13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 40 500,- EUR Stretnutie. Tempera na kartóne, 45 x 60 cm. Budapešť 2004
31 520,- EUR Žena. Tempera na kartóne, 70 x 50 cm. Budapešť 2003
18 850,- EUR Dievča s náhrdelníkom. Tempera na kartóne, 70, 5 x 50 cm. Budapešť 2003
Biografia: Narodil sa 14. 6. 1877 v Budapešti, zomrel 22. 1. 1956 tamže. Študoval v Budapešti na kresliarskej škole (prof. Balló), neskôr na Akadémii výtvarných umení v Mníchove. V roku 1899 sa pešo vybral z Budapešti, aby precestoval Európu – navštívil Berlín, Antverpy, Viedeň, dlhší čas strávil Paríži. Bol vyučený železiar, no po návrate z európskych potuliek sa začal výhradne venovať maľbe. Zapísal sa na akadémiu v Budapešti, no vzdelanie sa dopĺňal aj v Mníchove a Paríži. Od 1906 sa zúčastňoval výstav Mücsarnoku a od 1909 aj na výstavách Müvészházu. Okolo 1910 tvoril v Nagybányi a pre jeho štýl mali zásadný význam dve výstavy v Budapešti – výstava maďarských avantgardistov s Delaunayom a Picassom a výstava talianskeho futurizmu. 1918 zorganizoval svoju prvú veľkú výstavu a medzi rokmi 1920-30 vystavoval s umelcami berlínskeho zoskupenia Der Sturm. Vojnové udalosti ho hlboko zasiahli a ku koncu života bol takmer slepý. 1928 absolvoval cestu do USA, kde aj vystavoval. Jeho diela vlastia mnohé slávne múzeá (Louvre) a súkromné zbierky.
Literatúra: Kolektív autorov: Kortárs Magyar Műveszeti lexikon, 1993-2000, str.251;Fisher, M.: Painter Bela Kadar. Pittsburgh 1999; Mészáros, J.: Bela Kadar. Gyor 2001.
Poradové číslo: | 85 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1920-25
Technika: Gvaš, olejová tempera, kombinácia techník na papierovom kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 76,5 x 109,5 cm
Značené: Značené vpravo dole "Kádár Béla"
Popis:
Významná slovenská zbierka slovenského a zahraničného umenia. Na zadnej strane atest dcéry umelca Zsuzsany Kádár zo 4. Augusta 1975. Dielo pochádza pôvodne zo zbierky George Sorosa. K obrazu je priložené dobrozdanie o pravosti diela dr. Judith Virágh zo dňa 2008.
“KOMPOZÍCIA”
pochádza z naozaj lukratívnej zbierky amerického finančníka a filantrópa maďarského pôvodu George Sorosa. Jeho meno nie je u nás neznáme, spája sa s radom aktivít na poli súčasného umenia, dokonca prvé slovenské aukcie súčasného umenia (v spolupráci so spoločnosťou SOGA) sa konali pod kuratelou jeho nadácie. Dielo má na zadnej strane rukou umelcovej manželky písané potvrdenie jeho pravosti, datuje ho medzi roky 1920-25 a zároveň je dôkazom, že maľbu vlastnil autor až do svojej smrti a neskôr jeho rodina. Nielen rozmermi reprezentatívna kompozícia pochádza z Kádárovho umelecky najhodnotnejšieho obdobia, z rokov, kedy po viedenskej výstave s Hugom Scheiberom vystavuje v berlínskej galérii Der Sturm. Diela z 20. rokov sú vo verejnom obchode s umením zastúpené veľmi málo. Zberatelia poznajú predovšetkým tie kompozície, ktoré Kádár vytvoril v 30. rokoch a sú svojou vizualitou, ikonografickou výbavou a farebnosťou páčivejšie a zdanlivo čitateľnejšie. Maľby z predchádzajúceho obdobia sú poznačené autorovými kontaktmi s nemeckými expresionistami Marcom, Campedonkom či Chagallom. V 20. rokoch, na rozdiel od 30-tych, sú jeho obrazy v niečom autentickejšie. Táto autentickosť spočíva najmä v tom, že ako maliar opustil v Nagybányi osvojenú postimpresionistickú manieru a sústredil sa na podstatu tvaru. Repertoár motívov čiastočne zachoval, no vidiek v jeho „sturmovskom“ ponímaní sa redukuje na základ, takmer čistú schému vzťahov matérie a ducha. Predkladaná maľba je zrelým príkladom Kádárovho chápania vlastného prínosu do rodiny nemeckých expresionistov. „Kompozícia“ je v celej svojej presvedčivosti a maliarskej údernosti tak trochu rozprávková, za čo môže predovšetkým rozvrh odohrávajúcich sa scén, dekoratívne chápané detaily a kolorit – žiarivá červená, biela a hlboká zelená na monochromatickom tmavom pozadí.
Zoznam diel autora: