca téma bola pravdepodobne najvýraznejšie manifestovaná v inštalácii Pharmacy’ (1992). Ako druhák pripravil koncepciu stal sa aj kurátorom skupinovej študentskej výstavy "Freeze", ktorá je v súčasnosti považovaná za rozhodujúci prelom v kariére nielen Hirsta, ale celej generácie britských umelcov. Hirst vtedy namaľoval dve série radov farebných bodiek na steny administratívnej budovy v londýnskych dokoch, ktoré podľa jeho slov poskytli riešenie všetkých problémov s farbou, ktoré dovtedy mal. Táto škála z farebných bodiek sa neskôr pre neho stala signifikantnou, Hirst sa k tejto téme pravidelne vracia počas celej kariéry a dnes je bezpochyby vizuálnym odkazom, ktorý ho príznačne charakterizuje. 1991 Hirst začal pracovať na cykle "Natural History", v ktorom konzervoval telá zvierat v minimalistických nádržiach z ocele a skla, naplnených roztokom formaldehydu. 1992 bolo na výstave ‘Young British Artists’ v Saatchi Gallery odhalené dielo "Fyzická nemožnosť smrti v mysli niekoho živého" ( 1991). Kultové dielo so žralokom tigrovaným ostáva dodnes jedným z najznámejších symbolov súčasného britského umenia a populárnej kultúry 90. rokov. 1994 organizuje medzinárodnú skupinovú výstavu „Some Went Mad, Some Ran Away“ v Serpentine Gallery. Od 1987 sa prezentoval na viac ako 80 samostatných výstavách po celom svete, jeho práce boli zahrnuté vo viac ako 250 skupinových výstavách. 2004 sa konala Hirstova prvá retrospektíva "Utrpenie a extáza" v Národnom archeologickom múzeu v Neapole v roku. 2012 usporiadala Tate Modern rozsiahlu monografickú výstavu umelca.
Literatúra: Stolper, P.: Damien Hirst. New Religion, London 2007
Poradové číslo: | 95 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 2007
Technika: Serigrafia s glazúrami na papieri. 29/50
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 120 x 120 cm
Značené: Značené vpravo dole "Hirst"
Popis:
Významná slovenská zbierka. K dielu je priložený Certifikát autenticity, vystavený vydavateľom grafiky OTHER CRITERIA (36 New Bond Street, London). Other Criteria je umelecky zameraná vydavateľská spoločnosť, ktorej spoluzakladateľom je Damien Hirst. Vydavateľstvo spravuje dva priestory na prestížnych londýnskych adresách - galériu na New Bond Street a obchod na Marylebone. Other Criteria je etablovanou spoločnosť, ktorá stojí za produkciou umeleckých diel, šperkov, oblečenia; vydáva limitované edície originálov popredných súčasných výtvarníkov, fotografie a umelecké publikácie. Pracuje s množstvom renomovaných, ale aj začínajúcich autorov. Prepája remeselníkov, tlačiarne a výrobcov po celom svete, aby knihy, publikácie a ďalšie produkty z portfólia boli čo najoriginálnejšie a pritom spĺňali tie naprísnejšie dizajnové kritériá.
„KATEDRÁLA SV. PAVLA“
bola vydaná pri príležitosti konania výstavy Damien Hirst: Superstition (Poverčivosť) v Gagosian Gallery Londýn a Gagosian Gallery Beverly Hills v roku 2007. Pre túto dvojvýstavu vytvoril Hirst sériu malieb, ktoré sú inšpirované vizualitou kostolných vitráží. Nie je to prvýkrát, čo sa v Hirstovej tvorbe objavuje odkaz k náboženskej tematike. Hirst si privlastňuje farebnosť, zdobnosť a symetriu kresťanskej ikonografie, na druhej strane spochybňujú úlohu náboženstva v spoločnosti, tak ako to môže naznačovať aj názov samotnej výstavy. Hirst je celosvetovo známy ako umelec, ktorý „nakladá“ zvieratá do formaldehydu. Už samotné spojenie tohto faktu a anglickej cirkvi môže byť považované za sporné. Hirst, ktorý sám seba označuje ako odpadlíka katolíckej cirkvi, skúmal Boha a vieru už v roku 2003, v projekte pre White Cube, kde vystavil kravu rozrezanú na polovicu s názvom Márnotratný syn, podobne ako dielo Ježiš a jeho učeníci, ktoré pozostávalo z 13 sklenených nádob obsahujúcich aj odťatú kravskú hlavu s kovovými nástrojmi trčiacimi z jej temena. Medzi jeho ďalšie práce, ktoré sa vzťahujú k náboženstvu patrí aj známa diamantová lebka, ktorá nesie názov Pre lásku Božiu.
Zoznam diel autora: