13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 45 916,- € Kompozícia – oči. 1964. 59 x 50 cm. Mníchov 1995
43 778,- € Bez názvu. 1962. Akvarel na papieri, 41 x 95, 5 cm. Berlín 1995
36 647,- € Kompozícia. 1966. Akvarel na papieri, 62 x 41 cm. Mníchov 1997
34 606,- € Kompozícia. 1960. Akvarel na papieri, 41 x 56 cm. Mníchov 1996
32 472,- € Kompozícia. 1963. Akvarel na papieri, 41, 4 x 59 cm. Kolín 1990
32 167,- € Bez názvu. 1964. Akvarel na papieri, 60 x 41 cm. Berlín 1992
31 252,- € Kompozícia R – 0 – 1. Akvarel na papieri, 60 x 42 cm. Berlín 1994
Biografia: Narodil sa 11. júna 1902 v Berlíne, zomrel 8. apríla 1968 v Kolíne nad Rýnom. 1921 po absolvovaní strednej školy prichádza do Berlína, kde sa učí za obchodníka s knihami v kníhkupectve Gsallius, vo voľnom čase maľuje. 1922 opúšťa obchodovanie a maľuje prvý autoportrét. 1924 prvé krajinomaľby a portréty, tri zo svojich obrazov prezentuje Carlovi Hoferovi z Akademie výtvarných umení, získava štipendium.1925-1928 študoval maľbu na akadémii výtvarných umení v Berlíne (prof. Karl Hofer). 1928 študijný pobyt v Paríži. Nayove prvotné inšpiračné zdroje súviseli s jeho zaujatím tvorbou Ernsta Ludwiga Kirchnera, Henri Matissa ako aj Caspara Davida Friedricha a Nicolasa Poussina. Jeho zátišia, portréty a krajinomaľba boli predmetom všeobecného uznania už v ranej fáze umelcovej tvorby. 1931 kupuje Národná galéria dve jeho olejomaľby. 1931 získal deväťmesačné štipendium Prix de Rome na tvorivý pobyt vo Villa Massimo v Ríme. Tu začína maľovať abstraktne, ovplyvnený výsledkami surrealistickej skupiny autorov. 1934-36 cesta k Baltickému moru. 1937 na odporúčanie C. G. Heiseho, riaditeľa múzea v Lübecku získava Nay grant financovaný Edvardom Munchom, ktorý mu umožnil stráviť čas v Nórsku a na Lofotoch. Rybolov a Obrazy z Lofotov predstavovali prvý vrchol jeho tvorivého úspechu, uvedomuje si zásadný význam farby. Bol jedným z mnoha nemeckých umelcov, ktorých dielo bolo v roku 1933 odsúdené ako zvrhlé umenie a 1937 vystavené na neslávne známej výstave Entartete Kunst v Mníchove. Nay nemohol vystavovať, mal zakázané maľovať a dokonca aj kupovať farby. 1938 sa zúčastňuje výstavy Moderné nemecké umenie v Springfield, Massachusetts.1940 bol povolaný do nemeckých ozbrojených síl. S pechotou sa dostáva do Francúzska. Tu v tajnosti maľuje v sochárskom ateliéri. 1945-48 vzniká maliarsky cyklus "Hekate“, v ktorom spracoval svoje vojnové a povojnové skúsenosti, prostredníctvom motívov z mýtov, legiend a poézie. 1949-51 "Fugale" séria, ktorá predznamenáva ďalší posun smerok k abstrakcii. Dominuje ohnivá farebnosť palety a prepletené formy. 1950 prvá retrospektívna výstava v Kestner Gesellschaft Hannover.
Poradové číslo: | 84 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1960
Technika: Akvarel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 40 x 60 cm
Značené: Značené vpravo dole "Nay 60"
Popis:
Významná slovenská súkromná zbierka. Pravosť diela bola odobrená Dr. Magdalene Claesges z Ernst Wilhelm Nay Stiftung, Kolín nad Rýnom, spolupracovníčkou na príprave vydania popisného katalógu diel autora.
„KOMPOZÍCIA“
je špičkovým dielom z najlepšieho tvorivého Ernsta Wilhelma Nay. Tento významný a obchodne renomovaný predstaviteľ nemeckého abstraktného umenia sa roku 1951 sťahuje do Kolína nad Rýnom, kde v cykle Rytmických obrazov vykročil k čisto nefiguratívnej, nezobrazujúcej maľbe. Farbu sa stáva jedinou nosnou hodnotou jeho diel. Od 1955 maľuje "Scheibenbilder", v ktorých sú farebné povrchy organizované jemnou moduláciou priestoru a farby, 1963-64 tento koncept rozvíja ďalej v sérii „Augenbilder“. 1955 prvá samostatná výstava v USA v Kleeman Galleries v New Yorku. 1956 participuje na Benátskom bienále. 1955, 1959 a 1964 účasť na Documenta v Kasseli. Tieto prestížne medzinárodné prehliadky predstavujú zásadný prelom v jeho úsilí presadiť sa na medzinárodnej výtvarnej scéne.
Zoznam diel autora: