13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 6 400,- € Otáznikový znak II. 1999. Akryl na plátne. 100 x 100 cm. (94. aukcia súčasného umenia, 26. 10. 2010)
5 200,- € Viedecka krajina. 1964. Olej na plátne. 61 x 70 cm. (89. zimná aukcia, 1. 12. 2009)
5 145,06,- € Znamenia. 2000. Akryl na plátne. 130 x 130 cm. (82. aukcia súčasného umenia, 28. 10. 2008)
4 800,- € Orientácia (mapa). 1967. Olej na umakarte. 60 x 55 cm. (98. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 07.06.2011)
4 500,- € Nová vážnosť b. H. 1990. Kombinovaná technika na textile. 60 x 60 cm. (85. aukcia súčasného slovenského umenia, 18. 5. 2009)
4 315,21,- € Znaky II. Okolo 1975. Olejová tempera na sololite. 72 x 58 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
Poradové číslo: | 94 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1970
Technika: Čiernobiela fotografia z akcie
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 85,5 cm.
Značené: Značené vľavo dole "Július Koller 1970"
Popis:
Súkromná zbierka v Prahe. Na zadnej strane diel popisy autorovou rukou a nálepky, podľa ktorých boli diela vystavované v Barcelone v Nadácii J. Miróa Umenie strednej Európy 1949-1999.
„J. K. PING-PONG CLUB I. - II.“
sú charakteristickými prácami jednej línie tvorby Júliusa Kollera. Svoje nenápadné a systematické pôsobenie na okolie nazýva už od roku 1965 antihappeningami, odlišujúc ich od „režírovaných umeleckých akcií“ happeningov. Od 70. rokov sa venuje formulácii vlastných kultúrnych situácií. Podľa rešpektovaného znalca umelcovho diela, Aurela Hrabušického: “… v rannej Kollerovej tvorbe sa krížia podnety neo-dadaizmu, pop-artu, vizuálnej poézie i skupinových tendencií - nového realizmu a Fluxu. Vzhľadom na budúcnosť je najdôležitejší totálny duch dadaizmu, duch osvojovania, keď celý svet je k dispozícii a k tomu, aby bol premenený na umelecké dielo, ako hovorí Ben Vautier… chudobné, nízkonákladové materiály a úsporné prostriedky, ktoré Koller používa, zvláštnym spôsobom zodpovedajú skutočnej úrovni kultúrneho prostredia, v ktorom sa pohybuje… autor sa vyhne úskaliam dekoratívnosti vďaka tomu, že jeho ornamentálno-symbolické obrazce sú zároveň systematickým vizuálnym komentárom a interpretáciou spoločenského diania navôkol… inokedy sa otáznik “položí” a stáva sa oscilačnou krivkou, znázorňujúcou jednu periódu kmitavého pohybu. Je to vlastne základ vlnenia - no Kollerova “'nová vlna” je znakom pohybu, ktorého dráha sleduje vzostupný a potom zostupný oblúk, so zakončením na tej istej osi, z ktorej vyšla. Tak sa oscilačná krivka stáva “'nivelizačnou” krivkou, pripomínajúcou dávnejší Kollerov problém – nivelizáciu… odvolávajúc sa na myšlienky Gianniho Vattima o “'slabom” či “'zaostalom myslení”, ktoré predstavuje istú hrádzu pred nárokmi “silného” myslenia na univerzálne platné a v konečnom dôsledku metafyzické princípy, nárokmi, ktoré napokon vedú k totalitným praktikám, projektuje Koller svoje sieťové diela ako obraz rozptýlenia stredobodu, hlavnej myšlienky (napr. utópie avantgárd) do množstva bodov a krížení siete, v ktorých je táto hlavná myšlienka zoslabená… Koller najprv inscenuje projekt sebapremeny na UFO-nauta, na bytosť z iného sveta, a tá potom vlastne uskutočňuje všetky tie akcie a "operácie", rôzne nazývané, no vždy v názve obsahujúce to isté UFO. Akoby mohli mimikry ufonauta Kollera uchrániť pred devastujúcimi účinkami našej normalizovanej spoločenskej klímy. Koller sa štylizuje a premieňa na figurálny znak, postupne sa stotožňuje so svojou úlohou. Ako mimozemšťan sa udomácňuje, a preto môže svojimi minimálnymi akciami, často len gestami, dotvárať situácie či kon-figurácie, bežné v každodennom živote…". A napokon podľa zhrňujúcej charakteristiky, uvádzajúcej retrospektívu umelcovho života a tvorby v Slovenskej národnej galérii: “… dielo Júliusa Kollera je svojou intenzitou, posadnutosťou a svojráznosťou jedným z najbizarnejších a najkonzistentnejších fenoménov európskeho umenia po roku 1960. Július Koller však nie je len priekopníkom neoavantgardy a postavantgardy. Jeho dielo je už dlhšie obdobie kritickou inšpiráciou pre umelcov aj intelektuálov. Kollerove koncepcie anti-happeningu, anti-obrazu, Univerzálno-kultúrnych Futurologických Operácií (U.F.O.), jeho aktivity, predmety, texty a obrovský referenčný archív sú v poslednom čase predmetom narastajúceho záujmu širšej umeleckej verejnosti. Jeho diela si našli cestu do najdôležitejších európskych aj zámorských zbierok a múzeí….”.
Zoznam diel autora: